Gå til innhold

Hypomani - ref


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

A: En avgrenset periode av vedvarende løftet, ekspansivt eller irritabelt stemningsleie i minst fire dager, som er klart forskjellig fra vanlig ikke-depressivt stemningsleie.

B. I løpet av perioden med stemningsforandring har minst tre av følgende symptomer (fire om stemningen bare er irritabel) og vært til stede i betydelig grad:

1) selvovervurdering eller grandiositet

2) nedsatt behov for søvn

3) mer pratsom enn vanlig eller prater i ett kjør

4) flyktig tankegang eller en opplevelse av at tanker raser gjennom hodet

5) distraherbarhet (dvs oppmerksomheten blir for lett dratt mot uviktige eller irrelevante ytre stimuli)

6) økt målrettet aktivitet (enten sosialt, på arbeid eller i utdanning, eller seksuelt) eller psykomotorisk agitasjon

7) overdrevent engasjert i lystbetonte aktiviteter med høy risiko for ubehagelige konsekvenser (feks. ubegrenset kjøpelyst, indiskret seksuell aktivitet, tåpelige investeringsprosjekter)

C. Episoden er forbundet med tydelig forandring i fungering som er ukarakteristisk fo rpersonens væremåte uten symptomer.

D. Forstyrrelsen av stemningsleie og i fungering kan observeres av andre.

E. Lidelsen er ikke tilstrekkelig alvorlig til å forårsake markert funksjonssvikt i arbeid eller i sosiale aktiviteter, eller nødvendiggjør innleggelse, og det forekommer ikke psykotiske symptomer.

F. Symptomene skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en substans eller en generell somatisk tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bippo

Har det noe å si at man blir riktig diagnostisert om man allerede har fått riktig medisin? Og er det kun medisin som er behandling for bipolar lidelse? (Bip II )

Jeg er sikker på at jeg hadde hypomane perioder, men legen (under spesialisering) jeg var til mente at jeg ikke var bipolar. Har det noe å si i tilfelle jeg skulle komme til å måtte trenge behandling senere? Når jeg leser listen din over her kan jeg krysse av på 5 av 7 punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...