Gå til innhold

Kravstore asylsøkere som har fått avslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argumentet for å brenne ned mottaket, og drive hærverk, var bl. annet pga dårlig mat.

http://www.dagbladet.no/2010/07/07/nyheter/asylpolitikk/innenriks/innvandring/udi/12461047/

Sånn cirka det vi får til lunsj på jobben også. Og der serveres det heller ikke halalkjøtt.

Bedre mat enn jeg fikk på sykehuset i fjor og vi fikk ikke varm mat to ganger om dagen, men brødmat tre ganger om dagen. Og bedre mat enn mora mi fikk på gamlehjemmet.

Det blir ikke servert halal på sykehus heller, men vegetarkost. Halalkjøtt er billigere enn kjøtt i butikken her, men det kan hende at det blir dyrere i store mengder. Jeg kjøper stadig halal hos slakteren i gata

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

15

• Katt-ja

9

• jubalong70

7

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke det at jeg tror du lyver/skrøner/overdriver...men jeg håper det... Er det mulig? Hvordan får folk seg til å si noe sånt? Tenke det, vet man jo dessverre at noen gjør. Idioter finnes. Men å si det høyt? Fy f***. Man skulle ha kunnet anmelde sånt.

Overdriver dessverre ikke :-( Dette skjedde for ca 20 år siden, og vi har galgenhumor på det i dag...

Skrevet

Overdriver dessverre ikke :-( Dette skjedde for ca 20 år siden, og vi har galgenhumor på det i dag...

Da håper jeg at folk har bedre vett nå til dags...

Skrevet

Minner meg om vårt anstrengte forhold til 17.mai..

Faren til mine eldste er fra Bolivia. Vi var der der da eldstedattera var 2 år og kjøpte et foldeskjørt og en liten bolero av typisk bolivianske stoffer.

Dette hadde ho på seg 17. mai, med strømpebukse og bluse. Kommentarene hagla i toget: Fy #¤%& så *=¤?# at utlendinger går i toget i nasjonalklær osv. Dagen var ødelagt for hennes del.

Året etter kjøpte jeg en "juksebunad" (festdrakt?), og ho fikk kommentarer som: Fy !"#¤ så ¤%&/() at utlendinger går i bunad! Dagen var igjen ødelagt.

Etter det har ho gått i penkjole med det norske flagget høyt heva, tross utbrudd fra bygdedyret, og er ei sterk, flott jente :-)

Du bor tydelig på feil plass ;o)

Men jeg skjønner hvor du er fordi minstemann har blitt plaget og slått nesten hver dag i årevis fordi han er blond, blåøyd og norsk og ikke muslim. Men nå har det gått så langt her at alle jentene i bakgården her har hijab uansett alder fordi de uten har blitt plaget masse av de med.

Skrevet

Du bor tydelig på feil plass ;o)

Men jeg skjønner hvor du er fordi minstemann har blitt plaget og slått nesten hver dag i årevis fordi han er blond, blåøyd og norsk og ikke muslim. Men nå har det gått så langt her at alle jentene i bakgården her har hijab uansett alder fordi de uten har blitt plaget masse av de med.

Det er skrekkelig å lese, Dorthe! Rasisme og diskriminering er grusomt uansett hvilken vei det går :-(

Skrevet

Da håper jeg at folk har bedre vett nå til dags...

Tja.. Vi får være i fred, men bygdedyret lever og trives :-/

Skrevet

Det siste først - det er neppe så mange som reiser på ferie, men det kan være noen som skal i begravelser, osv. og som vurderer at det er verdt å løpe risikoen i noen uker. For eksempel, en homofil kan skjule homofilien i noen uker, men kanskje ikke hvis han bor der.

Asylsøkere er folk som søker asyl, gjerne på grensen til Norge, eller senere. Retten til å *søke* asyl er forankret i Menneskerettighetene.

Det jeg synes er det tragiske er at mennesker blir sett på som problemer, i stedet for ressurser. Det burde virkelig ikke være så vanskelig å få dem til å bygge hus, veier, altså, sette i gang en økonomi. Mange av dem er godt utdannet.

Faktisk så har flere utlendinger i Norge høyere utdanning enn gjennomsnittet for nordmenn!

Med vennlig hilsen

'Det jeg synes er det tragiske er at mennesker blir sett på som problemer, i stedet for ressurser'

hehe, ja sikkert mange med god utdannelse. Men skal love deg at det er enda flere uten noe utdannelse i det hele tatt.

Hva mener du, sør ? Skal Norge huse alle som kommer fra afrika, asia etc fordi de er ressurser ?

