Gå til innhold

Kravstore asylsøkere som har fått avslag

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kall meg naiv, men jeg trodde de fleste kom med fly til Norge. Det har ikke akkurat vært noe stor mediadekning av at det kommer folk som båtflyktninger hit, så jeg trodde faktisk ikke det var noe stort problem ?

At det finnes kyniske menneskesmuglere var jeg klar over, men trodde ikke det var noe utbredt problem i Norge.

Det er et utbredt problem, men de kommer ikke med båter til Norge. De ankommer andre land i Europa, og tar seg videre derfra, blant annet til Norge. Det er ikke spesielt vanskelig å komme seg over EU-grensene - bortsett fra i lufta, og det er veien til Europa som er den tøffeste, ikke veiene i Europa.

Har du først kommet til Europa kan du bevege deg tilnærma fritt.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Katt-ja

9

• jubalong70

7

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest frudolén
Skrevet

Tror du taper de pengene. Spania er et bedre lag, og i kveld våkner de for første gang i VM. :)

Nei, Tyskland vinner 3-1 i dag (kan sikkert bekreftes av Snåsamannen).

Skrevet

Det er et utbredt problem, men de kommer ikke med båter til Norge. De ankommer andre land i Europa, og tar seg videre derfra, blant annet til Norge. Det er ikke spesielt vanskelig å komme seg over EU-grensene - bortsett fra i lufta, og det er veien til Europa som er den tøffeste, ikke veiene i Europa.

Har du først kommet til Europa kan du bevege deg tilnærma fritt.

ok. Trodde folk stort sett kom med fly jeg (eller busser fra tildligere østblokkland). Men nå har jeg bare kjennskap til de som kommer via fly, og jeg vet at mange der kaster papirene i do på flyet.

Og det er kjempegøy for flyselskapene, som får digre bøter når folk kommer på desinasjonen uten pass, selv om de vitterlig gikk på flyet med et.

ShitDiddelyDo
Skrevet

ok. Trodde folk stort sett kom med fly jeg (eller busser fra tildligere østblokkland). Men nå har jeg bare kjennskap til de som kommer via fly, og jeg vet at mange der kaster papirene i do på flyet.

Og det er kjempegøy for flyselskapene, som får digre bøter når folk kommer på desinasjonen uten pass, selv om de vitterlig gikk på flyet med et.

Nå er det ingen fra tidligere østblokkland som får asyl i Norge lenger, så det kommer få (om noen) asylsøkere derfra.

Men disse kan enkelt ta seg til andre europeiske land lovlig. Det er derfor det er så mange rumenere rundt i Europa for tiden. EU gjør det enkelt for dem.

Reiseveien blir noen hakk mer komplisert fra Afrika eller Midtøsten.

Skrevet

Din signatur sier mye om deg!

Du kan jo prøve å bo sammen med andre i 4 mannsrom i mnd og år

på vent...uten noe gjøre og med skarve 14 kr dagen.

Vi andre som har det bra,kan ikke sette oss inn i den fortvilelsen dette medfører og hva den kan gjøre med oss. Jeg hadde nok tørna selv!

Men allikevel...

Med fare for å virke arrogant: Det er vel en grunn til at de opprinnelig har reist fra sitt hjemland?

Så uansett om forholdene ikke akkurat er luksuriøse her i Norge, så har de ihvertfall tak over hodet, mat på bordet og er "trygge" - noe som kanskje ikke er en selvfølge der de kommer ifra.

Jeg har ikke satt meg inn i saken, så jeg kjenner ikke alle elementer her.

Men det er jo en viss forskjell på om de protesterer mot boforholdene mens de er her, eller det faktum at de har blitt nektet asyl og skal sendes tilbake.

Gjest jubilee
Skrevet

Underskriver på den...

Når man ser hvilke krigstraumer norske FN-soldater kan slite med i årevis etterpå (mange som tar selvmord etc..), så er det egentlig ganske utrolig at ikke flere asylsøkere fra krigsherjede land ikke klikker....

Forøvrig utrolig trist med denne brannen - og det jeg blir mest forbanna over er at Norge som land ikke greier å endre måten asylsøkere blir behandla på når de kommer til landet. Systemet er så treigt at det er pinlig for Norge som rettsstat!

''Når man ser hvilke krigstraumer norske FN-soldater kan slite med i årevis etterpå (mange som tar selvmord etc..), så er det egentlig ganske utrolig at ikke flere asylsøkere fra krigsherjede land ikke klikker....''

Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.

''Forøvrig utrolig trist med denne brannen - og det jeg blir mest forbanna over er at Norge som land ikke greier å endre måten asylsøkere blir behandla på når de kommer til landet. Systemet er så treigt at det er pinlig for Norge som rettsstat!''

Det er ikke bare systemet for asylsøkere som er treigt i dette landet. Ei jeg kjenner som er britisk statsborger blei sittende i papirmølla så lenge at hun fant ut at det var bedre å reise her i fra. Ei annen fra et schengenland måtte vente 8mnd på oppholdstillatelse selv om samboeren og deres felles barn var norske statsborgere. Ting tar tid her i landet. Alt skal gjennomgås og gjennomgås, og være så skikkelig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har mere tro på mannen fra Snåsa.

