Gå til innhold

en hypoman episode nok til bipolar 2?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Diskuterer dette med noen. Er det fremdeles sånn at kun _en_ hypoman episode er nok til å tilfredstille kravet til bipolar lidelse, eller bør det være noen flere episoder? Hvor går grensa?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Det er ikke normalt å ha en hypomani. Faktisk ikke sikker, men jeg tror psykiatere ville sette i gang behandling raskt ved tegn på en hver form for bipolar lidelse. Jeg resonerer ut i fra at en full mani nestn bare må være kriterie nok for bipolar 1. MEN i boka står det at noen kun opplever en isolert episode, selv om det er å anse som bipolart. Jeg tror de ville behandlet. Man vil ikke ha de fæle depresjonene som kan komme. For bipolar 2 er depresjoner det mest uttalte ved sykdommen. Og det vil man IKKE ha.

Jeg overlater resten til NHD ;) Dette er mine tanker.

Gjest navnet
Skrevet

Det er ikke normalt å ha en hypomani. Faktisk ikke sikker, men jeg tror psykiatere ville sette i gang behandling raskt ved tegn på en hver form for bipolar lidelse. Jeg resonerer ut i fra at en full mani nestn bare må være kriterie nok for bipolar 1. MEN i boka står det at noen kun opplever en isolert episode, selv om det er å anse som bipolart. Jeg tror de ville behandlet. Man vil ikke ha de fæle depresjonene som kan komme. For bipolar 2 er depresjoner det mest uttalte ved sykdommen. Og det vil man IKKE ha.

hva har det å si om det heter bipolar eller deprimert, hva er vitsen i tviltilfeller??

Gjest bipolarinnen
Skrevet

problemet er at hvis man er hypoman så oppsøker man som regel ikke legen. Da går legen ofte ut i fra pasientens egne beskrivelser av opplevelsen. Og hvor går grense mellom hypomani og rett og slett veldig godt humør? hvis en person har fått beskjed om en veldig gledelig nyhet så kan de jo tenkes at personen nærmest hadde blitt litt hypoman. Folk kan jo også få likende symptomer av stor koffeinbruk, eller langvarig stress.

Så derfor synes jeg det blir vanskelig for en lege å skulle stille en diagnose på grunnlag av en enkelt hypoman episode. Men det er heldigvis ikke jeg som skal stå for diagnosearbeidet.

Skrevet

Så vidt jeg har forstått er det nok med en hypoman episode, da har du bipolar 2. Problemet er vel heller å fastslå om det har forekommet en hypoman episode eller om pasienten rett og slett har vært i "godt humør". De færreste oppsøker lege ved hypomani, så diagnosen må stilles ut fra pasientens beskrivelse.

Skrevet

hva har det å si om det heter bipolar eller deprimert, hva er vitsen i tviltilfeller??

Behandlingen kan være forskjellig. Depresejon behandles ofte med antidepressiva, bipolar lidelse med stemningsstabiliserende.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok med en hypoman episode.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Det er nok med en hypoman episode.

men er du ofte i tvil om personen virkelig har vært hypoman eller om symptomene kan ha kommet fra noe annet? Og hvor lenge bør den hypomane episoden ha vart? Vet at spm har vært stilt før, men kriteriene endrer seg vel også med tiden?

Kan man feks få liknende symptomer når man er utmattet pga lite søvn? Fått i seg for mye kaffe? Eller er veldig hormonell?

Skrevet

men er du ofte i tvil om personen virkelig har vært hypoman eller om symptomene kan ha kommet fra noe annet? Og hvor lenge bør den hypomane episoden ha vart? Vet at spm har vært stilt før, men kriteriene endrer seg vel også med tiden?

Kan man feks få liknende symptomer når man er utmattet pga lite søvn? Fått i seg for mye kaffe? Eller er veldig hormonell?

Som med annen diagnostisering: Mange ganger er det åpenbart, ofte blir det klart etter en del undersøkelse, og innimellom er det svært vanskelig å avgjøre.

A: En avgrenset periode av vedvarende løftet, ekspansivt eller irritabelt stemningsleie i minst fire dager, som er klart forskjellig fra vanlig ikke-depressivt stemningsleie.

