Gå til innhold

Grapefruktjuice interaksjon med Valium(diazepam)

Anbefalte innlegg

Gjest rosagrapefruktjuicefratine
Skrevet

Denne interaksjonen er kjent hvis man titter litt rundt utenfor felleskatalogen. Mange medisiner har interaksjoner med grapefrukt juice. Leste for lenge siden om en studie hvor de målte blodkonsentrasjonen på personer som tok en dl graprefruktjuice og 10 mg diazepam og personer som kun tok 10 mg diazepam og vann. Resultat: tre ganger forhøyet plasmakonsentrasjon,

http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=179&IOID=1280

Dette er jo ikke noen farlig interaksjon, men kan være kjekt å vite om. Det man bør være forsiktig med er feks enkelte blodtrykksmedisiner som Norvasc(amlodipin) som også interagerer med grapefrukt.

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja det var veldig fint å vite.

Jeg fikk utskrevet vival av min fastlege fordi jeg skulle trekke en visdomstann og var fryktelig engstelig. Jeg drikker hver dag nesten friskpresset grapjuice fordi jeg elsker smaken.

Jeg tok ikke vivalen likevel fordi jeg ikke fikk noen klar beskjed om mengde han sa 1/2 til 2 tabeletter, jeg burde prøve en dag før jeg gikk til tannlegen slik at jeg klarte å gå selv.

Jeg ble ganske skremt av dette og tenkte at da er det nok best å klare det uten vival. Det var da helt problemfritt, men jeg har hørt skrekkhistorier. Jeg må trekke den andre visdomstannen etter sommerferien,selv om det ikke var vondt er jeg igjen engstelig, men jeg blir mer engstelig hvis jeg tar 1/2 vival og ikke klarer å stå på bena.

Og særlig siden jeg drikker all denne grapejuicen.

Skrevet

Svært mange medikamenter påvirkes av inntak av grapefruktjuice - noen får redusert effekt, andre øket effekt. Enkelte av interaksjonene er potensielt svært alvorlige.

Gjest trenger ingen pille for alt som er ille
Skrevet

Hei!

Jeg fikk utskrevet vival av min fastlege fordi jeg skulle trekke en visdomstann og var fryktelig engstelig. Jeg drikker hver dag nesten friskpresset grapjuice fordi jeg elsker smaken.

Jeg tok ikke vivalen likevel fordi jeg ikke fikk noen klar beskjed om mengde han sa 1/2 til 2 tabeletter, jeg burde prøve en dag før jeg gikk til tannlegen slik at jeg klarte å gå selv.

Jeg ble ganske skremt av dette og tenkte at da er det nok best å klare det uten vival. Det var da helt problemfritt, men jeg har hørt skrekkhistorier. Jeg må trekke den andre visdomstannen etter sommerferien,selv om det ikke var vondt er jeg igjen engstelig, men jeg blir mer engstelig hvis jeg tar 1/2 vival og ikke klarer å stå på bena.

er ikke det bra da? de fleste er engstelige før de skal trekke visdomstenner, men de fleste av oss lar være å ta valium av den grunn..:)

serenity777
Skrevet

Hei!

Det er ikke farlige mengder valium, uansett hva du velger. Det værste du risikerer er å bli trett.

Gjest Nerda
Skrevet

er ikke det bra da? de fleste er engstelige før de skal trekke visdomstenner, men de fleste av oss lar være å ta valium av den grunn..:)

5-10mg Vival før noe man har fobi for pleier ikke å være noe skummelt. Uansett LANGT i fra farlig.

Den grapefrukt-greia har jeg hørt om også. Her for en tid siden var det noen professor-mennesker på eteren og sa at de hadde fraveket det. Syntes det var rart at de hadde funnet noe som hadde kontraindikert resultatet av tidligere studier.

Faktisk har røyking også en god del innvirkning på serumnivåer av medisiner. (Med all respekt til de som røyker, jeg har også gjort det). I alle fall står det en rubrykk for røyker/røyker ikke i de skjemaene til rekvisisjon for måling av ulige mengder medikamenter i blod. Tror resultatet av studier har vært at de som røyker trenger høyere doser enn de som ikke gjør det - noe som kan gi bivirkninger hvis man slutter. Jeg merket ikke noe selv, men andre kan jo merke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...