Gå til innhold

Hvordan lære bikkja å svømme?

Anbefalte innlegg

Gjest bernereier
Skrevet

Har en hund på to år. Hun er ikke spesielt glad i vann eller å bade. Siden vi oppholder oss mye ved sjøen og kjører båt så hadde det vært veldig greit å vite om hun kan svømme dersom noe skulle skje.

Noen måte vi kan teste dette på uten å gi henne vannskrekk? Kan de fleste hunder svømme uten opplæring?

Gjest firepile
Skrevet

De fleste hunder kan nok svømme hvis de "må", men man kan alltid investere i en flytevest.

Gjest Sikkerhet!
Skrevet

Det finnes hunder som ikke kan svømme. I tillegg er de like utsatte som folk hvis de er i en båt som kantrer. De kan bli skadet, slitne, få kramper mm. Mine hunder kommer ikke i en båt uten flytevest.

Skrevet

Hunden min svømte for første gang i går...Han er ett år gammel, og veldig glad i å leke med andre hunder. Han har aldri svømt før, men vasset litt, uten å ville gå for langt ut..

I går var vi ute sammen med en hund som han kjenner godt og som er kjempeglad i å svømme. Når den hunden hoppet i vannet så hoppet min hund resolutt etter...Han så litt forvirret ut et øyeblikk (kanskje når han skjønte at han ikke hadde fotfeste), men så svømte han fint inn igjen. Fikk masse skryt etterpå....Så vet jeg iallefall at han kan svømme...:-)

Gjest bernereier
Skrevet

Det finnes hunder som ikke kan svømme. I tillegg er de like utsatte som folk hvis de er i en båt som kantrer. De kan bli skadet, slitne, få kramper mm. Mine hunder kommer ikke i en båt uten flytevest.

vi oppholder oss ofte ved vannet også, uten å kjøre båt. Greit å vite at hun kan svømme hvis hun skulle bli ramle uti eller møte en kjempebølge.

Skrevet

Hæ? Kjøp nå en redningsvest til bikkja da.

Gjest bernereier
Skrevet

Hæ? Kjøp nå en redningsvest til bikkja da.

ja hvis hun allerede kan svømme så er jo det kjøpet unødvendig.

Skrevet

''ja hvis hun allerede kan svømme så er jo det kjøpet unødvendig.''

Lar du være å ha på ungene redningsvest på sjøen også, hvis de allerede kan svømme?

Gjest hivik
Skrevet

Som de andre sier så er det nok lurt å kjøpe en redningsvest til hunden som den kan bruke dersom dere skal på båttur osv. Den trenger nok ikke å ha den på i de tilfellene hvor det er minimal risiko for å falle i vannet, men jeg tenker at det kan være lurt å ha en redningsvest også fordi da kan du lære hunden til å bli glad i vann og unngå vannskrekk. Etter å ha hatt hunden i vann med redningsvest en periode så kan du jo prøve å ta den av og se om den kan svømme. Du ser sikkert litt tegn til om den kan svømme når den har på seg redningsvesten også.

Gjest har hatt mange hunder.
Skrevet

Det er feil å si at ikke alle hunder kan svømme. Jeg har aldri opplevd en hund som på en eller annen måte ikke klarer å holde hodet over vann. Altså så kan de svømme som en refleks.

Jeg har en svømmeglad hund og jeg har aldri hatt redningsvest på den i båt. Hvis din hund er dårlig på svømming, det er jo så forskjellig fra rase til rase, så ville jeg hatt på vest. Ellers så hører man vel aldri at hunder drukner, bare mennesker. Så de klarer seg som regel alltid.

Gjest har hatt mange hunder.
Skrevet

''ja hvis hun allerede kan svømme så er jo det kjøpet unødvendig.''

Lar du være å ha på ungene redningsvest på sjøen også, hvis de allerede kan svømme?

Det er feil å sammenligne dyr og mennesker.

Skrevet

Det er feil å si at ikke alle hunder kan svømme. Jeg har aldri opplevd en hund som på en eller annen måte ikke klarer å holde hodet over vann. Altså så kan de svømme som en refleks.

Jeg har en svømmeglad hund og jeg har aldri hatt redningsvest på den i båt. Hvis din hund er dårlig på svømming, det er jo så forskjellig fra rase til rase, så ville jeg hatt på vest. Ellers så hører man vel aldri at hunder drukner, bare mennesker. Så de klarer seg som regel alltid.

Det er faktisk flere grunner til å ha svømmevest på hunder når man er i båt.

Om hunden er litt stor og/eller har mye pels, - har du prøvd å løfte en sånn våt, tung, kanskje lettere panisk hund opp fra vannet hengende over båtripa med et godt stykke ned til vannet...?

Kjekt med håndtak da, nemlig.

candyqueen_83
Skrevet

Ramler den ut av båten, slår hodet og får sjokk så drukner den nok den og.

candyqueen_83
Skrevet

En flytevest fra Baltic koster 199 kr til en hund over 40 kg. Det er ikke mye penger da, og det er en ekstra sikkerhet.

Gjest bernereier
Skrevet

En flytevest fra Baltic koster 199 kr til en hund over 40 kg. Det er ikke mye penger da, og det er en ekstra sikkerhet.

men om det vise seg at hun faktisk kan svømme så trenger hun jo ikke den. Vi må jo teste svømmeevnen hennes først!

candyqueen_83
Skrevet

men om det vise seg at hun faktisk kan svømme så trenger hun jo ikke den. Vi må jo teste svømmeevnen hennes først!

Hva om hun faller ut av båten og slår hodet? Går i sjokk eller besvimer? Hun flyter ikke av seg selv. Og det er IKKE lett å dra en våt hund om bord i båten.

Gjest bernereier
Skrevet

Hva om hun faller ut av båten og slår hodet? Går i sjokk eller besvimer? Hun flyter ikke av seg selv. Og det er IKKE lett å dra en våt hund om bord i båten.

nå tenkte jeg ikke først og fremst på båtturer men å oppholde seg i nærheten av vannet. Må jeg ta på henne redningsvest for at hun skal være på stranda?

Skrevet

nå tenkte jeg ikke først og fremst på båtturer men å oppholde seg i nærheten av vannet. Må jeg ta på henne redningsvest for at hun skal være på stranda?

''Må jeg ta på henne redningsvest for at hun skal være på stranda?''

Nei, det ville nok ikke jeg ha tenkt på, vi har bare brukt det i båten.

candyqueen_83
Skrevet

Ikke for bare å være på stranda nei. Men har man en hund som svømmer mye og langt ville jeg hatt det. De kan plutselig bli slitne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...