Gå til innhold

Frp igjen. Igjen. (Tortur)

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hver tredje innbygger her i landet mener at tortur er en god idé for å avsløre planer om terrorisme, viser undersøkelse.

[...]

52 prosent av Frp-velgerne sier ja til tortur, mens det i SV er 75 prosent som er imot tortur. ''

Og folk lurer på hvorfor man gjerne sier at Frp er "noe for seg selv".

Gjest frudolén
Skrevet

Det er ikke pent å generalisere på den måten.

Skrevet

Det er ikke pent å generalisere på den måten.

Så lenge det går på politisk parti (enten det er Frp eller andre) så er det helt greit å generalisere når man snakker om politisk innhold, moral, etikk, osv. ettersom folk frivillig begår en handling og støtter politiske partier.

Det samme gjelder åpenbart ikke når man snakker om kjønn, legning, hudfarge, osv.

Med vennlig hilsen

Gjest også en mamma
Skrevet

Snu på det. Merk deg at i Frp er 48 % mot tortur, og i SV er 25 % for.

Gjest frudolén
Skrevet

Så lenge det går på politisk parti (enten det er Frp eller andre) så er det helt greit å generalisere når man snakker om politisk innhold, moral, etikk, osv. ettersom folk frivillig begår en handling og støtter politiske partier.

Det samme gjelder åpenbart ikke når man snakker om kjønn, legning, hudfarge, osv.

Med vennlig hilsen

Nei, det er ikke greit å generalisere selv om det gjelder et politisk parti og dets tillhørere. Dette gjelder bare den halvparten som faktisk mener dette, ikke den andre halvparten. Og da passer det seg ikke å skjære alle over én kam.

''Det samme gjelder åpenbart ikke når man snakker om kjønn, legning, hudfarge, osv.''

Det er helt åpenbart at det ikke stemmer.

Gjest togli
Skrevet

Jøsses.... :-((

Jeg synes det virkelig er helt utrolig at noen kan mene at tortur er en grei måte å få fram sannheten på - uansett hvilket parti de tilhører :-/

Forundrer meg forøvrig ikke at det antagelig er en overvekt av FRP'ere som ønsker tortur velkommen... men så må man huske at FRP har en tendens til å trekke til seg folk som ikke er helt i vater...

Yeah_Right!
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nisse

Skrevet

Nei, det er ikke greit å generalisere selv om det gjelder et politisk parti og dets tillhørere. Dette gjelder bare den halvparten som faktisk mener dette, ikke den andre halvparten. Og da passer det seg ikke å skjære alle over én kam.

''Det samme gjelder åpenbart ikke når man snakker om kjønn, legning, hudfarge, osv.''

Det er helt åpenbart at det ikke stemmer.

''Nei, det er ikke greit å generalisere selv om det gjelder et politisk parti og dets tillhørere. Dette gjelder bare den halvparten som faktisk mener dette, ikke den andre halvparten. Og da passer det seg ikke å skjære alle over én kam.''

Derfor står det også 52%.

Gjest frudolén
Skrevet

''Nei, det er ikke greit å generalisere selv om det gjelder et politisk parti og dets tillhørere. Dette gjelder bare den halvparten som faktisk mener dette, ikke den andre halvparten. Og da passer det seg ikke å skjære alle over én kam.''

Derfor står det også 52%.

Nå driter du deg loddrett ut. Du generaliserer og skjærer alle Frp'ere over samme kam:

''Og folk lurer på hvorfor man gjerne sier at Frp er "noe for seg selv".''

Skrevet

Nå driter du deg loddrett ut. Du generaliserer og skjærer alle Frp'ere over samme kam:

''Og folk lurer på hvorfor man gjerne sier at Frp er "noe for seg selv".''

Nei, der skriver jeg om Frp.

Les gjerne innlegget før du svarer. :-)

Gjest frudolén
Skrevet

Nei, der skriver jeg om Frp.

