Gå til innhold

Alvorlig Sinnslidelse

Anbefalte innlegg

Gjest alvorlig sinnslidelse
Skrevet

Hva går egentlig inn under denne betegnelsen?

Diagnoser/problemer?

Så det var snakk om det under en post/innlegg som gjaldt førerkort og medisin/bipolar så jeg er nysgjerrig på hva som "kvalifiseres" for denne alvorlige sinnslidelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest velvelvel
Skrevet

Ang førerkort er det opp til fylkeslegen å bedømme hva som er alvorlig sinnslidelse,men det gjelder tydeligvis ikke kun psykoselidelser. Vet om en som ikke fylte vilkårene for å ta mopedlappen,men fylkeslegen bestemte at han fikk lov og det gjelder for to år i første omgang. Jeg synes det var "flisespikkeri". Personen har aldri hatt psykoser,så de betegner andre ting som alvorlig også.

Skrevet

Ang førerkort er det opp til fylkeslegen å bedømme hva som er alvorlig sinnslidelse,men det gjelder tydeligvis ikke kun psykoselidelser. Vet om en som ikke fylte vilkårene for å ta mopedlappen,men fylkeslegen bestemte at han fikk lov og det gjelder for to år i første omgang. Jeg synes det var "flisespikkeri". Personen har aldri hatt psykoser,så de betegner andre ting som alvorlig også.

Jeg var kanskje litt uklar..jeg mente egentlig generelt om hva som gikk eller kunne gå under denne betegnelsen sett fra en fagpersons "syn" - eller andre som har/kjenner til dette.

Jeg regner jo med at at ikke kun er psykose, men hva annet liksom.

Tusen takk for svar forresten :-)

Gjest runa i ulla
Skrevet

psykose.

altså at man har mistet kontakt med virkeligheten (tror man er jesus som et eks, eller tror mafiaen er ute etter å drepe deg som f.eks min far trodde)

jeg er bipolar, men har aldri mistet kontakt med virkeligheten og har ergo ikke noen alvorlig sinnslidelse :o)

Gjest runa i ulla
Skrevet

hvorfor kom han opp til fylkeslegen i utgangspunktet?

krysset han av "ja" på egenerklæringen om helse han da?

det er jo unødvendig når man ikke har alvorlig sinnsidelse. ser folk skaper problemer for seg selv der.

en venn måtte også la fylkeslegen bestemme, men det var etter gjentatte tvangsinnleggelser for psykoser og manier, og han hadde allerede lappen. ble tatt en vurdering.

Gjest runa i ulla
Skrevet

Jeg var kanskje litt uklar..jeg mente egentlig generelt om hva som gikk eller kunne gå under denne betegnelsen sett fra en fagpersons "syn" - eller andre som har/kjenner til dette.

Men det er bare psykose som er alvorlig sinnslidelse.

Gjest velvelvel
Skrevet

hvorfor kom han opp til fylkeslegen i utgangspunktet?

krysset han av "ja" på egenerklæringen om helse han da?

det er jo unødvendig når man ikke har alvorlig sinnsidelse. ser folk skaper problemer for seg selv der.

en venn måtte også la fylkeslegen bestemme, men det var etter gjentatte tvangsinnleggelser for psykoser og manier, og han hadde allerede lappen. ble tatt en vurdering.

Han krysset av for at han tok medisiner,det førte til at han måtte ha legeattest som skulle sendes til fylkeslegen. Utrolig! Trodde virkelig ikke det var så strengt. Skjønner da hvorfor min psykolog sa "Ikke kryss av noe" da eg skulle ta lappen. Skulle ikke skrive at jeg tok medisiner eller at jeg var syk! Han visste vel hvordan det ville gå.

Gjest velvelvel
Skrevet

Etter det jeg har hørt og lest,er det psykose som betegnes son alvorlig sinnslidelse. Men ikke ifølge fylkeslegen!

