Gå til innhold

Kravstore asylsøkere som har fått avslag

Anbefalte innlegg

Gjest brød og sirkus
Skrevet

"Dessverre" så må man ta hensyn til internasjonale traktater, andre lands lover (vi kan ikke bare sette folk på et fly, for mottaker landet setter dem gjerne tilbake på flyet til Norge), og selvsagt Menneskerettighetene (som forbyr oss å sende folk til en del områder, uansett hvem de er).

Med vennlig hilsen

En gang tidligere her på dol ble du oppfordret fra webmaster til ikke å endre emne slik at man ikke kunne kjenne igjen tråden (og dermed la være å lese innlegget) Det ser ut til at du helt har glemt det. Kan du være så vennlig å prøve å huske det igjen? Putt inn et eller annet som får oss til å skjønne hvilken tråd det drier seg om!

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Katt-ja

9

• jubalong70

7

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Liker humoren din!
Skrevet

Korrekt observert. Tråden er startet av hun som prøver å skape spenning i sommeren ved å lage krangetråder med Sør.

Webmaster, det der sier jo litt hva du tenker om begge! Det er bra ;-)

Skrevet

''Når man ser hvilke krigstraumer norske FN-soldater kan slite med i årevis etterpå (mange som tar selvmord etc..), så er det egentlig ganske utrolig at ikke flere asylsøkere fra krigsherjede land ikke klikker....''

Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.

''Forøvrig utrolig trist med denne brannen - og det jeg blir mest forbanna over er at Norge som land ikke greier å endre måten asylsøkere blir behandla på når de kommer til landet. Systemet er så treigt at det er pinlig for Norge som rettsstat!''

Det er ikke bare systemet for asylsøkere som er treigt i dette landet. Ei jeg kjenner som er britisk statsborger blei sittende i papirmølla så lenge at hun fant ut at det var bedre å reise her i fra. Ei annen fra et schengenland måtte vente 8mnd på oppholdstillatelse selv om samboeren og deres felles barn var norske statsborgere. Ting tar tid her i landet. Alt skal gjennomgås og gjennomgås, og være så skikkelig.

''Det har nok lit med hva man er vant til. FN-soldatene har vært skjermet for krig og elendighet i oppveksten i Norge, og opplever et enormt sjokk når de kommer til krigsherjede land. I tillegg kommer de opp i situasjoner de er helt uforberedte på. Asylsøkere er gjerne vokst opp i krig og vet ikke om noe annet. De har en overlevelsesmetode for å takle dette.''

En gutt jeg vet om tilbrakte tre dager under morens lik for å gjemme seg slik at han ikke ble drept selv, før han kom til Norge. Tror du han var forberedt på den opplevelsen, siden han allikevel var oppvokst i et krigsherjet land?

Tror du menneskesinnet kan overse å være vitne til/delta i voldtekt og drap eller en grusom oppvekst uten utdannelse eller trygghet?

Jeg betviler at de er BEDRE rustet til å takle noe som helst. Om noe, så er de verre rustet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Snåsamannen er kul! Så kul at jeg setter 1000 spenn på det.

Da vet du det til neste gang. Jeg og blekkspruten Paul er mer troverdige enn Snåsamannen. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Da vet du det til neste gang. Jeg og blekkspruten Paul er mer troverdige enn Snåsamannen. :)

Begynner å få sansen for Paul, er han ledig, tror du?

Skrevet

''- ID-løse ikke slippes inn i landet (på den måten stopper man dem som utnytter dette, samtidig vil nok endel som virkelig trenger hjelp kanskje ikke få den hjelpen de trenger).''

Dette skjønner jeg ikke. Alle må jo vise pass/legitimasjon når de skal ombord i et fly. Da må jo de som har godtatt at de skal ombord i flyet ha sett leg? Og dersom noen kommer til Norge uten pass/legitimasjon så burde man ta fingeravtrykk og registere dem skikkelig og notere hvilket land de kom fra, før de slipper inn i landet. Dersom de får oppholdstillatelse så er det greit nok, men dersom de skal returneres så kan de ikke nekte å si hvor de kom fra for dersom flyet kom fra Thailand så skal personen sendes tilbake dit. Ellers er det vel bare å sjekke hvilket språk personen snakker? Vil tro at ingen holder kjeft i månedsvis.

Mulig at jeg virker litt naiv nå. Vet ikke mye om dette, men synes dette virker rart...

Jeg synes også det virker rart. Nå er det vel slik at mange asylsøkere ikke kommer med fly inn til Norge. Da blir det jo vanskeligere å sjekke.

Men hva når de f.eks. kommer i kontakt med helsevesenet eller med NAV? Og hva når de søker asyl? Hva skal man gjøre da?

Huff, det er ikke lett dette.

Den ene delen av meg ønsker virkelig å dele av godene vi har i landet vårt med dem som trenger det.

Den andre delen av meg blir frustrert og lei meg over at mange av de som kommer kommer som lykkejegere.

Jeg forstår heller ikke at asylsøkere som sier det er fare for livet deres om de drar tilbake til hjemlandet, kan dra på ferie dit...

Vanskelig, vanskelig sak...

Skrevet

"Dessverre" så må man ta hensyn til internasjonale traktater, andre lands lover (vi kan ikke bare sette folk på et fly, for mottaker landet setter dem gjerne tilbake på flyet til Norge), og selvsagt Menneskerettighetene (som forbyr oss å sende folk til en del områder, uansett hvem de er).

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skjønner vel det. Det er jammen meg vanskelig :(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Begynner å få sansen for Paul, er han ledig, tror du?