Les gjerne innlegget før du svarer. :-)

''Nei, der skriver jeg om Frp.''

Ja nettopp, det var akkurat det som er poenget.

Skrevet

''Nei, der skriver jeg om Frp.''

Ja nettopp, det var akkurat det som er poenget.

Hvilket er et politisk parti.

Gjest frudolén
Skrevet

Hvilket er et politisk parti.

Som ikke har noe med saken å gjøre.

Skrevet

Som ikke har noe med saken å gjøre.

Selvsagt. Å kritisere et parti (altså, en organisasjon) er noe helt annet enn å kritisere individer, eller en gruppe.

Gjest frudolén
Skrevet

Selvsagt. Å kritisere et parti (altså, en organisasjon) er noe helt annet enn å kritisere individer, eller en gruppe.

Å kritisere samtlige medlemmer av et parti for noe enkeltmedlemmer mener/sier/gjør er generalisering. Som er galt. Vanskeligere er det ikke.

Skrevet

Å kritisere samtlige medlemmer av et parti for noe enkeltmedlemmer mener/sier/gjør er generalisering. Som er galt. Vanskeligere er det ikke.

Nei, ikke når grupperingen går på en handling (medlemskap i partiet).

For eksempel, det er ikke feil å generalisere ved å kalle medlemmer av Høyre for kapitalister, og medlemmer av AKP(m-l) for kommunister.

Slike generaliseringer, i motsetning til generaliseringer om hudfarge, legning, osv., er selvsagt helt på sin plass.

Skrevet

Er du enig i absolutt alt ditt parti står for? Jeg finner både saker jeg identifiserer meg med og støtter, og saker jeg er dypt uenig i i alle partiprogram. Det tror jeg er vanlig for svært mange velgere. Så skulle man kun stemme på partier man er 100% enig i, ville det vært en trussel mot demokratiet for da ville ikke mange kunne stemme.

Skrevet

Er du enig i absolutt alt ditt parti står for? Jeg finner både saker jeg identifiserer meg med og støtter, og saker jeg er dypt uenig i i alle partiprogram. Det tror jeg er vanlig for svært mange velgere. Så skulle man kun stemme på partier man er 100% enig i, ville det vært en trussel mot demokratiet for da ville ikke mange kunne stemme.

Nei, ingen er 100% enig med ett parti. Helt enig.

Men, når det gjelder grunnleggende prinsipper som Menneskerettigheter, menneskeverd, grunnleggende økonomi (altså, de fundamentale tingene) så er det klart at man ikke melder seg inn i Rødt hvis man er kapitalist.

Her er det snakk om tortur. Poenget er at det er skremmende at over halvparten av Frps tilhengere faktisk godtar tortur.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, ingen er 100% enig med ett parti. Helt enig.

Men, når det gjelder grunnleggende prinsipper som Menneskerettigheter, menneskeverd, grunnleggende økonomi (altså, de fundamentale tingene) så er det klart at man ikke melder seg inn i Rødt hvis man er kapitalist.

Her er det snakk om tortur. Poenget er at det er skremmende at over halvparten av Frps tilhengere faktisk godtar tortur.

Med vennlig hilsen

Jeg svarte på en spørreundersøkelse for en stund siden, ikke en slik dagblad hjemmesnekra undersøkelse som dukker opp her på dol med jevne mellomrom. Spørsmålet var:

Mener du at det er skolens oppgave å oppdra barn til å bli nyttige samfunnsborgere? Svar: Nei. (oppdra barn er foreldrenes oppgave). Konklusjon på svaret ble: Du mener at oppdragelse av barn er uviktig. Jeg tenkte bare jøss hvordan kom de til den konklusjonen.

Poenget mitt er at undersøkelser kan misbrukes til å stemme med spørrerens intensjon. Jeg er faktisk mer overrasket over at 25% av SV velgere er for tortur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...