Skrevet

psykose.

altså at man har mistet kontakt med virkeligheten (tror man er jesus som et eks, eller tror mafiaen er ute etter å drepe deg som f.eks min far trodde)

jeg er bipolar, men har aldri mistet kontakt med virkeligheten og har ergo ikke noen alvorlig sinnslidelse :o)

Vel, da har jeg vel hatt en eller flere psykoser jeg da..

Fikk det svart på hvitt i brev fra fylkeslegen i forbindelse med dispensasjon for førerkort. Jeg hadde lappen i nesten 10år før overlege på VOP sendte brev til Fylkeslegen og jeg måtte levere inn førerkortet til politiet

"Du har en alvorlig sinnslidelse. *** Du har en bipolar lidelse."

Var ikke såå godt å lese det egentlig. Lese at DU HAR EN ALVORLIG SINNSLIDELSE liksom-spesielt når jeg ikke vet hva de la til grunn for det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen entydig definisjon av dette. Derfor må en også se på i hvilken sammenheng den blir brukt.

Kontrollkommisjonen bruker en definisjon som er avgjørende for om personer skal kunne være tvangsinnlagt eller ikke.

En domstol vil kunne vurdere om en alvorlig sinnslidelse er grunnlag for straffefrihet.

Fylkeslegen er interessert i om lidelse er så alvorlig at det påvirker sikkerheten i trafikken.

Skrevet

Det finnes ingen entydig definisjon av dette. Derfor må en også se på i hvilken sammenheng den blir brukt.

Kontrollkommisjonen bruker en definisjon som er avgjørende for om personer skal kunne være tvangsinnlagt eller ikke.

En domstol vil kunne vurdere om en alvorlig sinnslidelse er grunnlag for straffefrihet.

Fylkeslegen er interessert i om lidelse er så alvorlig at det påvirker sikkerheten i trafikken.

Det var i forbindelse med bilkjøring/førerkort.

Etter nesten 10år med lappen, helt uten skader, ikke en bot, ingenting så fant de - mest sannsynlig overlege på VOP som sendte brev til Fylkeslegen at jeg hadde/har en alvorlig sinnslidelse - jeg er Bipolar. Om jeg er 1-2 eller noe vet jeg ikke.

Det er ikke så godt å lese at en har en alvorlig sinnslidelse

Gjest bipolarinnen
Skrevet

psykose.

det som også avgjør hva som er en alvorlig sinnslidelse, er varigheten av symptomene. En som har flere psykoser i året, vil antakelige være en større fare for trafikken enn en person som kun har opplevd en psykose og har vært velfungerende foruten det.

En person som er bipolar 2 og opplever hypomanier ofte, vil i følge meg selv være en større fare for trafikken enn en person med bipolar 1 som har hatt få depresjoner/manier. En som er bipolar 2 kan godt være dårligere fungerende enn bipolar 1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var i forbindelse med bilkjøring/førerkort.

Etter nesten 10år med lappen, helt uten skader, ikke en bot, ingenting så fant de - mest sannsynlig overlege på VOP som sendte brev til Fylkeslegen at jeg hadde/har en alvorlig sinnslidelse - jeg er Bipolar. Om jeg er 1-2 eller noe vet jeg ikke.

Det er ikke så godt å lese at en har en alvorlig sinnslidelse

Den vanligste konsekvenser er IKKE at en ikke får kjøre, men at det som vilkår settes at en skal følge legens råd mht medisinering og andre tiltak som holder sykdommen i sjakk.

Gjest runa i ulla
Skrevet

Han krysset av for at han tok medisiner,det førte til at han måtte ha legeattest som skulle sendes til fylkeslegen. Utrolig! Trodde virkelig ikke det var så strengt. Skjønner da hvorfor min psykolog sa "Ikke kryss av noe" da eg skulle ta lappen. Skulle ikke skrive at jeg tok medisiner eller at jeg var syk! Han visste vel hvordan det ville gå.

Man skal bare krysse av for at man bruker medisiner om de kan påvirke kjøringen. :)

Jeg bruker litium, noe som ikke påvirker bilkjøringen min, ergo krysset jeg ikke av for medisiner.

Så noen lager litt prob for seg selv ved å krysse unødig da... :S men skjønner det er lett å misforstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...