Ikke godt å si. Det kan være at blekkspruten også trives god med medieomtale. I disse dager er det hauger av journalister utenfor buret hans hver gang han skal tippe kamputfall.

Verden er i forfall!

Gjest togli
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Problemet med denne saken er at de fleste som bodde der allerede hadde fått avslag på asylsøknadene sine. De skal ut av landet, men reiser ikke.

Hva gjør man med dem? Noen av dem har ikke med seg ID-papirer. Noen kanskje fordi de ikke har, noen kanskje fordi det er veldig greit å ikke ha dem så man ikke kan sendes hjem...

Men, jeg er helt enig i at den norske asylpolitikken bør endres. Det må bli raskere behandlingstid, og det bør være bedre forhold for dem som venter og for dem som har fått oppholdstillatelse. I tillegg bør det bli enklere å sende dem hjem som ikke får oppholdstillatelse.

Er enig med deg i alt du skriver... Jeg tenker også at å plassere folk som har fått avslag tett sammen på denne måten blir helt feil. De må oppleve voldsomme frustrasjoner og sikkert også traumer (vet ikke hvilket liv de kommer tilbake til og skylder kanskje penger til bakmenn som hjalp dem hit til landet?). Kanskje har de et håp om å få bli dersom de gjør noe ulovlig de må straffes for her i landet? Jeg tror faktisk jeg kan forstå at slike ting kan skje...

Gjest togli
Skrevet

''Når man ser hvilke krigstraumer norske FN-soldater kan slite med i årevis etterpå (mange som tar selvmord etc..), så er det egentlig ganske utrolig at ikke flere asylsøkere fra krigsherjede land ikke klikker....''

Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.

''Forøvrig utrolig trist med denne brannen - og det jeg blir mest forbanna over er at Norge som land ikke greier å endre måten asylsøkere blir behandla på når de kommer til landet. Systemet er så treigt at det er pinlig for Norge som rettsstat!''

Det er ikke bare systemet for asylsøkere som er treigt i dette landet. Ei jeg kjenner som er britisk statsborger blei sittende i papirmølla så lenge at hun fant ut at det var bedre å reise her i fra. Ei annen fra et schengenland måtte vente 8mnd på oppholdstillatelse selv om samboeren og deres felles barn var norske statsborgere. Ting tar tid her i landet. Alt skal gjennomgås og gjennomgås, og være så skikkelig.

''Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.''

Det har helt sikker noe å si, men samtidig vet vi at svært mange asylsøkere sliter med store traumer selv om de er oppvokst i elendighet... Det er på tide vi får et skikkelig hjelpeapparat som settes igang i forhold til disse stakkars menneskene. De skal tross alt integreres i Norge og må få hjelp til å kunne fungere godt her i landet.

''Det er ikke bare systemet for asylsøkere som er treigt i dette landet. Ei jeg kjenner som er britisk statsborger blei sittende i papirmølla så lenge at hun fant ut at det var bedre å reise her i fra. Ei annen fra et schengenland måtte vente 8mnd på oppholdstillatelse selv om samboeren og deres felles barn var norske statsborgere. Ting tar tid her i landet. Alt skal gjennomgås og gjennomgås, og være så skikkelig.''

Ja, det er ei voldsom til papirmølle.. Er sikker på ting kunne vært gjort mye mer effektivt, noe som ville skapt bedre menneskelige hensyn - for ikke å snakke om det økonomiske aspektet.

Gjest togli
Skrevet

Tror du taper de pengene. Spania er et bedre lag, og i kveld våkner de for første gang i VM. :)

Og jeg er i Barcelona på lørdag når det er VM-finale!! :-))))

Men hadde vært kult om Snåsakaillen fikk rett også ;)

Skrevet

''Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.''

Det har helt sikker noe å si, men samtidig vet vi at svært mange asylsøkere sliter med store traumer selv om de er oppvokst i elendighet... Det er på tide vi får et skikkelig hjelpeapparat som settes igang i forhold til disse stakkars menneskene. De skal tross alt integreres i Norge og må få hjelp til å kunne fungere godt her i landet.

''Det er ikke bare systemet for asylsøkere som er treigt i dette landet. Ei jeg kjenner som er britisk statsborger blei sittende i papirmølla så lenge at hun fant ut at det var bedre å reise her i fra. Ei annen fra et schengenland måtte vente 8mnd på oppholdstillatelse selv om samboeren og deres felles barn var norske statsborgere. Ting tar tid her i landet. Alt skal gjennomgås og gjennomgås, og være så skikkelig.''

Ja, det er ei voldsom til papirmølle.. Er sikker på ting kunne vært gjort mye mer effektivt, noe som ville skapt bedre menneskelige hensyn - for ikke å snakke om det økonomiske aspektet.

