Gå til innhold

Ta ut 20 000 i cash i banken??|

Anbefalte innlegg

Gjest store penger
Skrevet

Burde det by på problemer?

Har et tak på 10 000 på kortet og jeg skal betale en hytte som vi skal leie i kontanter, så jeg trenger cash:)

Må man ringe og avtale et så stort beløp med banken, eller er det ikke stort beløp:)

Skrevet

Kan aldri tenke meg at det må forhåndavtales at man skal ta ut 20 000 kroner.

Gjest store penger
Skrevet

Kan aldri tenke meg at det må forhåndavtales at man skal ta ut 20 000 kroner.

Men de "mokker" ikke på at man skal ta ut 20 000 heller? Det har jo ikke de noe med ikke sant? Det er jo ikke SÅ mye penger heller da...:)

Gjest bøddi
Skrevet

Hvis du har et tak på 10K spørs det om du får tatt ut 20K. Jeg har et tak på 10K i uka, gjelder det samme for deg? Hvorfor i alle dager skal dere betale et så stort beløp cash når det gjelder leie av hytte??

Gjest store penger
Skrevet

Hvis du har et tak på 10K spørs det om du får tatt ut 20K. Jeg har et tak på 10K i uka, gjelder det samme for deg? Hvorfor i alle dager skal dere betale et så stort beløp cash når det gjelder leie av hytte??

Hehe, visste spørsmålet om cash ville komme?

Han ville ikke ha det på konto, så da får vi bare gjøre det slik da... ikke spør meg hvorfor?

Har et tak på 10 000 ja...

Gjest bøddi
Skrevet

Han ville ikke ha det på konto, så da får vi bare gjøre det slik da... ikke spør meg hvorfor?

Sjekk om taket gjelder pr uke, eller hvor lenge det gjelder. Så kan du ta ut i porsjoner.

Gjest svinesund
Skrevet

''Han ville ikke ha det på konto, så da får vi bare gjøre det slik da... ikke spør meg hvorfor?''

Å, vi skjønner da hvorfor. Det er nok en grunn til at 1000-lappen kommer til å bli fjernet.

Og: "Privatpersoner som betaler over 10000 kroner kontant for kjøp av tjenester, kan i fremtiden bli medansvarlige for uærlige selgere som ikke har orden på moms og skatt. "

http://e24.no/makro-og-politikk/article3316558.ece

Skrevet

Du risikerer straff ved å være med på svart arbeid (eller tjeneste):

''Høyesterett har slått fast at kjøpere av svarte tjenester kan risikere fengselstraff.

En hytteeier fra Stavanger er dømt for medvirkning til svart arbeid ved å kjøpe svarte tjenester. Han fikk 21 dagers ubetinget fengsel i Høyesterett denne uken.''

http://www.bnl.no/article.php?articleID=1218&categoryID=6

Gjest store penger
Skrevet

''Høyesterett har slått fast at kjøpere av svarte tjenester kan risikere fengselstraff.

En hytteeier fra Stavanger er dømt for medvirkning til svart arbeid ved å kjøpe svarte tjenester. Han fikk 21 dagers ubetinget fengsel i Høyesterett denne uken.''

Har jeg ikke tnket på en gang... er det skattepliktig og leie ut hytter privat? Slik at det er "feil" og betale cash?

Skrevet

Har jeg ikke tnket på en gang... er det skattepliktig og leie ut hytter privat? Slik at det er "feil" og betale cash?

Er det noen annen grunn til at han vil ha penger i kontanter enn at han ikke vil at likningsmyndighetene skal "se" det i bankkontoen hans? Du vil da være medvirkende til dette.

Dette er salg av svarte tjenester, for selv om han kanskje ikke må betale skatt på dem, så er han fremdeles pliktig til å oppgi dem.

Det han bedriver er helt på linje med trygdesvindel - han ender opp med penger han nok ikke skulle hatt.

Med vennlig hilsen

Gjest store penger
Skrevet

Er det noen annen grunn til at han vil ha penger i kontanter enn at han ikke vil at likningsmyndighetene skal "se" det i bankkontoen hans? Du vil da være medvirkende til dette.

Dette er salg av svarte tjenester, for selv om han kanskje ikke må betale skatt på dem, så er han fremdeles pliktig til å oppgi dem.

Det han bedriver er helt på linje med trygdesvindel - han ender opp med penger han nok ikke skulle hatt.

