Gå til innhold

Depresjon og demens

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Amourisa
Skrevet

Hvor tidlig kan demens intreffe for en person som har vært deprimert hele livet sitt?

tunglettlett
Skrevet

Jaha? Og hvilken nytte skulle man ha av den informasjonen? At man får kreft av å røyke har man en viss kontroll over, men depresjoner er det ytterst få som egenvillet går inn i. Det man oppnår her er jo å påføre deprimerte og tidligere deprimerte et tilleggsproblem. Mange vil nå bruke år i angst for å bli demente (kanskje i tillegg til tilbakevendende depresjoner).

Skrevet

Jaha? Og hvilken nytte skulle man ha av den informasjonen? At man får kreft av å røyke har man en viss kontroll over, men depresjoner er det ytterst få som egenvillet går inn i. Det man oppnår her er jo å påføre deprimerte og tidligere deprimerte et tilleggsproblem. Mange vil nå bruke år i angst for å bli demente (kanskje i tillegg til tilbakevendende depresjoner).

Jeg tror poenget er at man må søke behandling raskt og ta i mot den behandlingen som tilbys.

Skrevet

Nytten av denne informasjonen er bla:

1. Depresjon skal tas alvorlig, den skal behandles raskt og effektivt.

2. Den skal behandles med de metoder som nasjonale og internasjonale retningslinger anbefaler, og den skal behandles så lenge som det anbefales.

3. Depresjonen skal ikke bare behandles til "klart bedre" (respons), men til "helt bra" (remisjon).

4. Når medisiner skal trappes ned, skal det gjøres kontrollert over 3 mnd.

tunglettlett
Skrevet

Nytten av denne informasjonen er bla:

1. Depresjon skal tas alvorlig, den skal behandles raskt og effektivt.

2. Den skal behandles med de metoder som nasjonale og internasjonale retningslinger anbefaler, og den skal behandles så lenge som det anbefales.

3. Depresjonen skal ikke bare behandles til "klart bedre" (respons), men til "helt bra" (remisjon).

4. Når medisiner skal trappes ned, skal det gjøres kontrollert over 3 mnd.

Det var klar tale og jeg kan relatere til det.

Men likevel spør jeg hva vi som har hatt depresjoner før 6/7-10 konstruktivt kan bruke denne informasjonen til. Mange med førstegangsdepresjon skjønner jo heller ikke at de er deprimerte, men heller at de er late og udugelige...

Gjest les nøye!!!
Skrevet

Men likevel spør jeg hva vi som har hatt depresjoner før 6/7-10 konstruktivt kan bruke denne informasjonen til. Mange med førstegangsdepresjon skjønner jo heller ikke at de er deprimerte, men heller at de er late og udugelige...

ingen sier da noe om det...

tunglettlett
Skrevet

ingen sier da noe om det...

Nei, nettopp...

Les nøye...

Skrevet

Du kan sørge for at du fra nå av tar medisiner hvis nødvendig, og kanskje fortelle andre du treffer om vikigheten av å ta medisiner hvis de trenger det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men likevel spør jeg hva vi som har hatt depresjoner før 6/7-10 konstruktivt kan bruke denne informasjonen til. ''

Men fordi noen ikke kan gjøre noe med tidligere depresjoner, betyr ikke det at informasjonen ikke skal ut.

Fordi man trodde røyking ikke var farlig før 19(når det nå enn var), så betyr ikke det at man ikke skal informere om at røyking er farlig når man faktisk har oppdaget det.

tunglettlett
Skrevet

Puh. Jeg skjønner i dag at piggene mine var lenger ute enn evnen til å formulere meg. Selvfølgelig er det viktig med informasjon, men samtidig vil jeg også hevde at man nå må ivareta en stor gruppe mennesker som kanskje får økt angstnivået fordi de er redde for å bli demente. Jeg vil fremdeles hevde at det faktisk er lettere å slutte å røyke (eventuelt aldri begynne) enn å slutte å bli deprimert når man først er det.

Men jeg skal gi meg her i denne tråden. Jeg har uttrykt meg klønete, og det beklager jeg.

Skrevet

Puh. Jeg skjønner i dag at piggene mine var lenger ute enn evnen til å formulere meg. Selvfølgelig er det viktig med informasjon, men samtidig vil jeg også hevde at man nå må ivareta en stor gruppe mennesker som kanskje får økt angstnivået fordi de er redde for å bli demente. Jeg vil fremdeles hevde at det faktisk er lettere å slutte å røyke (eventuelt aldri begynne) enn å slutte å bli deprimert når man først er det.

