Gå til innhold

Kravstore asylsøkere som har fått avslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig med deg, som er enig med deg.

Men hva er alternativet ? Hele opplegget er jo å søke 'frivillig retur'. Hvordan skal man _ikke_ putte dem sammen ?

Sende alle tilbake pronto, som i gamle dager ? hvor politiet kom midt på natten og dro folk ut av senga og på flyet ?

Problemet er at de ikke vet hvor de skal sende dem. Noen nekter å fortelle hvor de kommer fra, andre kan ikke sendes hjem p.g.a. uroligheter i landet eller at myndighetene i landet de kommer fra ikke vil ha de tilbake.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Katt-ja

9

• jubalong70

7

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Problemet er at de ikke vet hvor de skal sende dem. Noen nekter å fortelle hvor de kommer fra, andre kan ikke sendes hjem p.g.a. uroligheter i landet eller at myndighetene i landet de kommer fra ikke vil ha de tilbake.

Og hvis de ikke har pass/papirer, så kan man ikke utvise dem, fordi myndighetene i landet de blir fløyet til setter dem på første fly tilbake til Norge (siden de er papirløse, og kom fra Norge).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skjønner det ikke. Det finnes en regel som sier at de kan sendes tilbake til det landet de sist kom fra, så hvorfor blir ikke det gjort?

De krevde å være ute innen midnatt. Jeg synes vi skal gjøre som de krever, selv om det neppe var ute av landet de snakket om.

De skal sendes til det landet de sist søkte asyl i. Tidligere har mennesker kunnet reise fra land til land og søkt asyl, det er ikke mulig lenger.

Skrevet

De skal sendes til det landet de sist søkte asyl i. Tidligere har mennesker kunnet reise fra land til land og søkt asyl, det er ikke mulig lenger.

Det er lenge siden de reglene ble endret, og de som er her skal "ut av Europa", og ikke tilbake til "Spania".

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Og jeg er i Barcelona på lørdag når det er VM-finale!! :-))))

Men hadde vært kult om Snåsakaillen fikk rett også ;)

Men VM-finalen er på søndag. Kanskje du bør håpe at Spania ryker i dag sånn at får spille bronsjefinalen på lørdag. ;)

Hvis du er i Spania også til søndag og Spania er i finalen, bør du stikke ut i gatene og se kampen du også. Jeg tror det kan bli helt greit liv. ;)

Gjest hoppla
Skrevet

Underskriver på den...

Når man ser hvilke krigstraumer norske FN-soldater kan slite med i årevis etterpå (mange som tar selvmord etc..), så er det egentlig ganske utrolig at ikke flere asylsøkere fra krigsherjede land ikke klikker....

Forøvrig utrolig trist med denne brannen - og det jeg blir mest forbanna over er at Norge som land ikke greier å endre måten asylsøkere blir behandla på når de kommer til landet. Systemet er så treigt at det er pinlig for Norge som rettsstat!

Det er ikke systemets treighet som skyldes den lange ventetiden for de fleste på disse to mottakene. Mange av dem har fått endelig avslag på sin søknad om asyl for en haug av år siden. De nekter imidlertid gjerne å samarbeide med politiet om å fastlegge identiteten. Og noen av landene de kommer fra, krever at asylsøkerne returnerer frivillig for at de skal ta dem imot (blant annet Iran), noe asylsøkerne sjelden gjør.

Disse menneskene oppholder seg ulovlig i Norge. Det er faktisk ansett som et alvorlig lovbrudd. De har med andre ord liten respekt for norske lover og ikke minst vedtak fattet av den offentlige forvaltningen. At de attpåtil våger å klage over standarden på maten og husrommet de får gratis, er helt ubegripelig for meg.

Gjest frudolén
Skrevet

Men VM-finalen er på søndag. Kanskje du bør håpe at Spania ryker i dag sånn at får spille bronsjefinalen på lørdag. ;)

Hvis du er i Spania også til søndag og Spania er i finalen, bør du stikke ut i gatene og se kampen du også. Jeg tror det kan bli helt greit liv. ;)

''Kanskje du bør håpe at Spania ryker i dag''

Det gjør de garantert.

Gjest Sigarettungen
Skrevet

''Kanskje du bør håpe at Spania ryker i dag''

Det gjør de garantert.

