Gå til innhold

Kan man _bli_ alkoholiker

Anbefalte innlegg

Gjest Alkoholiker in spe?
Skrevet

Jeg lurer på om man kan bli alkoholiker, fordi man liker følelsen man får når man drikker alkohol. Jeg er en voksen dame med en kronisk smertelidelse... Jeg har funnet ut at kroppen slapper veldig godt av etter 2-3 glass vin (ikke mer, og ikke fest - da får det motsatt virkning). Selv har jeg en regel på at jeg ikke drikker i uka, og ikke alene... Men jeg merker at jeg gleder meg til mannen og jeg skal kose oss fredag og lørdag kveld med litt vin, for kroppen får det så godt da. Jeg har også _lyst_ til å drikke litt ellers også, men lar det være fordi jeg synes det er litt tabu.

Kan jeg gjøre meg selv til alkoholiker fordi jeg ønsker å kjenne følelsen av avslapning etter et par glass vin, eller er avhengighet noe som ligger latent i kroppen...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkohol har jo vært populært i tusenvis av år, så det må jo være en årsak til det :-)

Tror neppe du trenger å bekymre deg...

Skrevet

''Kan jeg gjøre meg selv til alkoholiker fordi jeg ønsker å kjenne følelsen av avslapning etter et par glass vin''

Ja, det kan du nok. Men med dine retningslinjer er det nok ingen fare!

''eller er avhengighet noe som ligger latent i kroppen...?''

Forskning tyder på at dette kan være "genetisk". Jeg er arvelig belasta, men velger å tro at jeg kan velge meg ut av det...

Lykke til :-)

Gjest hvitvin er jo godt jo...
Skrevet

så lenge du holder deg til 2-3 glass er det ingen fare. Men dersom antallet øker bør du være på vakt. Husk maks antall enheter 14 i uken.....selv er jeg nok nærmere 20 hehe:P

Skrevet

Sålenge du er såpass restriktiv med å sette regler for deg selv, og drikker såpass lite som du gjør, så er det nok neppe noen fare for at du skal utvikle alkoholproblemer.

Det du beskriver med at du gleder deg til helgene fordi du da kan drikke litt vin med god samvittighet, er nok et resultat av at du er så streng mot deg selv i hverdagen så vinen er din "helgekos."

Dette kan vel sammenlignes med at man f.eks er veldig glad i sjokolade, eller potetgull, men prøver å leve sunt og har derfor bestemt seg for å bare spise det i helgene. Da vil man selvsagt se frem til de dagene man har "lov" til å spise dette fordi man nekter seg dette "godet" til hverdags.

Gjest surikatt
Skrevet

Alkohol har jo vært populært i tusenvis av år, så det må jo være en årsak til det :-)

Tror neppe du trenger å bekymre deg...

3-4 glass vin........ja med hvor mange cl er det totalt snakk om det er viktig faktor.

Test deg selv om du er i "faresonen"

www.fmr.no/alkoholforbruk-helserisiko

Skrevet

Sålenge du er såpass restriktiv med å sette regler for deg selv, og drikker såpass lite som du gjør, så er det nok neppe noen fare for at du skal utvikle alkoholproblemer.

Det du beskriver med at du gleder deg til helgene fordi du da kan drikke litt vin med god samvittighet, er nok et resultat av at du er så streng mot deg selv i hverdagen så vinen er din "helgekos."

Dette kan vel sammenlignes med at man f.eks er veldig glad i sjokolade, eller potetgull, men prøver å leve sunt og har derfor bestemt seg for å bare spise det i helgene. Da vil man selvsagt se frem til de dagene man har "lov" til å spise dette fordi man nekter seg dette "godet" til hverdags.

Tusen takk for et godt og beroligende svar:-)

Skrevet

så lenge du holder deg til 2-3 glass er det ingen fare. Men dersom antallet øker bør du være på vakt. Husk maks antall enheter 14 i uken.....selv er jeg nok nærmere 20 hehe:P

Takk for svar:-)

Skrevet

''Kan jeg gjøre meg selv til alkoholiker fordi jeg ønsker å kjenne følelsen av avslapning etter et par glass vin''

Ja, det kan du nok. Men med dine retningslinjer er det nok ingen fare!

''eller er avhengighet noe som ligger latent i kroppen...?''

Forskning tyder på at dette kan være "genetisk". Jeg er arvelig belasta, men velger å tro at jeg kan velge meg ut av det...

Lykke til :-)

Tusen takk for svar:-)

Gjest Alkohol
Skrevet

Du virker å ha for god selvkontroll til å bli alkoholiker.

Skrevet

''Dette kan vel sammenlignes med at man f.eks er veldig glad i sjokolade, eller potetgull, men prøver å leve sunt og har derfor bestemt seg for å bare spise det i helgene. Da vil man selvsagt se frem til de dagene man har "lov" til å spise dette fordi man nekter seg dette "godet" til hverdags.''

Meget godt poeng :-)

Gjest Nerda
Skrevet

3-4 glass vin........ja med hvor mange cl er det totalt snakk om det er viktig faktor.

Test deg selv om du er i "faresonen"

www.fmr.no/alkoholforbruk-helserisiko

På det du, trådstarter, skriver kan du nok slappe av. Men kommer trangen til å prøve med litt "medisisnk" vin utenom den tillatte kosevinen, da bør du se et lite rødt lyst. Det er som med beroligende piller tenker jeg. Etter hvert vil man ved jevn bruk mite effekten av vanlig dose, og derfor få behov for å øke dosen for å vedlikeholde effekten. Og slik fortsetter det om man ikke selv skjønner at det bærer gal vei. Da er man i en vond sirkel der avhengigheten kommer. Jeg har opplevd litt det med alkohol da jeg brukte det som selvmedisninering under en depresjon med en del angst. Plutselig varte ikke vinkartongen en hel uke, men til slutt en dag eller to. Så sluttet jeg å være fyllesjuk, men oppleve det jeg seinere har lest er lettere abstinenssymptomer. Jeg var heldig, så det røde lyset til slutt og kutta ut tvert. Det var mennesker rundt meg som så hvordan det ødela for meg. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å slutte uten de. Men det gikk greit, var dårlig i en liten uke...

Så det er den dere karusellen man hopper på så snart man begynner å øke og etter hvert gjøre det gjentakende for å opprettholde effekt. For noen er det hardere å slutte enn for andre. Dette henger jo KLART sammen med hvor lenge man har brukt alkohol eller piller. Imidlertid tror jeg også gener spiller mye inn på hvor lett en person utvikler skikkelig avhengighet til noe.

Jeg syntes f.eks. ikke det var veldig vanskelig å slutte og røyke, men en annen i familien min har hatt et sant helvete med det fordi han blir så fysisk dårlig. Hos meg satt det mye i psyken, merket lite abstinenser.

Mange tanker man kan gjøre seg om dette. Jeg får vel avslutte med å si at alle kan utvikle avhengighet. Jeg vil ikke si at haha jeg er bedre enn den fordi jeg slutta lttere, eller fordi jeg ikke ble avhengig av noe en jeg kjenner ble avhengig av. Det så utrolig mage faktorer som spiller inn. Gener er kun en. Et vondt og vanskelig liv har dessverre fått mange svært ressurssterke mennesker avhengige av harde rusmidler. Og hvor disponert eller ikke man er for avhengighet vet man jo ikke selv som regel.

Skrevet

Ja, du kan bli alkoholiker. Hvis du "gir etter" for dine lyster er det fare for at du blir det. Mange startet med å bruke alkohol som "medisin".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...