Gå til innhold

Oppføre seg som en .......?!?

Anbefalte innlegg

Gjest drittlei.no
Skrevet

En stakkars person. "Æsj, for en taper," sier de andre; "Hva ser du i han?" Man ser mye fint med åpent sinn. De triste historiene kommer etter hvert. Mobbing, vansker og mangel på kjærlighet. Man forstår som best man kan. Han ser så trist ut. Man vil så gjerne gi. Han tar i mot. Man vil så interlig gjerne at denne personen skal føle seg elsket og ønsket.

Så, plutselig, er man like ille som "alle de andre". Man forstår han ikke. Man er ikke bra nok for han. Hva har man gjort galt? Hva skjer, egentlig? Plutselig er alt helt snudd på hodet. Han ser ikke lenger trist ut. Iskalde, triumferende hånligheter kommer på løpende bånd. Hva skjedde? Man er bare ikke bra nok for han, visstnok. Det man ga hadde ingen verdi for han, enda så mye tid og omtanke man la i det. Man blir paff og unnskylder seg. Kanskje man har gjort noe galt? Han drømmer om den ideelle personen som skal gjøre alt bra. Man prøver å forbedre seg. Så skjer det igjen. Til slutt er det bare en ting som tydelig trer frem: Et behov for å være jævlige med dem som prøver å være gode. Et behov for å avvise.

HVORFOR?

Videoannonse
Annonse
Gjest kom deg vekk fra han
Skrevet

hvorfor,fordi det er slik psykopater er....

Gjest Grusomt det der
Skrevet

Akkurat som eks samboeren min han der. Kom deg vekk fort.

Skrevet

Akkurat som eks samboeren min han der. Kom deg vekk fort.

Psykopat ?

Gjest klientel
Skrevet

Han trenger ikke være psykopat som så mange skriver, men dette høres ikke ut som et forhold som beveger seg i riktig retning for din del. Vil tro at det beste er å gjøre det slutt før det utvikler seg videre. Høres ut som om han har opplevd så mange skuffelser og avvisninger i oppveksten at han ikke evner å ta i mot omsorg, og at han har behov for å dominere/kontrollere og hevne seg på deg.

Behov for å dominere/kontrolere

Gjest drittlei.no
Skrevet

Han trenger ikke være psykopat som så mange skriver, men dette høres ikke ut som et forhold som beveger seg i riktig retning for din del. Vil tro at det beste er å gjøre det slutt før det utvikler seg videre. Høres ut som om han har opplevd så mange skuffelser og avvisninger i oppveksten at han ikke evner å ta i mot omsorg, og at han har behov for å dominere/kontrollere og hevne seg på deg.

Behov for å dominere/kontrolere

Hevne seg på meg for det andre har gjort?

Tryggere å hevne seg på en som er snill da eller?

Gjest drittlei.no
Skrevet

Har ingen holdepunkter for å tro det om han

Gjest kom deg vekk fra han
Skrevet

Har ingen holdepunkter for å tro det om han

selfølgelig ikke....

Gjest klientel
Skrevet

Hevne seg på meg for det andre har gjort?

Tryggere å hevne seg på en som er snill da eller?

Det skyldes nok som sagt skuffelser/avvisning i oppveksten. Det er svært vanskelig å skulle diagnotisere eller si noe om hans personlighet over nett, der kjenner du han best, men vil tro det er best å avslutte forholdet og dermed ikke ha noen forventninger om at han skal snu og bli slik han var før uansett hvor mye omsorg du gir han. Det er vel en del av hans personlighet som kommer fram nå som du ikke har sett før. Han kan ha problemer med tilknytning (at han er redd for å bli knyttet til en samboer)/at han forventer avvisning og dermed avviser selv først/at han ser svakheter hos deg (alle har svakheter) som han benytter til å dominere (som kan gjøre at han føler seg sterk i steden for som et svakt offer som han følte da han ble mobbet)/andre ting.... Det er ikke en sunn side av hans personlighet han viser nå og du burde tenke deg godt om i forhold til om du ønsker å fortsette forholdet. Desverre er det slik at personer kan la det gå ut over/hevne seg på familiemedlemmer pga opplevelser de har hatt i oppveksten, selv om det er personer som ikke har gjort noe galt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette skyldes overveiende sannsynlig at personen har en personlighetsforstyrrelse som oftest benevnes som borderline. Det heter også emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline type.

Du vil finne svært mye på nett om du googler dette.

Gjest drittlei.no
Skrevet

Dette skyldes overveiende sannsynlig at personen har en personlighetsforstyrrelse som oftest benevnes som borderline. Det heter også emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline type.

Du vil finne svært mye på nett om du googler dette.

Nå har jeg lest side opp og side ned. Hittil ikke funnet noe om hva jeg kan gjøre annerledes.

Skrevet

Nå har jeg lest side opp og side ned. Hittil ikke funnet noe om hva jeg kan gjøre annerledes.

Beklager om jeg ordla meg utydelig. DU kan ikke gjøre noe annerledes.

Gjest drittlei.no
Skrevet

Beklager om jeg ordla meg utydelig. DU kan ikke gjøre noe annerledes.

Ok. Jeg tenkte det kanskje var visse ting jeg kunne gjøre eller ikke gjøre for å kunne optimalisere sjansene for hyggelig samvær.

Etter å ha lest om lidelsen vil jeg også presisere en ting, og det er at det ikke er snakk om utagering. Avvisnings-periodene, hvis jeg kan kalle det det, går kaldt og rolig for seg. Har det noen betydning for ditt svar?

Skrevet

Ok. Jeg tenkte det kanskje var visse ting jeg kunne gjøre eller ikke gjøre for å kunne optimalisere sjansene for hyggelig samvær.

Etter å ha lest om lidelsen vil jeg også presisere en ting, og det er at det ikke er snakk om utagering. Avvisnings-periodene, hvis jeg kan kalle det det, går kaldt og rolig for seg. Har det noen betydning for ditt svar?

Nei, det har ingen betydning for mitt svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...