sol3 Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 Jeg har fått vite at jeg er smittet av kjønnsvorter etter jag fikk tatt en celleprøve. Hva vil dette si for meg? Jeg har ikke merket noen vorter enda, kommer de helt sikkert til å komme? Går de bort igjen etter en stund, eller vil de være der 'forever'? Kan vortene smitte til andre steder på kroppen (slik som herpes)? Må man alltid bruke kondom når man har fått påvist dette viruset? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Her er et tidligere spørsmål og svar som kanskje kan være av interesse: "Kjønnsvorter Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på angående kjønnsvorter: Hvor vanlig er kjønnsvorter egentlig, og er smittefaren stor? Hvilke behandlings-muligheter finnes, og hvor lang tid tar behandlingen? Kjenner dere til Aldara? Hvordan vet man når man er 100% frisk? Finnes det en sammenhengen mellom kreft og kjønnsvorter hos gutter og jenter? Hvordan kan jenter få sjekket om de er smittet? Kan man nekte legen å nevne sykdommen i journalen? Kjønnsvorter er veldig vanlig. Hvert år er det flere tusen menn og kvinner som får kjønnsvorter (også kalt kondylomer) for første gang. De er blitt smittet med HP-viruset (humant papillomavirus). Men vortene er bare toppen av isfjellet: Mange flere blir smittet uten å få vorter eller andre symptomer. Vi regner med at om lag 20 prosent av unge voksne til enhver tid er smittet med HP-viruset. HP-viruset smitter ved samleie, men vi vet ikke hvor lett det smitter. I praksis må du regne med at partneren din har viruset dersom du har fått vorter. Vortene kommer gjerne flere uker etter at man ble smittet. Det er ikke mulig å fjerne HP-viruset. Det kan være der i måneder eller år før det forsvinner av seg selv. Det er heller ikke mulig å teste om viruset er der ennå og man kan derfor aldri være sikker på at det ikke er noe virus igjen. Det finnes god behandling mot selve vortene. De kan etses, fryses, brennes eller skjæres bort. Det høres veldig vondt ut, men er det ikke. Prøv etsing først. Av legen får du resept på et etsemiddel (Wartec eller Condyline). Aldara kan også benyttes, men er dyrt. Midlet pensles på vortene morgen og kveld i tre dager. Hvis de ikke er borte da venter du fire dager før du tar en ny tredagerskurs og så videre. Det kan nok ta noen uker før alle vortene er borte. (Ikke søl med etsemidlet på den friske huden; det kan svi etter noen dager.) Noen typer av HP-viruset gir ikke vorter, men kan gi celle-forandringer i livmorhalsen hos kvinner. Celleforandringene kan etter flere år utvikle seg til kreft. Derfor anbefales alle kvinner over 25 år å ta såkalt celleprøve hvert tredje år. Dersom du har kjønnsvorter, kan du ha blitt smittet av kjæresten din, eller du kan ha smittet henne. Det er ofte umulig å avgjøre hvem som ble smittet først. Dersom partneren din ikke har vorter, er det ikke mulig å finne ut om hun er smittet. Hun bør nok likevel la legen undersøke henne for å se om hun skulle ha noen små vorter som hun ikke kan se selv. Legen har plikt til å skrive om samtalen deres og undersøkelsen i journalen. Du behøver ikke være redd for at disse opplysningene kommer på avveier. Hilsen Preben Aavitsland" Kondom er ikke alltid nødvendig ettersom viruset er så vanlig, men dette må du eventuelt snakke med legen og partneren din slik at dere kan bli enige om hva som er riktig for dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-134702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scouse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Her er et tidligere spørsmål og svar som kanskje kan være av interesse: "Kjønnsvorter Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på angående kjønnsvorter: Hvor vanlig er kjønnsvorter egentlig, og er smittefaren stor? Hvilke behandlings-muligheter finnes, og hvor lang tid tar behandlingen? Kjenner dere til Aldara? Hvordan vet man når man er 100% frisk? Finnes det en sammenhengen mellom kreft og kjønnsvorter hos gutter og jenter? Hvordan kan jenter få sjekket om de er smittet? Kan man nekte legen å nevne sykdommen i journalen? Kjønnsvorter er veldig vanlig. Hvert år er det flere tusen menn og kvinner som får kjønnsvorter (også kalt kondylomer) for første gang. De er blitt smittet med HP-viruset (humant papillomavirus). Men vortene er bare toppen av isfjellet: Mange flere blir smittet uten å få vorter eller andre symptomer. Vi regner med at om lag 20 prosent av unge voksne til enhver tid er smittet med HP-viruset. HP-viruset smitter ved samleie, men vi vet ikke hvor lett det smitter. I praksis må du regne med at partneren din har viruset dersom du har fått vorter. Vortene kommer gjerne flere uker etter at man ble