Med vennlig hilsen

""Det han bedriver er helt på linje med trygdesvindel - han ender opp med penger han nok ikke skulle hatt.""

Ender opp med penger han ikke skulle hatt??

Skjønner ikke forskjellen på 20 000 cash enn 20 000 på konto, han får de jo uansett:) Jeg er muligens litt naiv her, og får høre med ham om vi ikke skal gjøre det på en annen måte...

Disse 20 000 er også depositum da...

Jeg vil jo ikke betale 20 000 for og bli kjeltring, da blir jeg vel kåret til årets kjeltring:) (tjener ikke på det, men betaler for det faktisk...hahaha)

Gjest Pyttan
Skrevet

Jeg har et tak på kortet på 10 000 pr uke, men i banken kan jeg få ut mer ved fremmøte. Det er ikke så alt for lenge siden jeg tok ut 50 000. Ikke noe problem.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Off topic, men dog. Lurer paa om du har greie paa dette. Jeg har skaffet meg en vaskehjelp fra Polen og vil gjerne gjoere det riktig.

Jeg har ikke hoert noe om at hun vil gjoere det hvitt, saa jeg regner med at hun har tenkt aa jobbe svart. Er det lov aa ha en vaskehjelp som jobber svart i et privat hjem?

Skrevet

Off topic, men dog. Lurer paa om du har greie paa dette. Jeg har skaffet meg en vaskehjelp fra Polen og vil gjerne gjoere det riktig.

Jeg har ikke hoert noe om at hun vil gjoere det hvitt, saa jeg regner med at hun har tenkt aa jobbe svart. Er det lov aa ha en vaskehjelp som jobber svart i et privat hjem?

Svaret er nok "Nei", dessverre.

Du finner informasjon om hvordan dette gjøres på nettet. Du har jo også et arbeidsgiveransvar hvis hun skader seg, tror jeg.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Svaret er nok "Nei", dessverre.

Du finner informasjon om hvordan dette gjøres på nettet. Du har jo også et arbeidsgiveransvar hvis hun skader seg, tror jeg.

Med vennlig hilsen

Ja, det tenkte jeg paa. Hun har jo ingen rettigheter hvis hun jobber svart. Skal ta en prat med henne.

Skrevet

""Det han bedriver er helt på linje med trygdesvindel - han ender opp med penger han nok ikke skulle hatt.""

Ender opp med penger han ikke skulle hatt??

Skjønner ikke forskjellen på 20 000 cash enn 20 000 på konto, han får de jo uansett:) Jeg er muligens litt naiv her, og får høre med ham om vi ikke skal gjøre det på en annen måte...

Disse 20 000 er også depositum da...

Jeg vil jo ikke betale 20 000 for og bli kjeltring, da blir jeg vel kåret til årets kjeltring:) (tjener ikke på det, men betaler for det faktisk...hahaha)

Hvis det er et depositum på 20000, så er det jo noe annet.

Det jeg mener er at hvis han leier ut hytten mer enn X uker i året (jeg husker ikke reglene nøyaktig) så må han betale skatt på de pengene han tjener. (Ikke på depositum, selvsagt.)

Du står også mye sterkere hvis du har overført pengene via nettbank og skrevet "Depositum for hytteleie" i tekstfeltet. Hvis du bare gir ham 20000 kr, så kan han jo bare påstå at han ikke har fått dem, eller at du allerede har fått dem tilbake. Du må få en kontrakt og kvittering.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det tenkte jeg paa. Hun har jo ingen rettigheter hvis hun jobber svart. Skal ta en prat med henne.

Jeg tror de har informasjon på polsk på mange skattekontor, hvis hun ikke snakker norsk/engelsk.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tror de har informasjon på polsk på mange skattekontor, hvis hun ikke snakker norsk/engelsk.

Med vennlig hilsen

Hun har laert seg litt norsk. Hun boer jo ogsaa melde seg inn i NAF.

Takk for informasjon.

mariaflyfly
Skrevet

''Er det lov aa ha en vaskehjelp som jobber svart i et privat hjem?

''

Selvfølgelig ikke. Svart arbeid er svart arbeid. Med mindre vedkommende er en ungdom med frikort, skal h*n betale skatt av lønn.

Skrevet

Hun har laert seg litt norsk. Hun boer jo ogsaa melde seg inn i NAF.

Takk for informasjon.

NAF eller NAV?

*forvirret*

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...