Men jeg skal gi meg her i denne tråden. Jeg har uttrykt meg klønete, og det beklager jeg.

Det er ikke snakk om "å slutte å være deprimert".

De som har hatt depresjoner før, har klart forhøyet risiko for nye depresjoner. Ved kommende depresjoner er det viktig å følge de råd jeg skrev i et innlegg i går. Slik sett er informasjonen meget viktig også for tidligere deprimerte fordi hver ny depressiv episode gir økt risiko for kognitiv svekkelse i fremtiden.

ink1365380698
Skrevet

Hvor tidlig kan demens intreffe for en person som har vært deprimert hele livet sitt?

De jeg kjenner som har fått diagnose demens/alzheimer har ikke vært psykisk syke i tidligere år. En bekjent av meg i femitårene har nettopp fått diagnosen, men er så sterk psykisk at har takler det utrolig bra.Moren hans fikk det også i 60 årene. Så tror også arv spiller inn her som i andre sykdommer. De andre jeg kjenner som har fått diagnosen i 60 - 70 - 80 års alder har vært sterke både psykisk og fysisk.

Kjenner også psykisk syke som har gått på tabletter ett helt liv som nå er i alderdommen, som er helt klare. Også B-preparat brukere i stort monn.

Jeg tåler ikke de medisinene som blir anbefalt. Det var forøvrig SSRI skrevet ut mot angst som gav meg depresjon som jeg delvis er kvitt, men ikke helt. Er i perioder fortsatt nedstemt, mens de voldsomme periodene som lignet abstinens reksjonenen jeg hadde ved slutt på cipralex her heldigvis forsvunnet. Men hadde hyppige tilbakefall ganske nøyaktig to år. Så sånn kan det også gå med de såkalt anbefalte angst depresjons medisinene.

Får håpe mitt cipralex bruk - som har ødelagt så mye for meg ikke også gir meg alzheimer.

ink1365380698
Skrevet

Jeg er enig med deg.... det er nok å bekymre seg over. Nå har jeg en bekymring til å våkne til i morgen. Dette var ikke bra-

ink1365380698
Skrevet

Jeg er enig med deg.... det er nok å bekymre seg over. Nå har jeg en bekymring til å våkne til i morgen. Dette var ikke bra-

Gad slo ikke feil, våknet grytidlig med angst klo i magen på grunn av denne artikkelen. Kommer nok også av at familievenn i femtiårene - (forøvrig psykisk sterk) har fått diagnosen, og at min egen far i begynnelsen av 70 årene er til utredning. Så med flere dep perioder de siste fire årene og også kanskje arv, samt å være litt glemsk selv, har jeg ingen god morgen. Skulle ikke stått på trykk denne artikkelen,.- ikke på dette forumet mener nå jeg.

ink1365380698
Skrevet

Det er ikke snakk om "å slutte å være deprimert".

De som har hatt depresjoner før, har klart forhøyet risiko for nye depresjoner. Ved kommende depresjoner er det viktig å følge de råd jeg skrev i et innlegg i går. Slik sett er informasjonen meget viktig også for tidligere deprimerte fordi hver ny depressiv episode gir økt risiko for kognitiv svekkelse i fremtiden.

Gjelder dette også bipolare? depr som kommer av livs situasjon? eller vare endogene depresjoner?

Skrevet

Om en er redd for helseopplysning, er et helsenettsted ikke riktig plass å være.

ink1365380698
Skrevet

Om en er redd for helseopplysning, er et helsenettsted ikke riktig plass å være.

Igår så jeg i avisa at mangel på vitamin D kan gi alzheimer. - tidligere var det noen smerktestillende som var årsaken. Nå er det depresjon. Tror ikke de vet helt ennå jeg. Sammensatt går jeg ut i fra---- Min familievenn som fikk alzheimer i begynnelsen av 50-årene har manglet B12 hele sitt liv. dvs han har måttet ta tilskudd og sprøyter. Da han fikk diagnosen fikk han oppgitt dette som mulig årsak av spesialist- Han er som sagt veldig sterk psykisk....og takler også derfor sykdomen bra så langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...