Gå til innhold

Kreftskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Pølsesennep
Skrevet

Hei, jeg vet ikke om dette egentlig er det rette forumet, men gjør et lite forsøk likevel.

I forbindelse med avisskriveriene om hva som har foregått på Nordlandssjukehuset har det dukket opp i meg en fryktelig redsel for å få kreft, og da spesielt kreft i bukspyttkjertelen. Jeg er vanligvis ikke den som lar seg rive med i noe hysteri av noe slag, har riktignok alltid hatt hjernesvulst som en av mine "sjukdommer-jeg-virkelig-vil-slippe", men dette er noe helt nytt.

Så jeg som er like under 30, står foran en fin sommer med folk jeg er glad i og med tid til å gjøre ting jeg har lyst til, hvorfor i alle dager skal et kreftspøkelse som aldri har vært i nærheta av å ramme meg plutselig komme og ødelegge?

Hvordan skal jeg gå fram her, noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Er ikke kreft i bukspyttkjertelen en krefttype som kun rammer eldre mennesker da?

Forresten...Hva hjelper det å bekymre seg? Jeg hadde heller bekymra meg for den eventuelle bilturen jeg skulle ta idag;)

Forresten forstår jeg deg godt for jeg hadde lett for å tenke som deg før.. Med årene slapper jeg mer av og det er nok fordi jeg bevisst har valgt å fokusere på at livet er til for å leves og ikke for å bekymre seg ;)

Når bekymringen tar overhånd tenker jeg alltid at det er større sjanse for å havne i en bilulykke, og da føles det ikke så skummelt mer ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor skal du være mer opptatt av noe som det er særdeles liten risiko for å dø av som bukspyttkjertelkreft, enn av det som er farligst - trafikkulykker?

Eller hvorfor skal vi i det hele tatt være opptatt av det vi ikke kan påvirke? Du kan påvirke risikoen for å dø i en trafikkulykke. Du kan også påvirke sannsynligheten for å få et langt og godt liv me god helse.

Bukspyttkjertelkreft kan du påvirke ved å ikke røyke. Ellers er det lite du kan gjøre/påvirke, så da kan du like godt tenke på noe annet.

Gjest Vi har alle våre bekymringer:)
Skrevet

Er ikke kreft i bukspyttkjertelen en krefttype som kun rammer eldre mennesker da?

Forresten...Hva hjelper det å bekymre seg? Jeg hadde heller bekymra meg for den eventuelle bilturen jeg skulle ta idag;)

Forresten forstår jeg deg godt for jeg hadde lett for å tenke som deg før.. Med årene slapper jeg mer av og det er nok fordi jeg bevisst har valgt å fokusere på at livet er til for å leves og ikke for å bekymre seg ;)

Når bekymringen tar overhånd tenker jeg alltid at det er større sjanse for å havne i en bilulykke, og da føles det ikke så skummelt mer ;)

Men hva med oss som har bilskrekk og til stadighet får høre hvor farlig det er? Jeg har ingen helseskrekk, men dette med bilkjøring har blitt mitt mareritt, og der er det lite trøst å få.

Skrevet

Hvorfor skal du være mer opptatt av noe som det er særdeles liten risiko for å dø av som bukspyttkjertelkreft, enn av det som er farligst - trafikkulykker?

Eller hvorfor skal vi i det hele tatt være opptatt av det vi ikke kan påvirke? Du kan påvirke risikoen for å dø i en trafikkulykke. Du kan også påvirke sannsynligheten for å få et langt og godt liv me god helse.

Bukspyttkjertelkreft kan du påvirke ved å ikke røyke. Ellers er det lite du kan gjøre/påvirke, så da kan du like godt tenke på noe annet.