Det vil jeg tro han er, men nå må du ikke bryte første bud: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Altså - ikke meg, det skulle tatt seg ut, men han første.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det vil jeg tro han er, men nå må du ikke bryte første bud: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Altså - ikke meg, det skulle tatt seg ut, men han første.

Bryter da ikke første bud, om jeg liker Paul?

Men deg, hmmm:))

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe sånt her, men det er jo slik at folk velger å bo her og selv om jeg er rasende stadig vekk så mener jeg oppriktig at jeg ikke er rasistisk.

Du er ikke rasist. Du forteller om hendelser du ser. Det er bra.

Men du drar ikke alle over en kam.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bryter da ikke første bud, om jeg liker Paul?

Men deg, hmmm:))

Kommer litt an på hvor mye du velger å tilbe ham. Uansett kan det se ut som om Pauls dager er talte. Tyskerne vil ha hevn, og Paul ender snart på restaurant.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kommer litt an på hvor mye du velger å tilbe ham. Uansett kan det se ut som om Pauls dager er talte. Tyskerne vil ha hevn, og Paul ender snart på restaurant.

Tilber kun Gud jeg, men har lov til å like noen:)

Dakkars Paul, befinner han seg i Tyskland?

Liker deg òg jeg;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes også det virker rart. Nå er det vel slik at mange asylsøkere ikke kommer med fly inn til Norge. Da blir det jo vanskeligere å sjekke.

Men hva når de f.eks. kommer i kontakt med helsevesenet eller med NAV? Og hva når de søker asyl? Hva skal man gjøre da?

Den ene delen av meg ønsker virkelig å dele av godene vi har i landet vårt med dem som trenger det.

Den andre delen av meg blir frustrert og lei meg over at mange av de som kommer kommer som lykkejegere.

Jeg forstår heller ikke at asylsøkere som sier det er fare for livet deres om de drar tilbake til hjemlandet, kan dra på ferie dit...

''Jeg forstår heller ikke at asylsøkere som sier det er fare for livet deres om de drar tilbake til hjemlandet, kan dra på ferie dit... ''

Men stemmer dette i dagens samfunn? Jeg kjenner flere som har bodd i Norge i mange år etter å ha fått politisk asyl. De drømmer om å reise til sitt opprinnelige hjemland for å møte familien igjen, men de kan ikke pga stuasjonen i fødelandet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tilber kun Gud jeg, men har lov til å like noen:)

Dakkars Paul, befinner han seg i Tyskland?

Liker deg òg jeg;)

Jeg vet ikke hvor Paul befinner seg, men jeg håper for hans skyld at han ikke befinner seg i Tyskland. :)

Skrevet

Det siste først - det er neppe så mange som reiser på ferie, men det kan være noen som skal i begravelser, osv. og som vurderer at det er verdt å løpe risikoen i noen uker. For eksempel, en homofil kan skjule homofilien i noen uker, men kanskje ikke hvis han bor der.

Asylsøkere er folk som søker asyl, gjerne på grensen til Norge, eller senere. Retten til å *søke* asyl er forankret i Menneskerettighetene.

Det jeg synes er det tragiske er at mennesker blir sett på som problemer, i stedet for ressurser. Det burde virkelig ikke være så vanskelig å få dem til å bygge hus, veier, altså, sette i gang en økonomi. Mange av dem er godt utdannet.

Faktisk så har flere utlendinger i Norge høyere utdanning enn gjennomsnittet for nordmenn!

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet ikke hvor Paul befinner seg, men jeg håper for hans skyld at han ikke befinner seg i Tyskland. :)

Spania ville nok være den perfekte plassen for han, tenker jeg;)

Der vil han komme til heder og ære;))))

Gjest fra bergen
Skrevet

Det siste først - det er neppe så mange som reiser på ferie, men det kan være noen som skal i begravelser, osv. og som vurderer at det er verdt å løpe risikoen i noen uker. For eksempel, en homofil kan skjule homofilien i noen uker, men kanskje ikke hvis han bor der.

Asylsøkere er folk som søker asyl, gjerne på grensen til Norge, eller senere. Retten til å *søke* asyl er forankret i Menneskerettighetene.

Det jeg synes er det tragiske er at mennesker blir sett på som problemer, i stedet for ressurser. Det burde virkelig ikke være så vanskelig å få dem til å bygge hus, veier, altså, sette i gang en økonomi. Mange av dem er godt utdannet.

Faktisk så har flere utlendinger i Norge høyere utdanning enn gjennomsnittet for nordmenn!

Med vennlig hilsen

''Det jeg synes er det tragiske er at mennesker blir sett på som problemer, i stedet for ressurser.''

Jo flere som får asyl, desto flere vil komme.

''Det burde virkelig ikke være så vanskelig å få dem til å bygge hus, veier,''

Slavearbeid altså.

Skrevet

Ja, jeg skjønner vel det. Det er jammen meg vanskelig :(

Det er ekstremt vanskelig. Selv Siv Jensen har faktisk innrømmet at Norge ikke kan utvise Mullah Krekar til Irak (fordi de vil anke til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, som står over norsk grunnlov).

I dag vant to asylsøkere i Storbritannia frem i Høyesterett der. De var homofile, og kan ikke utvises til Iran eller Kameroon, hvor de kan bli henrettet/fengslet for å være homofile.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvem er Sør? Er han farlig?

''Hvem er Sør? Er han farlig?''

*he he* Den som ikke visste noe om Sør burde ha skrevet "hun" og ikke "han", da det er størst sjanse for å tippe (eventuelt "spå"...) riktig da de fleste som frekventerer dol er kvinner;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...