Gå til innhold

folk som insisterer på å få en 1/4 og ikke 1/3

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmeny
Skrevet

Du skal dele et utbytte med noen. Den du skal dele det med er elendig i matematikk. Da du foreslår at vedkommende skal få en tredjedel så synes personen det er for lite, og vil i hvertfall ha en 1/4.

ville dere gitt personen det h*n ønsker? Eller ville dere forklart personen hva brøk gikk ut på?

Skrevet

Jeg hadde sagt "deal" og gitt vedkommede 1/4-del. Hvis ikke voksne folk kan såpass så får de skylde seg selv.

Gjest svinesund
Skrevet

Du sier du skal være ekstra snill, og gi en 1/10.

Neida, man er selvfølgelig ærlig.

Gjest togli
Skrevet

Hehe :)) Kommer kanskje an på hvem det er og hvor godt man liker vedkommende ;)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Hehe :)) Kommer kanskje an på hvem det er og hvor godt man liker vedkommende ;)

ja det kan jo tenkes at personen blir sur hvis h*n finner ut at den summen vi andre fikk ikke er den samme som h*n fikk.

Skrevet

Det er noen som aldri kommer til å forstå det uansett hvor lenge du forklarer. Det er de samme som heller vil ha to femtilapper enn en tohundrelapp, og lillesøster er en av dem (neida, det har jeg aaaaaldri utnytta...).

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å gi personen 1/4. hadde forklart, sammenlignet summene slik at personen skjønte hva som er hva.

Noen har svært vanskelig for å forstå tall. Jeg liker ikke å utnytte det faktum at noen ikke forstår det.

Skrevet

Jeg ville nok ha forklart forskjellen. Det har ikke vært verdt det om de hadde funnet ut seinere at de hadde blitt snytt.

Gjest togli
Skrevet

ja det kan jo tenkes at personen blir sur hvis h*n finner ut at den summen vi andre fikk ikke er den samme som h*n fikk.

Be om å få det skriftlig at h*n ville ha 1/4 ;-)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg ville invitert vedkommende over på en Grandiosa for å gi et lynkurs i brøk, pedagogisk som jeg liker å tro at jeg er. ;)

Skrevet

Huff - for det første har jeg vanskelig for å tro at dette er en reell problemstilling, da jeg synes det er fantastisk hvis noen kan være så dumme.

Skulle det stemme riktignok, hadde jeg nok nesten vært fristet til å gi vedkommende det h*n krever, bare for å være ekkel - og siden vedkommende er sta;-)

Skrevet

Jeg ville invitert vedkommende over på en Grandiosa for å gi et lynkurs i brøk, pedagogisk som jeg liker å tro at jeg er. ;)

Nå kom jeg til å tenke på mattelæreren min på voksenopplæringen. Han illusterte med pizza. Vi skjønte det jo, men han underviste jo også ungdommer, der var pizzaillustrasjonen midt i blinken! Pizza hadde de jo alle delt. :o)

mariaflyfly
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1278473299' post='4393428]

Nå kom jeg til å tenke på mattelæreren min på voksenopplæringen. Han illusterte med pizza. Vi skjønte det jo, men han underviste jo også ungdommer, der var pizzaillustrasjonen midt i blinken! Pizza hadde de jo alle delt. :o)

Kjent konkretiseringsmetode innenfor feltet brøk. ;) Guttungen min hadde vært syk den uka de hadde brøk for første gang på skolen. Da satt vi og tegna pizzastykker slik at han skulle forstå det.

Vi ble innprenta med hvor viktig det var med konkretisering i undervisninga i fjor, og det var første gangen jeg virkelig så nytten av det. ;) Jeg er forresten glad jeg aldri skal undervise matematikk, men det er en annen sak. :)

Skrevet

Kjent konkretiseringsmetode innenfor feltet brøk. ;) Guttungen min hadde vært syk den uka de hadde brøk for første gang på skolen. Da satt vi og tegna pizzastykker slik at han skulle forstå det.