Ikke spesielt i forhold til asylsøkere, men: Av og til tenker jeg på hvor ille det må være for mørkhudete i Norge (og andre vestlige land). De går på gaten og _vet_ at en god del av dem de møter og som legger merke til dem, tenker et eller annet dritt om dem. Tenk om man hadde hatt det sånn? At ens utseende garantert trigget negative tanker, mistenksomme antagelser hos en god del andre? Det må faktisk være usannsynlig slitsomt :(

Skrevet

Og jeg er i Barcelona på lørdag når det er VM-finale!! :-))))

Men hadde vært kult om Snåsakaillen fikk rett også ;)

''Og jeg er i Barcelona på lørdag når det er VM-finale!! :-))))''

Å,- håper på Spania,- også for din skyld! Det vil i så fall bli en kjempefest :)

Skrevet

Er enig med deg i alt du skriver... Jeg tenker også at å plassere folk som har fått avslag tett sammen på denne måten blir helt feil. De må oppleve voldsomme frustrasjoner og sikkert også traumer (vet ikke hvilket liv de kommer tilbake til og skylder kanskje penger til bakmenn som hjalp dem hit til landet?). Kanskje har de et håp om å få bli dersom de gjør noe ulovlig de må straffes for her i landet? Jeg tror faktisk jeg kan forstå at slike ting kan skje...

Helt enig med deg :)

Jeg tror absolutt at mange av dem har det skrekkelig vondt. Og jeg kan forstå at slikt kan skje.

Skrevet

Helt enig med deg :)

Jeg tror absolutt at mange av dem har det skrekkelig vondt. Og jeg kan forstå at slikt kan skje.

Helt enig med deg, som er enig med deg.

Men hva er alternativet ? Hele opplegget er jo å søke 'frivillig retur'. Hvordan skal man _ikke_ putte dem sammen ?

Sende alle tilbake pronto, som i gamle dager ? hvor politiet kom midt på natten og dro folk ut av senga og på flyet ?

Skrevet

Helt enig med deg, som er enig med deg.

Men hva er alternativet ? Hele opplegget er jo å søke 'frivillig retur'. Hvordan skal man _ikke_ putte dem sammen ?

Sende alle tilbake pronto, som i gamle dager ? hvor politiet kom midt på natten og dro folk ut av senga og på flyet ?

Uten å ha tenkt noe særlig gjennom det, og uten å sitte med alle faktorer som nok trengs for å gi et godt svar tenker jeg at:

- ID-løse ikke slippes inn i landet (på den måten stopper man dem som utnytter dette, samtidig vil nok endel som virkelig trenger hjelp kanskje ikke få den hjelpen de trenger).

- etter at et avslag er gitt får personen 1 døgn på seg til å forlate landet - deretter kan politiet komme og følge dem ut.

- asylsøkere som ikke har fått oppholdstillatelse umiddelbart blir nektet innreise til Norge etter å ha vært på besøk i hjemlandet det er så farlig å bo i.

- asylsøkere som ikke har fått norsk statsborgerskap og som begår kriminelle handlinger sendes hjem umiddelbart etter at de har blitt dømt.

Det er nok vanskelig å unngå å la asylsøkere bo i leire. Kanskje kan man gjøre leirene noe mer humane? Og alfa og omega må være å la behandlingstiden gå ned slik at man slipper å vente i uvisse i årevis.

Gjest togli
Skrevet

Ikke spesielt i forhold til asylsøkere, men: Av og til tenker jeg på hvor ille det må være for mørkhudete i Norge (og andre vestlige land). De går på gaten og _vet_ at en god del av dem de møter og som legger merke til dem, tenker et eller annet dritt om dem. Tenk om man hadde hatt det sånn? At ens utseende garantert trigget negative tanker, mistenksomme antagelser hos en god del andre? Det må faktisk være usannsynlig slitsomt :(

Det er fryktelig slitsomt (kjenner mørkhudede som opplever dette daglig...) og man skal være sterk og ha god selvtillit for å greie å unngå å begynne å hate :-/

Glemmer aldri ei historie fra en venninne (etnisk norsk) som har barn med en tamil. Datra var vel rundt 3-4 år gammel og de var på besøk i Oslo. Jenta løp glad og fornøyd nedover gata og kom så vidt borti ei pelskledd dame. Dama så met hatefulle øyne på verdens søteste jente, tørka av pelsen der jenta hadde vært borti og mumla noe om skitten unge som burde dra seg dit hun kom fra..... Heldigvis opplevde ikke denne jenta slike ting her vi bor, så hun har vokst opp til å bli ei flott og sterk jente med masse selvtillit :)

Gjest togli
Skrevet

''Og jeg er i Barcelona på lørdag når det er VM-finale!! :-))))''

Å,- håper på Spania,- også for din skyld! Det vil i så fall bli en kjempefest :)

Takk :) Det kan bli moro, ja :))

Skrevet

Jeg er veldig overvektig og vet at det finnes en god del mennesker som føler avsmak og hat mot oss overvektige og tillegger oss en hel del egenskaper o.s.v. Jeg går aldri å tenker på at de menneskene som jeg møter på min vei mener og synes dette om meg. Jeg vet at det finnes mennesker rundt meg som dømmer meg, men jeg føler meg samtidig ikke dømt av noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...