Det blir kjempespennende. :)

Gjest togli
Skrevet

Søndag? Jeje, der ser du hvor oppdatert jeg er på fotball ;) Hadde sett for meg å plassere menn og unger på hotellet mens søster'n og jeg skulle shoppe lørdag kveld (tv på hotellrommet) - så nå får vi finne en annen vri ;)

Er spent på om det blir folkeliv i byen, ja :)

Gjest togli
Skrevet

Det er ikke systemets treighet som skyldes den lange ventetiden for de fleste på disse to mottakene. Mange av dem har fått endelig avslag på sin søknad om asyl for en haug av år siden. De nekter imidlertid gjerne å samarbeide med politiet om å fastlegge identiteten. Og noen av landene de kommer fra, krever at asylsøkerne returnerer frivillig for at de skal ta dem imot (blant annet Iran), noe asylsøkerne sjelden gjør.

Disse menneskene oppholder seg ulovlig i Norge. Det er faktisk ansett som et alvorlig lovbrudd. De har med andre ord liten respekt for norske lover og ikke minst vedtak fattet av den offentlige forvaltningen. At de attpåtil våger å klage over standarden på maten og husrommet de får gratis, er helt ubegripelig for meg.

Skjønner - men de tente vel ikke på for å klage over mat og standard?

Gjest bilær
Skrevet

Uten å ha tenkt noe særlig gjennom det, og uten å sitte med alle faktorer som nok trengs for å gi et godt svar tenker jeg at:

- ID-løse ikke slippes inn i landet (på den måten stopper man dem som utnytter dette, samtidig vil nok endel som virkelig trenger hjelp kanskje ikke få den hjelpen de trenger).

- etter at et avslag er gitt får personen 1 døgn på seg til å forlate landet - deretter kan politiet komme og følge dem ut.

- asylsøkere som ikke har fått oppholdstillatelse umiddelbart blir nektet innreise til Norge etter å ha vært på besøk i hjemlandet det er så farlig å bo i.

- asylsøkere som ikke har fått norsk statsborgerskap og som begår kriminelle handlinger sendes hjem umiddelbart etter at de har blitt dømt.

Det er nok vanskelig å unngå å la asylsøkere bo i leire. Kanskje kan man gjøre leirene noe mer humane? Og alfa og omega må være å la behandlingstiden gå ned slik at man slipper å vente i uvisse i årevis.

''- ID-løse ikke slippes inn i landet (på den måten stopper man dem som utnytter dette, samtidig vil nok endel som virkelig trenger hjelp kanskje ikke få den hjelpen de trenger).''

Dette skjønner jeg ikke. Alle må jo vise pass/legitimasjon når de skal ombord i et fly. Da må jo de som har godtatt at de skal ombord i flyet ha sett leg? Og dersom noen kommer til Norge uten pass/legitimasjon så burde man ta fingeravtrykk og registere dem skikkelig og notere hvilket land de kom fra, før de slipper inn i landet. Dersom de får oppholdstillatelse så er det greit nok, men dersom de skal returneres så kan de ikke nekte å si hvor de kom fra for dersom flyet kom fra Thailand så skal personen sendes tilbake dit. Ellers er det vel bare å sjekke hvilket språk personen snakker? Vil tro at ingen holder kjeft i månedsvis.

Mulig at jeg virker litt naiv nå. Vet ikke mye om dette, men synes dette virker rart...

Skrevet

Det er fryktelig slitsomt (kjenner mørkhudede som opplever dette daglig...) og man skal være sterk og ha god selvtillit for å greie å unngå å begynne å hate :-/

Glemmer aldri ei historie fra en venninne (etnisk norsk) som har barn med en tamil. Datra var vel rundt 3-4 år gammel og de var på besøk i Oslo. Jenta løp glad og fornøyd nedover gata og kom så vidt borti ei pelskledd dame. Dama så met hatefulle øyne på verdens søteste jente, tørka av pelsen der jenta hadde vært borti og mumla noe om skitten unge som burde dra seg dit hun kom fra..... Heldigvis opplevde ikke denne jenta slike ting her vi bor, så hun har vokst opp til å bli ei flott og sterk jente med masse selvtillit :)

Fy for en historie, hva er det galt med folk :(

Skrevet

Ikke spesielt i forhold til asylsøkere, men: Av og til tenker jeg på hvor ille det må være for mørkhudete i Norge (og andre vestlige land). De går på gaten og _vet_ at en god del av dem de møter og som legger merke til dem, tenker et eller annet dritt om dem. Tenk om man hadde hatt det sånn? At ens utseende garantert trigget negative tanker, mistenksomme antagelser hos en god del andre? Det må faktisk være usannsynlig slitsomt :(

Hei,

Ja, og i tillegg så vet man jo aldri om man ikke fikk svar på jobbsøknaden (selv om man var kvalifisert) fordi man heter Juan, fordi de ikke svarte noen, eller fordi...

