Gå til innhold

NHD: Hvis man har blitt hentet av politiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest selvsagt gjør han det!!!
Skrevet

herregud hvorfor spør du om det????

Gjest Livskunstneren
Skrevet

herregud hvorfor spør du om det????

Jeg bare lurte!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvem er "dem"? Har litt problem med å forstå spørsmålet.

Gjest Livskunstneren
Skrevet

Hvem er "dem"? Har litt problem med å forstå spørsmålet.

Er dem som blir hentet av politiet syke, eller er dem bare opptatt av dramatikk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er dem som blir hentet av politiet syke, eller er dem bare opptatt av dramatikk?

De aller fleste er syke.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg bare lurte!

Fikk bare lyst til å vise min enighet. Den dagen det kommer så langt at politiet må komme for å ta meg til legevakta for psykiatrisk vurdering - så har jeg ikke staget det nei. Da er jeg virkelig syk. Eller så har noen misforstått og man må overbevise alle om dette. Jeg har opplevd overdrevet bekymring en gang. men det var ikke politi inni bilde da - bare hjemmetjenesten. Jeg tror de tryglet meg om å dra på legevakta så de slapp enda mer oppstyr med politi. Så jeg dro, og kom hjem igjen etter litt mer ventetid enn jeg syntes det var verdt å si de få tingene en lege vil ha svar på. Hadde jeg var virkelig psyk, så måtte de nok ringt politiet. Legevakta er pliktige til å ta de som kommer inn slik alvorlig, og ikke minst er den psykiatriske avdelingen vedkommende tvinges inn på forpliktet til å ta vedkommende alvorlig. Jeg tror det er svært få som setter seg selv i en tvangsinnleggelsesprosess med fullstendig vilje. Hadde ikke jeg gjort i alle fall. Det er nemlig ikke gøy i det hele tatt å bli tvangsinnlagt.

Skrevet

Fikk bare lyst til å vise min enighet. Den dagen det kommer så langt at politiet må komme for å ta meg til legevakta for psykiatrisk vurdering - så har jeg ikke staget det nei. Da er jeg virkelig syk. Eller så har noen misforstått og man må overbevise alle om dette. Jeg har opplevd overdrevet bekymring en gang. men det var ikke politi inni bilde da - bare hjemmetjenesten. Jeg tror de tryglet meg om å dra på legevakta så de slapp enda mer oppstyr med politi. Så jeg dro, og kom hjem igjen etter litt mer ventetid enn jeg syntes det var verdt å si de få tingene en lege vil ha svar på. Hadde jeg var virkelig psyk, så måtte de nok ringt politiet. Legevakta er pliktige til å ta de som kommer inn slik alvorlig, og ikke minst er den psykiatriske avdelingen vedkommende tvinges inn på forpliktet til å ta vedkommende alvorlig. Jeg tror det er svært få som setter seg selv i en tvangsinnleggelsesprosess med fullstendig vilje. Hadde ikke jeg gjort i alle fall. Det er nemlig ikke gøy i det hele tatt å bli tvangsinnlagt.

Jeg ble i alderen 18-21 tvangsinnlagt flere ganger. Jeg hatet psykehuset og protesterte så kraftig at det alltid endte med at de tok meg med makt. Husker en gang jeg kastet meg under bilen og holdt meg fast alt jeg kunne i en stang under bilen. Gråt i to døgn fra det øyblikket og etter at jeg kom på avdelingen. Den gangen ble en sperret inne i tre uker før en slapp fri igjen. Denne tvangen gjorde at jeg ble svært fiendelig innstillt og lite samarbeidsvillig ovenfor de fleste på avdeelingen. Stakk av en gang jeg fikk sjansen også. Reise de ti milene hjem, gikk på skolen dagen etter å tok enkelsk tentamen og da jeg var ferdig sto politiet å ventet utenfor døren, og dermed bar det rett tilbake. Lite kjekke minner.

Skrevet

Jeg ble i alderen 18-21 tvangsinnlagt flere ganger. Jeg hatet psykehuset og protesterte så kraftig at det alltid endte med at de tok meg med makt. Husker en gang jeg kastet meg under bilen og holdt meg fast alt jeg kunne i en stang under bilen. Gråt i to døgn fra det øyblikket og etter at jeg kom på avdelingen. Den gangen ble en sperret inne i tre uker før en slapp fri igjen. Denne tvangen gjorde at jeg ble svært fiendelig innstillt og lite samarbeidsvillig ovenfor de fleste på avdeelingen. Stakk av en gang jeg fikk sjansen også. Reise de ti milene hjem, gikk på skolen dagen etter å tok enkelsk tentamen og da jeg var ferdig sto politiet å ventet utenfor døren, og dermed bar det rett tilbake. Lite kjekke minner.

Hvordan mener du det ideelt sett burde vært løst? Oppfattet dine nærmeste deg som farlig siden de evt ikke brakte deg inn litt mer skånsomt?

Skrevet

Jeg tenker ikke på "dem" på noen annen måte enn alle andre. Grunnene til at folk blir hentet av politiet er like forskjellige som folkene selv.

Noen har psykiske problemer som gjør dem ute av stand til å ta vare på seg selv, eller medfører uakseptabel/farlig adferd.

Og andre har rett og slett drukket for mye. Og akkurat det skjer like gjerne med sønnen til presten som med datteren til smeden. ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...