Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hedloeni
Skrevet

Hei. Jeg har en venninne som i mange år har hatt bipolar lidelse, og hver gang hun blir tvangsinnlagt, tror vi det er siste gangen, og hun selv også. Men hun hater de som bidrar til å legge henne inn, og har faktisk skilt seg flere ganger pga dette, så mannen hennes nå, tør ikke å gjøre noe. Når hun begynner å bli det jeg tror er hypoman er alle rundt henne usikker i en lang periode, er hun manisk eller..... Men nå er det veldig klart for meg at hun er det. Jeg vet fra før av at det er meget traumatisk for henne å bli lagt inn, og ingen i familien liker å gjøre det. Hennes mor har gjort det, men det blir jo en lang periode hvor hun hater moren sin, og forlanger at vi andre ikke går bak ryggen på henne. Hun styrer så mye nu at jeg er bekymret for økonomien hennes og at hun skal gjøre alvorlige dumme ting, og jeg skulle ønske at det var et tilbud hvor hun kunne få rett medisin uten å måtte gjennom denne tvangsinnleggelsen. Hun trodde jo selv at hun hadde fått ordnet seg rett medisin, hun har brukt welbutrin retard mot depresjon, men har sluttet med den for en god stund siden. Hun har også fått Lyrica mot angst, som hun har en relativt lav dose på. Vil det hjelpe om hun økte den? Eller er dette for lite i hennes situasjon? Hun er uføretrygdet, men driver nå med store planer for masse aktiviteter som trolig vil koste henne dyrt, og hun har et veldig høyt aktivitetsnivå. Hennes lege er på ferie, så hva gjør vi nå? Jeg tror ikke det er noe vits for meg å forklare henne noe, for hun ringer stadig og forteller at hun er så frisk som hun aldri har vært og ingen må komme å fortelle henne noe annet... så jeg er så usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg situasjonen... og er redd for at hennes mani er så sterk at hun vil ikke høre på noe av det jeg sier. på forhånd takk for gode råd...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle kommuner har en kommunelege I / kommuneoverlege. Du kan henvende deg til denne. Hun har som en av sine oppgaver å sørge for at personer som ikke kan ta vare på seg selv får nødvendig helsehjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...