Gå til innhold

krampe?..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere ganger, med mellomrom, har jeg tifeldigvis våknet om natten uten med engang å merke noe.

Idet jeg skal til å bevege foten( strekke den ut), er det som om det er noe som låser seg.

Alle musklene i leggen strammes til det ytterste, og det knyter seg noe skikkelig.

Smertene avtar etterhvert, men leggen er fremdeles vondt endel timer etterpå.

Vondt å trå skikkelig.

Til å begynne med må jeg omtrent gå på tå.

Utover dagen gir det seg.

Hva kan det være???

Har hendt noen ganger.

Hilsen undrende

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Jeg har dessverre ingen andre forslag enn eventuelt leggkramper. Nattlige kramper er ikke helt uvanlig.

Her er et spørsmål jeg besvarte for noen år siden. Kanskje det kan være av interesse:

"Kramper i bena.

Jeg er ofte plaget av kramper i bena særlig om natten. Har du noen råd?

Omtrent hver femte nordmann får kramper i leggene en eller flere ganger hvert år. Kvinner er mer utsatt enn menn, og gravide er spesiellt plaget.

Det finnes en rekke sykdomstilstander som kan gi leggkramper, men oftest finner vi ingen spesiell forklaring.

Det lønner seg å ha gode sko med tykke såler, dersom du anstrenger føttene mye i løpet av dagen på hardt underlag. Mange har glede av å tøye ut leggmusklene tre ganger daglig. Du bør unngå tunge dyner som hindrer føttene dine i å bevege seg i løpet av natten. Noen synes en liten kasse nederst i sengen beskytter føttene mot å gå i krampe. Atter andre har god erfaring med å heve fotenden av sengen litt. Under akutte anfall gjelder det å raskest mulig strekke ut og massere leggmusklene.

Hvis disse rådene ikke hjelper kan du ha nytte av magnesiumtilskudd for eksempel en tablett Magnemin to eller tre ganger daglig. Et alternativ er vitamin E for eksempel AFI-E to tabletter tre ganger daglig. Magnemin og AFI-E kan du kjøpe uten resept på apoteket. Virkningen kommer først etter en til to måneder.

Legen din kan undersøke om det er spesielle forhold som kan forklare dine plager. Han kan også skrive ut resept på tabletter som inneholder difenhydramin. De kan virke lindrene for personer med hyppige leggkramper."

Jeg foreslår at du kontakter legen din for en vurdering av smertene du opplever om natten slik at du kan få en sikker diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...