Vi ble innprenta med hvor viktig det var med konkretisering i undervisninga i fjor, og det var første gangen jeg virkelig så nytten av det. ;) Jeg er forresten glad jeg aldri skal undervise matematikk, men det er en annen sak. :)

Dette er også studert blant gatebarn i Brasil (jeg husker en studie som het "0 på skolen, 10 på gaten". Det gjaldt barn som ikke kunne "noen ting" av matte på skolen, men som utførte komplisert matematikk når de jobbet som selgere på gaten ("Du får 25% avslag i pris hvis du kjøper 3 stykker.")

Med vennlig hilsen

Skrevet

Apropos konkretisering: Jeg fikk en fortvilet telefon på jobben fra 6-klassingen som satt med matteleksen. Han kom aaaldri til å bli ferdig, sa han, for alle kalkulatorene i huset var ødelagt. De sa nemlig at 2 delt på 1/2 var 4! Svaret kunne jo ikke bli større enn det man skulle dele....

Da fikk jeg et problem med konkretiseringen. Noen som har et tips?

mariaflyfly
Skrevet

Apropos konkretisering: Jeg fikk en fortvilet telefon på jobben fra 6-klassingen som satt med matteleksen. Han kom aaaldri til å bli ferdig, sa han, for alle kalkulatorene i huset var ødelagt. De sa nemlig at 2 delt på 1/2 var 4! Svaret kunne jo ikke bli større enn det man skulle dele....

Da fikk jeg et problem med konkretiseringen. Noen som har et tips?

Bruk 2 liter vann og be ham fordele de på halvliters brusflasker. :)

Skrevet

Jeg må ha endel konkritisert. Når jeg satt med matteoppgavene så hjalp sambo meg med nettopp det, og dermed satt det bedre. Nå kan jeg brøk på det nivået som er her da, men siden jeg har problem med matte, følte jeg sympati med den som kanskje bare får 1/4.

Så du vil ikke bli mattelærer? ;o) Jeg kunne ikke blitt det, kan veilede guttungen i flere fag og kose meg med det, men matten, da må pappaen på banen ;o) Nå tror jeg forøvrig ikke at jeg skal bli lærer heller, men vet aldri!

Skrevet

Dette er også studert blant gatebarn i Brasil (jeg husker en studie som het "0 på skolen, 10 på gaten". Det gjaldt barn som ikke kunne "noen ting" av matte på skolen, men som utførte komplisert matematikk når de jobbet som selgere på gaten ("Du får 25% avslag i pris hvis du kjøper 3 stykker.")

Med vennlig hilsen

Det tror jeg så absolutt!

Jeg har tatt all vgsmatematikken (den økte med en god del pensum når Kunnskapsløftet kom) på voksenopplæringen. Flere ganger oppdaget vi elevene at vi trodde vi ikke kunne det og det i matteboka, men så var det svært ofte at vi brukte samme teknikker i dagliglivet vårt.

Ja, og kapittelet om lån og sparing hoppet vi over, var vel gjeldslaver hele gjengen der vi satt ;o)

mariaflyfly
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1278486769' post='4393473]

Jeg må ha endel konkritisert. Når jeg satt med matteoppgavene så hjalp sambo meg med nettopp det, og dermed satt det bedre. Nå kan jeg brøk på det nivået som er her da, men siden jeg har problem med matte, følte jeg sympati med den som kanskje bare får 1/4.

Så du vil ikke bli mattelærer? ;o) Jeg kunne ikke blitt det, kan veilede guttungen i flere fag og kose meg med det, men matten, da må pappaen på banen ;o) Nå tror jeg forøvrig ikke at jeg skal bli lærer heller, men vet aldri!

Læreryrket er et flott yrke, men jeg har lite tro på "litt av alle fag"-modellen som har preget lærerutdanninga de siste årene. Har stor tro på at dette blir bedre nå med ny lærerutdanning fra høsten av, der man spesialiserer seg fra dag 1 og har færre fag. :)

Jeg ha visst mer å tilføre på språksida enn i realfag, slik har det alltid vært. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...