Gå til innhold

Panikattack

Anbefalte innlegg

Gjest Flygrädd
Skrevet

Hej! jag har under ca 2 års tid trott att jag har "fel på blodsockret" eftersom jag ofta får lite oregelbunden puls på kvällarna och eftersom jag känner mig virrig ibland på arbetet. Häromdagen flög jag en timmes flygning och fick då, som det varkar, en panikångestattack. jag trodde att jag fick en hjärtinfarkt eller liknande ftersom pulsen gick upp, jag kunde inte andas, jag trodde att jag skulle svimma vilken sekund som helst.. osv. Direkt efter flygningen uppsökte jag läkare och jag är helt frisk. de testa ekg, blodtryck, blodvärden osv osv. och allt såg väldigt bra ut. Efter läkarbesöket mådde jag bra även om jag var lite chockad. Dagen efter gick jag till jobbet med inställningen att jag skulle ta det väldigt lugnt osv. Tyvärr gick det inte som planerat då jag fick en till attack och fick åka hem efter halva dagen. Jag satt mer eller mindre och oroade mig för den där känslan i kroppen så självklart på något sätt måste jag ha framkallat detta själv? Det var otroligt obehagligt. Jag åkte hem och sov och dagen efter sjukanmälde jag mig helt. Nu är det så att jag snart ska på semester m. flyg och jag undrar om jag kanske borde få någon typ av lugnande utskrivet? bara för att ha som backup och lugnande känsla i kroppen att OM jag får panik igen, så har jag "medicin". tycker du att jag ska prata med läkaren som jag besökte direkt efter flygningen eller min fastläkare? /S

Videoannonse
Annonse
Gjest Amourisa
Skrevet

Håper det er i orden at jeg har oversatt ditt innlegg til Norsk.

Hei! Jeg har vært i ca to år har jeg trodd at det "svikt i blodsukker," fordi jeg får ofte litt uregelmessig puls om natten og som jeg føler meg ør noen ganger på jobben. Den andre dagen jeg fløy en times flytur, men da, som det er verken et panikkanfall. Jeg trodde jeg hadde et hjerteinfarkt eller liknende Ince puls steg opp, kunne jeg ikke puste, jeg trodde jeg skulle besvime noen andre .. etc.. Umiddelbart etter flyturen jeg dro for å se leger og jeg er helt bra. testen EKG, blodtrykk, blod teller, etc., etc.. og alt så veldig bra. Etter å ha besøkt legen følte jeg godt selv om jeg var litt sjokkert. Dagen etter at jeg begynte å jobbe med den holdningen at jeg ville ta det svært rolig og så videre. Jeg dro dit som planlagt da jeg fikk en til å angripe og måtte gå hjem midt på dagen. Jeg var mer eller mindre, og bekymret for meg den følelsen i kroppen din så tydelig på noen måte, jeg har tatt dette selv? Det var utrolig ubehagelig. Jeg gikk hjem og sov, og dagen etter at jeg varslet sykdommen helt. Nå er det slik at jeg snart vil forlate luften og jeg m lurer på om kanskje jeg skulle få noen form for beroligende skrives ut? bare for å ha som backup og beroligende følelse i kroppen din som om jeg panikk igjen, så jeg har "medisin". tror du jeg bør snakke med legen din, som jeg besøkte rett etter flyturen, eller legen min? / S

serenity777
Skrevet

Du vil nok få en minstepakning med vival for flyturen. De flest leger går nok med på det.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg anbefaler at du kontakter fastlegen din som kjenner deg vis vedkommende ikke har ferie. Har fastlegen ferie, så skal det være en stedfortreder på legekontoret. Sånn helt i starten burde det gå helt fint å få litt beroligende for flyreisen og litt backup under oppholdet. Noen leger skriver ut Sobril, andre Valium/Vival. De er ganske like, men sistnevnte virker fortere og kortere.

Men du må få tatt tak i panikkangsten din før den får satt klørne i deg. Legen din vil henvise deg til psykolog eller psykiater. Behandling med de mye omtalte SSRI preparatene har for mange veldig god effekt på panikkangst. Likevel er det viktig å lære seg mentale måter å metre angst på også, både tankene du får i forbindelse med panikkangst, og hvordan du best takler et anfall. Det finnes f.eks. pusteteknikker man kan lære seg.

Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...