B. I løpet av perioden med stemningsforandring har minst tre av følgende symptomer (fire om stemningen bare er irritabel) og vært til stede i betydelig grad:

1) selvovervurdering eller grandiositet

2) nedsatt behov for søvn

3) mer pratsom enn vanlig eller prater i ett kjør

4) flyktig tankegang eller en opplevelse av at tanker raser gjennom hodet

5) distraherbarhet (dvs oppmerksomheten blir for lett dratt mot uviktige eller irrelevante ytre stimuli)

6) økt målrettet aktivitet (enten sosialt, på arbeid eller i utdanning, eller seksuelt) eller psykomotorisk agitasjon

7) overdrevent engasjert i lystbetonte aktiviteter med høy risiko for ubehagelige konsekvenser (feks. ubegrenset kjøpelyst, indiskret seksuell aktivitet, tåpelige investeringsprosjekter)

C. Episoden er forbundet med tydelig forandring i fungering som er ukarakteristisk fo rpersonens væremåte uten symptomer.

D. Forstyrrelsen av stemningsleie og i fungering kan observeres av andre.

E. Lidelsen er ikke tilstrekkelig alvorlig til å forårsake markert funksjonssvikt i arbeid eller i sosiale aktiviteter, eller nødvendiggjør innleggelse, og det forekommer ikke psykotiske symptomer.

F. Symptomene skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en substans eller en generell somatisk tilstand.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Som med annen diagnostisering: Mange ganger er det åpenbart, ofte blir det klart etter en del undersøkelse, og innimellom er det svært vanskelig å avgjøre.

A: En avgrenset periode av vedvarende løftet, ekspansivt eller irritabelt stemningsleie i minst fire dager, som er klart forskjellig fra vanlig ikke-depressivt stemningsleie.

B. I løpet av perioden med stemningsforandring har minst tre av følgende symptomer (fire om stemningen bare er irritabel) og vært til stede i betydelig grad:

1) selvovervurdering eller grandiositet

2) nedsatt behov for søvn

3) mer pratsom enn vanlig eller prater i ett kjør

4) flyktig tankegang eller en opplevelse av at tanker raser gjennom hodet

5) distraherbarhet (dvs oppmerksomheten blir for lett dratt mot uviktige eller irrelevante ytre stimuli)

6) økt målrettet aktivitet (enten sosialt, på arbeid eller i utdanning, eller seksuelt) eller psykomotorisk agitasjon

7) overdrevent engasjert i lystbetonte aktiviteter med høy risiko for ubehagelige konsekvenser (feks. ubegrenset kjøpelyst, indiskret seksuell aktivitet, tåpelige investeringsprosjekter)

C. Episoden er forbundet med tydelig forandring i fungering som er ukarakteristisk fo rpersonens væremåte uten symptomer.

D. Forstyrrelsen av stemningsleie og i fungering kan observeres av andre.

E. Lidelsen er ikke tilstrekkelig alvorlig til å forårsake markert funksjonssvikt i arbeid eller i sosiale aktiviteter, eller nødvendiggjør innleggelse, og det forekommer ikke psykotiske symptomer.

F. Symptomene skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en substans eller en generell somatisk tilstand.

Når jeg har hatt hypomanier så er det å være rusa på noe eller full, det er det nærmeste jeg klarer å beskrive det.

Kan en person være kronisk hypoman? At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

Skrevet

Når jeg har hatt hypomanier så er det å være rusa på noe eller full, det er det nærmeste jeg klarer å beskrive det.

Kan en person være kronisk hypoman? At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

''Kan en person være kronisk hypoman?''

S: Ja, det ser en ofte.

At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

S: Nei, det er fortsatt BP2

Gjest bipolarinnen
Skrevet

''Kan en person være kronisk hypoman?''

S: Ja, det ser en ofte.

At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

S: Nei, det er fortsatt BP2

''At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

S: Nei, det er fortsatt BP2''

Kan disse symptomene også tilfredstille kravene til ADHD?

Skrevet

''At personen er nærmest hypoman mesteparten av tiden bare avledet av perioder med normalt eller depressivt stemningsleie? Er det da ultra ultra ultra rapid cyckling?

S: Nei, det er fortsatt BP2''

Kan disse symptomene også tilfredstille kravene til ADHD?

Nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...