De menneskene BLIR et problem. De er et problem fordi de ikke har noe grunn til å være i Norge annet enn at de ikke vil bo der de kommer fra. Og de vet det, så de oppgir ikke hvor de kommer fra, eller lyver om det.

Og vi kan ikke ha det slik at alle som sier 'nei, vil ikke fortelle ædda bædda' får bli ?

Det er mange triste skjebner der ute, og vi bør absolutt hjelpe der vi kan. Men vi kan ikke hjelpe alle, og de som ikke er i direkte fare må vi desverre si 'tough luck' til.

Skrevet

Det er skrekkelig å lese, Dorthe! Rasisme og diskriminering er grusomt uansett hvilken vei det går :-(

Ja, det er det og siden jeg opplever det mest den andre veien så blir jeg helt sjokkert over å høre hva nordmenn kan finne på å si. Men egentlig blir jeg jo ikke det heller for når jeg opplever hvor mye rart nordmenn kan si til meg og hvor diskriminerende de er så burde jeg jo egentlig skjønne det. Men det kan pakistanere gjøre også, mens andre folkegrupper er atskillig mer inkluderende.

Men nå er jeg et voksent menneske som kan svare for meg og ikke blir jeg utrolig lei meg heller, som regel blir jeg forbannet ;o)

Skrevet

Hvis overvekten av folk på det mottaket ikke spiser annet kjøtt enn halalkjøtt, hvorfor da ikke tilby det? Hvis ledelsen altså var interessert i å gjøre en god jobb med mottaket, da.

Hvorfor i all verden skal man anstrenge seg for å legge forholdene best mulig tilrette for folk som egentlig ikke burde vært der i utgangspunktet?

Dette er ikke et "service-tilbud" der man ønsker å tiltrekke seg folk - tvert imot!

Man ønsker jo egentlig å bli kvitt dem!

Og de som allikevel velger å oppholde seg der, er der helt frivillig - og faktisk ulovlig.

Under slike omstendigheter synes jeg man bør "ta det man får" og være glad til.

De er faktisk ikke i posisjon til å klage - og langt mindre stille krav.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal man anstrenge seg for å legge forholdene best mulig tilrette for folk som egentlig ikke burde vært der i utgangspunktet?

Dette er ikke et "service-tilbud" der man ønsker å tiltrekke seg folk - tvert imot!

Og de som allikevel velger å oppholde seg der, er der helt frivillig - og faktisk ulovlig.

Problemet er her vel at hele greia er privatdrevet. Det er alltid en dårlig deal for de som skal bo der, og jeg tror ikke vi kan forvente at noen som skal lage buisniss av dette her legger seg ekstra hardt i selene for å maksimere tilbudet til beboerene som er på vei ut.

På den andre side skal ikke tilbudet være for bra heller, for hvor ligger da motivasjonen til å frivillig dra ? De får jo noen kroner når de drar, men tydligvis ikke nok :)

Slik jeg skjønner det er hele tilbudet en måte å gjøre avreise litt snillere på. Før ble folk som fikk endelig avslag hentet av politiet midt på natten, før de viste selv at de hadde fått avslag.

Så det er litt 'penere' med en ventestasjon. Men som du påpeker, det er snakk om mennesker som er ulovlig i Norge, som får mat og romfasiliteter som er like bra som det jeg hadde i militæret, og 100 kroner uka.

I all den mediedekningen som har vært om 'fæl mat' og 'dårlig underholdsningstilbud' har det ikke vært ett eneste spørsmål til beboerene ala:

1- hvorfor reiser du ikke ?

2- Mangler du noen papirer så du blir holdt her mot din vilje ?

3- Hjelper du til med å avklare din egen identitet så du kan reise til riktig sted, og komme hjem ?

4- Hva er planen din, har du bare tenkt å sitte her til du blir tvangsflyttet ut uansett ?

Skrevet

Tror de fleste kunne ha godt av å lese litt om hva slags folk dette dreier seg om - og hvordan hverdagen deres er:

http://www.antirasistisk-senter.no/de-samfunnet-vil-glemme.4799845-98689.html

At noen kanskje kommer som lykkejegere kan sikkert være sant, men de fleste kommer fra grusomme forhold. I stedet for å dømme og hetse og håne, bør vi være takknemlig for det gode livet vi selv tilfeldigvis har.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Din signatur sier mye om deg!

Du kan jo prøve å bo sammen med andre i 4 mannsrom i mnd og år

på vent...uten noe gjøre og med skarve 14 kr dagen.

Vi andre som har det bra,kan ikke sette oss inn i den fortvilelsen dette medfører og hva den kan gjøre med oss. Jeg hadde nok tørna selv!

jamen, det er da ingen som tvinger dem til å være der! De har jo fått avslag, og skal hjem!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...