Og det er vanligvis ingen man kan "stille til veggs" - alle vet at man ikke får alle jobbene, men når man ikke få noen på tross av at man har søkt 100 ganger, hvem klager man til da?

Eller det gamle temaet om "muslimske kvinner" - som folk diskuterer opp, ned og sidelengs, som om de var objekter, og uten at noen faktisk gidder å spørre dem. Mange av de som diskuterer gjør jo akkurat det samme som "mennene" de klager på - behandler kvinnene som objekter som ikke skal få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Fy for en historie, hva er det galt med folk :(

Ja, det er sykt ekkelt :-/

Dama var nok fra beste vestkant....

Skrevet

Ja, det er sykt ekkelt :-/

Dama var nok fra beste vestkant....

Hehe, du skrev det. Det hadde aldri skjedd på denne siden av byen og sannsynligvis så hadde damen gjort det samme uansett hudfarge på ungen, hun var nok redd for å bli møkkete av skitne barnehender.

Gjest togli
Skrevet

Hehe, du skrev det. Det hadde aldri skjedd på denne siden av byen og sannsynligvis så hadde damen gjort det samme uansett hudfarge på ungen, hun var nok redd for å bli møkkete av skitne barnehender.

Nei, det var helt klart rasistisk motivert. Moren så det tydelig og det damen sa (husker ikke akkurat hva siden det skjedde for ca 15 år siden) indikerte at dette var basert på rasisme :-/

Skjedde i Majorstuaområdet.

Skrevet

Nei, det var helt klart rasistisk motivert. Moren så det tydelig og det damen sa (husker ikke akkurat hva siden det skjedde for ca 15 år siden) indikerte at dette var basert på rasisme :-/

Skjedde i Majorstuaområdet.

Jeg har aldri opplevd noe sånt her, men det er jo slik at folk velger å bo her og selv om jeg er rasende stadig vekk så mener jeg oppriktig at jeg ikke er rasistisk.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe sånt her, men det er jo slik at folk velger å bo her og selv om jeg er rasende stadig vekk så mener jeg oppriktig at jeg ikke er rasistisk.

Jeg tror absolutt ikke du er rasist :)

Den lille jenta jeg kjenner hadde nok ikke møtt på en slik dame i østligere deler av byen. Vil tro hun var en type som holdt seg godt inne i Oslo vest ;) Denne damen var nok heldigvis en sjeldenhet, men det er dessverre ganske så vanlig å oppleve diskriminering på den ene eller andre måten når man er mørkhudet :-/

Skrevet

Så du mener at hvis du var en iraner i en slik situasjon, så ville du frivillig opplyst navnet ditt, og frivillig satt deg på flyet til Iran?

Eller?

Skrevet

Uten å ha tenkt noe særlig gjennom det, og uten å sitte med alle faktorer som nok trengs for å gi et godt svar tenker jeg at:

- ID-løse ikke slippes inn i landet (på den måten stopper man dem som utnytter dette, samtidig vil nok endel som virkelig trenger hjelp kanskje ikke få den hjelpen de trenger).

- etter at et avslag er gitt får personen 1 døgn på seg til å forlate landet - deretter kan politiet komme og følge dem ut.

- asylsøkere som ikke har fått oppholdstillatelse umiddelbart blir nektet innreise til Norge etter å ha vært på besøk i hjemlandet det er så farlig å bo i.

- asylsøkere som ikke har fått norsk statsborgerskap og som begår kriminelle handlinger sendes hjem umiddelbart etter at de har blitt dømt.

Det er nok vanskelig å unngå å la asylsøkere bo i leire. Kanskje kan man gjøre leirene noe mer humane? Og alfa og omega må være å la behandlingstiden gå ned slik at man slipper å vente i uvisse i årevis.

"Dessverre" så må man ta hensyn til internasjonale traktater, andre lands lover (vi kan ikke bare sette folk på et fly, for mottaker landet setter dem gjerne tilbake på flyet til Norge), og selvsagt Menneskerettighetene (som forbyr oss å sende folk til en del områder, uansett hvem de er).

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...