''Bukspyttkjertelkreft kan du påvirke ved å ikke røyke''

Jeg kjenner 3 mennesker som har dødd av kreft i bukspyttkjertelen. Felles for dem er: Alle 3 var eldre menn, som ikke røkte, men som var litt for glad i flaska:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Bukspyttkjertelkreft kan du påvirke ved å ikke røyke''

Jeg kjenner 3 mennesker som har dødd av kreft i bukspyttkjertelen. Felles for dem er: Alle 3 var eldre menn, som ikke røkte, men som var litt for glad i flaska:-)

Jeg skrev påvirke, ikke forhindre.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg forstår at dette er en reell skrekk for deg. Likevel så går forskningen fremover, og det er ikke like skummelt å ha kreft som før. Det finnes mange ulike typer krefttyper med god prognose hvis du skulle være så uheldig å få det. Det innebærer som oftest ikke døden heller.

Det er mye annet du kan bli rammet av. Det er så mye at jeg tror ikke det er noe vits i å ødelegge livet ditt pga denne angsten. Det hadde vært veldig synd om hele livet ditt ble preget av denne angsten til du til slutt blir gammel og faktisk blir rammet av noe.

Gjest togli
Skrevet

Men hva med oss som har bilskrekk og til stadighet får høre hvor farlig det er? Jeg har ingen helseskrekk, men dette med bilkjøring har blitt mitt mareritt, og der er det lite trøst å få.

Oppsøke psykolog eller ta kollektivtrafikk ;-)

Fra spøk til alvro..skjønner godt at det ikke kan være lett å ha bilskrekk... Selv liker jeg best biler som regnes som kollisjonssikre i tillegg til at jeg er svært nøye med bilsikringen. Noe mer kan jeg nesten ikke gjøre...

Skrevet

Oppsøke psykolog eller ta kollektivtrafikk ;-)

Fra spøk til alvro..skjønner godt at det ikke kan være lett å ha bilskrekk... Selv liker jeg best biler som regnes som kollisjonssikre i tillegg til at jeg er svært nøye med bilsikringen. Noe mer kan jeg nesten ikke gjøre...

Det er bare fint å spøke litt:)

Jeg går til psykolog(pga posttreumatisk stressyndrom, men får snakka litt ang bil også).

Og jeg kjører mest kollektivt:) Ikke helt trygt det heller, men føles bedre.

Å jammen skjer det mye rart i trafikken...akkurat nå leste jeg om en tragisk ulykke på E6.......

Gjest togli
Skrevet

Det er bare fint å spøke litt:)

Jeg går til psykolog(pga posttreumatisk stressyndrom, men får snakka litt ang bil også).

Og jeg kjører mest kollektivt:) Ikke helt trygt det heller, men føles bedre.

Å jammen skjer det mye rart i trafikken...akkurat nå leste jeg om en tragisk ulykke på E6.......

;-)

For meg hjelper det å tenke at det nok er farligere for meg å bekymre meg enn det er å gjøre potensielt "farlige" ting som f.eks. å kjøre bil ;)

Skrevet

;-)

For meg hjelper det å tenke at det nok er farligere for meg å bekymre meg enn det er å gjøre potensielt "farlige" ting som f.eks. å kjøre bil ;)

Du har helt rett. Men ikke alltid at jeg får frem de fornuftige tankene mine, desverre.

Gjest togli
Skrevet

Du har helt rett. Men ikke alltid at jeg får frem de fornuftige tankene mine, desverre.

Du får jobbe med saken og håpe på at det går bedre etterhvert :)

The Punisher
Skrevet

Som miljøterapeut, og dermed en fagperson light på feltet, vil jeg påstå svaret du har fått fra NHD her, er det beste du kunne fått. Så hvis det hjelper å få to svar fra fagpersoner, jeg er bare en vernepleier, men dog, et godt svar. jeg har ikke mer å si nesten. Men i perioder kan det være lett å bare henge seg opp i perspektiver i livet, og glemme å leve. Som du skriver, du er under 30, og har sommeren foran deg. kreft kan vi alle få. Helsefreaker, som røykere, alkoholikere og toppidrettsutøvere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...