Gå til innhold

kan en lege skrive ut medisiner til annet bruk?

Anbefalte innlegg

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

Hvis et medikament fungerer bra på noe som den ikke var ment for, kan man da få skrevet det ut pga det?

Jeg har erfart at Rivotril hjelper mot min kroniske kvalme. Må da fastlegen skrive at det er for angst og uro, selv om det ikke lenger er tilfelle hos meg?

er det lov for fastlegen å skrive ut et medikament som hjelper for noe helt annet en det den var tiltenkt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fioletta
Skrevet

P-piller blir mange ganger gitt til personer som er plaget med kviser. Så jeg ville anta at det er lov?

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

ja og ja

En lege som jeg gikk til nektet å skrive ut Tolvon til meg siden det ikke sto at medisinen kunne hjelpe for for uspesifiserte mageproblemer. Han mente at det ikke var lov å skrive det ut til et annet formål. Har han rett i det? Må legen da skrive at det er for depresjon eller kan han også skrive at det er for magesmerter?

Gjest luftslott
Skrevet

P-piller blir mange ganger gitt til personer som er plaget med kviser. Så jeg ville anta at det er lov?

Mange leger skriver ut Surmontil for behandling av mageproblemer, så det kommer vel an på medikant,mengde og behandlingsøyemed...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er lov. Legen tar på seg litt er enn vanlig faglig ansvar, men igjen det er lov, og det gjøres ganske ofte.

Derimot kan en ikke skrive det på "blå resept" om indikasjonen ikke er godkjent for refusjon.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

En lege som jeg gikk til nektet å skrive ut Tolvon til meg siden det ikke sto at medisinen kunne hjelpe for for uspesifiserte mageproblemer. Han mente at det ikke var lov å skrive det ut til et annet formål. Har han rett i det? Må legen da skrive at det er for depresjon eller kan han også skrive at det er for magesmerter?

Ja, det er lov! Legen kan skrive at det er for mageplager, men du får det ikke på blå resept.

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

Ja, det er lov. Legen tar på seg litt er enn vanlig faglig ansvar, men igjen det er lov, og det gjøres ganske ofte.

Derimot kan en ikke skrive det på "blå resept" om indikasjonen ikke er godkjent for refusjon.

Men hva skriver du på resepten? må du skrive det som medisinen var ment for? Kan man i mitt tilfelle skrive at det er mot kvalme?

Men om en pasient av deg som slet med angst ikke ble bedre av medisinen h*n fikk men ble nærmest kvitt migrenen uten at det var meningen i utgangspunktet. Da hadde du vel fortsatt med å skrive ut til vedkommende eller?

Men om en annen pasient også slet med migrene ville du ha skrevet ut dette medikamentet til personen pga grunnlag av den andre pasienten?

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

Ja, det er lov! Legen kan skrive at det er for mageplager, men du får det ikke på blå resept.

Jeg lurer veldig på om legen jeg går til er fullstendig inkompetent. Han har bare vært i Norge i fem år, kanskje det er grunnen?

Skrevet

Og antidepressiva mot muskelsmerter og søvn:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hva skriver du på resepten? må du skrive det som medisinen var ment for? Kan man i mitt tilfelle skrive at det er mot kvalme?

Men om en pasient av deg som slet med angst ikke ble bedre av medisinen h*n fikk men ble nærmest kvitt migrenen uten at det var meningen i utgangspunktet. Da hadde du vel fortsatt med å skrive ut til vedkommende eller?

Men om en annen pasient også slet med migrene ville du ha skrevet ut dette medikamentet til personen pga grunnlag av den andre pasienten?

''Men hva skriver du på resepten? må du skrive det som medisinen var ment for? Kan man i mitt tilfelle skrive at det er mot kvalme?''

Om det er en "hvit" resept, trenger jeg ikke skrive på resepten hva det er mot (indikasjonen). Jeg trenger bare skrive type medisin, styrke og hvordan det skal inntas.

''Men om en pasient av deg som slet med angst ikke ble bedre av medisinen h*n fikk men ble nærmest kvitt migrenen uten at det var meningen i utgangspunktet. Da hadde du vel fortsatt med å skrive ut til vedkommende eller?''

Ja, men det er ikke sikkert at denne medisinen er godkjent på "bå resept" for migrene.

''Men om en annen pasient også slet med migrene ville du ha skrevet ut dette medikamentet til personen pga grunnlag av den andre pasienten?''

Ja, jeg ville spurt pasienten om hun ville prøve den dersom alt annet var prøvd. Da påligger det meg en ekstra informasjonsplikt.

Jeg ville dessuten rapportert denne virkningen til firma og SLV. Det var forøvrig et par vernepliktige leger på Steinkjersannan som først kom på sporet av at betablokkere kunne forebygge migrene.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

I og med att rivotril hjelper på din kvalme, kan det jo bety att kvalmen din er en reaksjon på angst? Jeg hadde mye angstkvalme før, og ja benzor hjelper på det.

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

I og med att rivotril hjelper på din kvalme, kan det jo bety att kvalmen din er en reaksjon på angst? Jeg hadde mye angstkvalme før, og ja benzor hjelper på det.

hvis jeg skal ut på en biltur eller sjøtur og blir syk pga det, så hjelper det å ta en Rivotril. Jeg sliter også med kvalme pga en kronisk sykdom. Da er det til tider vanskelig å få i meg mat. Tar jeg en Rivotril så blir det enklere å få i meg maten. Så det er godt mulig at den hjelper for kvalme som er et resultat av angst, og kvalme av andre grunner.

Gjest Nerda
Skrevet

Enete indikasjon for Rivotril på blå resept er epilepsi - så vidt jeg vet.

Men som det er sagt er det fullt lovlig at legen din gjør dette. Rivotril er heldigvis relativt billig. Men det er noe regler på at man kan få dekket store medisinutgifter når man har betalt over et ganske høyt tak. Da må man framvise resepter og kvitteringer, og sannsynligvis en bekreftelse på bruksområde fra legen.

Gjest medikamentspørsmål
Skrevet

Enete indikasjon for Rivotril på blå resept er epilepsi - så vidt jeg vet.

Men som det er sagt er det fullt lovlig at legen din gjør dette. Rivotril er heldigvis relativt billig. Men det er noe regler på at man kan få dekket store medisinutgifter når man har betalt over et ganske høyt tak. Da må man framvise resepter og kvitteringer, og sannsynligvis en bekreftelse på bruksområde fra legen.

Jeg har fått Rivotril på blå resept. Tror fastlegen tok en spansk en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...