Gjest (Anonymous) Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 Jeg er 22 år og kommer fra en brystkreftutsatt familie. Er jeg for ung for å jevnlig gå til mammografi? Jeg er veldig nervøs for dette og ønsker å få sjekket meg jevnlig. Nå har jeg oppdaget en slags kul i det ene brystet og det ømt å trykke på. Dersom jeg kan få mammografi, hvor skal jeg henvende meg først? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34978-mammografi-i-ung-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Jeg foreslår at du kontakter legen din for en samtale om din risiko og hva slags oppfølging den tilsier. Legen kan eventuelt få råd om dette ved å kontakte seksjon for medisinsk genetikk ved Det Norske Radiumhospitalet eller lese veiledningsheftet utgitt av Norsk brystkreftgruppe. Sannsynligheten for å bli rammet av brystkreft øker med antall nære slektninger som har hatt kreft i brystene eller eggstokkene. Når man skal vurdere risikoen for den enkelte kvinne tar man hensyn til kreftforekomsten både på mor- og farsiden i familien. Norske sykehus har i samarbeid med Seksjon for medisinsk genetikk ved Det norske radiumhospitalet et tilbud om oppfølging av kvinner med økt risiko for å utvikle brystkreft. Man henvender seg først og fremst til kvinner som har: • en nær slektning som har fått brystkreft før 45 års alder. • to nære slektninger som begge har fått brystkreft før de fyller 55 år. • fire nære slektninger med brystkreft • en nær slektning med bryst- og eggstokkreft. • en nær slektning som har fått kreft i begge brystene I denne sammenheng blir kun mor, søster og datter regnet som nære slektninger. Selv om arvelige egenskaper er av betydning for å utvikle brystkreft oppstår de fleste av krefttilfellene hos kvinner uten åpenbar arvelig disposisjon. Alle kvinner bør derfor jevnlig undersøke brystene sine slik at de kan ta kontakt med lege dersom det oppstår forandringer. For øvrig ser det ut til at en sunn livsstil reduserer risikoen for å få brystkreft. Rikelig med grønnsaker, fisk og mosjon samt varsomhet med alkohol og tobakk er spesielt fordelaktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34978-mammografi-i-ung-alder/#findComment-134704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.