Gå til innhold

Sunn livsstil - karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg har alltid trodd at det med lavkarbo er like "virkningsfullt" som diverse andre kurer, som jeg har prøvd mange nok av. Denne uka har jeg begynt å lure på om det kanskje har noe for seg. Jeg har jo ikke levd etter lavkarbo-prinsipper, men da jeg kuttet ut diverse former for sjokolade/snacks spiste jeg jo mye mindre karbohydrater også. Og selv om jeg spiste "normalt" ble det grovere brød, mer knekkebrød og grønnsaker enn jeg har vært vant til. Og jeg passet på å spise middag, og få i meg litt proteiner ellers i løpet av dagen. Frukt har jeg ofte spist sammen med noen mandler, for det har jeg også lest skal være bra. Og jeg har erfart at da metter det mer, og jeg synes det er godt.

Vel, denne uka har vært travel. Mange måltider har jeg ikke hatt kontroll over, har måttet spise det som blir servert eller har måttet kjøpe noe å spise ute. Selv om jeg har prøvd å ta sunne valg har det ikke vært som å spise hjemme. Rundstykker etc som du kjøper på kafé er ikke særlig grove. Bananer har vært lett å ty til, kan spises rett fra butikken og metter bra. I tillegg har jeg skeiet ut med et par boller. Og i anledning varmen har jeg variert drikkeutvalget til å gjelde litt lettbrus.

Jeg har merket forskjell, har vært mer sulten og hatt mer "lyst på noe" denne uka enn jeg har hatt tidligere. Kan det skyldes karbohydratene? Eller lettbrusen? Jeg tenkte at det ikke var så farlig å bytte ut en kopp te med to suketter med et glass lettbrus, men det er kanskje helt feil? I denne varmen er det godt å drikke noe annet enn vann, og farris har vel en del salt og bør begrenses på grunn av det?

Travle uker med mye som skjer og lite tid hjemme vil komme fra tid til annen. "Middagene" har også vært enkle og raske, gjerne et par brødskiver, jeg er både sliten og sulten når jeg kommer hjem. (Og på disse deilige sommerdagene har jeg ikke vært så inspirert til å lage mat.) Jeg trenger noen tips til raske og sunne middager (eller middager som kan ligge klar i fryser/kjøleskap og bare er å varme opp).

Den travle uka har også gjort at jeg ikke har fått trent som normalt, har bare blitt to runder med styrketrening denne uka. I tillegg er treningssykkelen blitt byttet ut med gåturer. (Det er ikke så lett å ta den med seg, men å smyge inn tre kvarter/en time til å gå en tur er ikke så vanskelig. Da trenger jeg ikke først dra hjem, trene, dusje og reise ut igjen. Det tar fort tre ganger så lang tid.

Videoannonse
Annonse
Gjest surikatt
Skrevet

Hei

Post innlegget på vektmestring der er det mange gode råd å få!

Har selv akkurat startet med lav karbo, men jeg kan ikke så mye ennå selv, men denne linken er nyttig

http://www.lavkarbo.no/matvaretabell

Det er flere som er i gang og slanker seg og hver tirsdag oppdater vi hverandre med ukens resultat. Dette må du bli med på!

Lykke til:))

Gjest tv deal
Skrevet

Hei

Post innlegget på vektmestring der er det mange gode råd å få!

Har selv akkurat startet med lav karbo, men jeg kan ikke så mye ennå selv, men denne linken er nyttig

http://www.lavkarbo.no/matvaretabell

Det er flere som er i gang og slanker seg og hver tirsdag oppdater vi hverandre med ukens resultat. Dette må du bli med på!

Lykke til:))

Enig med surikatt post innlegget på vektmestring, dette hører ikke hjemme på psykiatri.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Enig med surikatt post innlegget på vektmestring, dette hører ikke hjemme på psykiatri.

Feil! Hadde du fulgt trådstarter fra første innlegg angående denne problemstillingen, hadde du visst at psykatri er rett forum.

Gjest Lykke til videre!
Skrevet

Tips til lettvinte middager er et stykke laks rett fra fryseren og en pose med frosne grønnsaker. Putt i en teflonpanne og sett på lokket. På middels varme i 20 minutter så er maten klar. Du kan også skjære opp kyllingfieeter i biter og ha klart i fryseren. Du kan tilbrede på samme måte som over. Finnes masse gode frosne grønnsaks/wok blandinger.

Håper du fortsetter å legge innleggene dine her på psykiatri, så du kan få litt støtte av NHD innimellom.

Når det gjelder lavkarbo tror jeg det er individuelt hva som passer den enkelte. Tenk på at det kostholdet du bygger på nå skal vare resten av livet. Jeg har slanket meg masse på helt vanlig mat og jeg drikker lettbrus hver dag. Sånn funker det for meg.

Gjest tv deal
Skrevet

Feil! Hadde du fulgt trådstarter fra første innlegg angående denne problemstillingen, hadde du visst at psykatri er rett forum.

Ok sorry, har ikke fulgt med....

Gjest GI for jevnere blodsukker
Skrevet

Jeg synes denne boken ser veldig bra ut. Den anbefaler flere måltider hver dag, som skal gi deg lavt blodsukker, og dermed mindre sukkersug. En diett man absolutt kan leve med. Og som ser lette å lage, og innbydende ut.Fedonbokene finnes jo også.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2750572

Jeg kjøpte denne boka på SmartClub for en slikk og ingenting, og har lest i den og skal nå begynne på GI.

Ellers finner du mange oppskrifter på nett. Synes også bloggen til Big Man going down har mange gode oppskrifter.

Gjest surikatt
Skrevet

Har fulgt trådstarter hele tiden og er enig at tidligere tråder kunne passe her på psykiatri, men denne tråden hadde spørsmål som gikk konkret mot vektmestring og da får man flest og kanskje best dialog ved å poste på vektmestring........mener jeg da

Skrevet

Har fulgt trådstarter hele tiden og er enig at tidligere tråder kunne passe her på psykiatri, men denne tråden hadde spørsmål som gikk konkret mot vektmestring og da får man flest og kanskje best dialog ved å poste på vektmestring........mener jeg da

Jeg tror også at detaljspørsmålene i dette innlegget, best vil bli besvart på forum for vektmestring :-)

Gjest vektlanger
Skrevet

enig det var da nhd som startet det!!

Skrevet

''Enig med surikatt post innlegget på vektmestring, dette hører ikke hjemme på psykiatri.''

Det trenger vel ikke være enten - eller? Jeg har ingen motforestillinger mot at innlegget postes på psykiatri, men tror at hun kanskje vil få mest kompetente svar på vektmestring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...