smittet. Det er ikke mulig å fjerne HP-viruset. Det kan være der i måneder eller år før det forsvinner av seg selv. Det er heller ikke mulig å teste om viruset er der ennå og man kan derfor aldri være sikker på at det ikke er noe virus igjen. Det finnes god behandling mot selve vortene. De kan etses, fryses, brennes eller skjæres bort. Det høres veldig vondt ut, men er det ikke. Prøv etsing først. Av legen får du resept på et etsemiddel (Wartec eller Condyline). Aldara kan også benyttes, men er dyrt. Midlet pensles på vortene morgen og kveld i tre dager. Hvis de ikke er borte da venter du fire dager før du tar en ny tredagerskurs og så videre. Det kan nok ta noen uker før alle vortene er borte. (Ikke søl med etsemidlet på den friske huden; det kan svi etter noen dager.) Noen typer av HP-viruset gir ikke vorter, men kan gi celle-forandringer i livmorhalsen hos kvinner. Celleforandringene kan etter flere år utvikle seg til kreft. Derfor anbefales alle kvinner over 25 år å ta såkalt celleprøve hvert tredje år. Dersom du har kjønnsvorter, kan du ha blitt smittet av kjæresten din, eller du kan ha smittet henne. Det er ofte umulig å avgjøre hvem som ble smittet først. Dersom partneren din ikke har vorter, er det ikke mulig å finne ut om hun er smittet. Hun bør nok likevel la legen undersøke henne for å se om hun skulle ha noen små vorter som hun ikke kan se selv. Legen har plikt til å skrive om samtalen deres og undersøkelsen i journalen. Du behøver ikke være redd for at disse opplysningene kommer på avveier. Hilsen Preben Aavitsland" Kondom er ikke alltid nødvendig ettersom viruset er så vanlig, men dette må du eventuelt snakke med legen og partneren din slik at dere kan bli enige om hva som er riktig for dere. Kondom er ikke alltid nødvendig ettersom viruset er så vanlig? Og siden det er vanlig er det ikke farlig? Det er jo en kjønnssykdom..?! Er det så utbredt og så lite skadelig/ irriternde at om man får det så betyr det ikke så mye verken fra eller til? Jeg er sammen med en jeg tror har kjønnsvorter (tro meg, jeg har bedt han komme seg til legen.. og han skal denne uken). Og lurer selvfølgelig på "hvordan" man blir smittet etc. Men det er det ikke noe svar på forstår jeg? Ja ja, time will show. Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1079358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Kondom er ikke alltid nødvendig ettersom viruset er så vanlig? Og siden det er vanlig er det ikke farlig? Det er jo en kjønnssykdom..?! Er det så utbredt og så lite skadelig/ irriternde at om man får det så betyr det ikke så mye verken fra eller til? Jeg er sammen med en jeg tror har kjønnsvorter (tro meg, jeg har bedt han komme seg til legen.. og han skal denne uken). Og lurer selvfølgelig på "hvordan" man blir smittet etc. Men det er det ikke noe svar på forstår jeg? Ja ja, time will show. Håper på svar. Innlegget fra Christian Anker er fra år 2001! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1079361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg er en annen Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Innlegget fra Christian Anker er fra år 2001! Med vennlig hilsen Jo, jo, men så blir han vel desto gladere når noen endelig svarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1079365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scouse Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Innlegget fra Christian Anker er fra år 2001! Med vennlig hilsen Ja, merket dette etter at jeg hadde sendt innlegget. Men du har ikke noe nyttig å komme med da, i stedet for å påpeke ubetydeligheter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1080898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ja, merket dette etter at jeg hadde sendt innlegget. Men du har ikke noe nyttig å komme med da, i stedet for å påpeke ubetydeligheter? Hei, "Betydeligheten" er at Chr. Anker forlot DOL for flere år siden, og at du derfor ikke vil få svar fra ham. Jeg vet ikke hvor lett kjønnsvorter smitter. Du må nesten søke på nettet - der finner du det helt sikkert. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1080899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hei, "Betydeligheten" er at Chr. Anker forlot DOL for flere år siden, og at du derfor ikke vil få svar fra ham. Jeg vet ikke hvor lett kjønnsvorter smitter. Du må nesten søke på nettet - der finner du det helt sikkert. Med vennlig hilsen '"Betydeligheten" er at Chr. Anker forlot DOL for flere år siden, og at du derfor ikke vil få svar fra ham.' *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34971-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-1080909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.