Gå til innhold

Hvordan holde hvite mark unna bioavfallet?

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -
Skrevet

Jeg er en tøff dame som kan slakte og holde på med ulike ting, MEN - hvite marker får meg helt satt ut! Er bare så ekkelt!

Nå i sommersesongen får vi alltid hvite marker i avfallsdunken for bio utenfor huset. Har du et supertriks å dele, slik at jeg kan bli kvitt dem, og ikke minst: holde dem unna for godt ?

Bruker bioposer som jeg knyter igjen før jeg bærer det ut..

Takknemlig for gode tips!

Gjest prust
Skrevet

De hvite markene er fluelarver - og jeg er enig i at de er skikkelige ekle (og jeg tåler også mye ekkelt...)

Neste gang du tømmer dunken, vask den med salmiakkvann, og skyll med kokende vann. Det skal drepe eventuelle egg som ligger igjen.

Ellers er det å anbefale hyppig tømming av denne dunken om sommeren. Vi tømmer nå ca ennenhver uke, og det har gått greit uten fluelarver i år. Men fy så kvalmt det er når de kommer!!!!!

Gjest - Ingoen -
Skrevet

De hvite markene er fluelarver - og jeg er enig i at de er skikkelige ekle (og jeg tåler også mye ekkelt...)

Neste gang du tømmer dunken, vask den med salmiakkvann, og skyll med kokende vann. Det skal drepe eventuelle egg som ligger igjen.

Ellers er det å anbefale hyppig tømming av denne dunken om sommeren. Vi tømmer nå ca ennenhver uke, og det har gått greit uten fluelarver i år. Men fy så kvalmt det er når de kommer!!!!!

Tusen takk! Skal prøve salmiakk. Hadde den stående i kaldt klorinvann ( helte en hel flaske oppi og fylte til randen i vann) for bare 2-3 uker siden. Kanskje salmiakk er mer effektivt mot udyrene?

Skrevet

La lokket stå åpent, så får fuglene en liten fest også. (Hvis du ikke orker all vaskingen, altså.)

Som prust sier, man må vaske dunken grundig og ofte, og i tillegg kan man kjøpe en spray som kan sprayes på/rundt lokket.

Selv sverger jeg til hyppig åpent lokk, det funker akkurat like bra. :-)

Gjest - Ingoen -
Skrevet

La lokket stå åpent, så får fuglene en liten fest også. (Hvis du ikke orker all vaskingen, altså.)

Som prust sier, man må vaske dunken grundig og ofte, og i tillegg kan man kjøpe en spray som kan sprayes på/rundt lokket.

Selv sverger jeg til hyppig åpent lokk, det funker akkurat like bra. :-)

Oj, det var et spennende og uventet tips! Tenker ofte motsatt, at lokket må ordentlig tett på slik at ikke fluene får legge egg i avfallet.

Kanskje dette blir løsningen når marken først er ankommet for fullt? Så får jeg heller vaske skikkelig etter tømming og få en frisk start .

Skrevet

Oj, det var et spennende og uventet tips! Tenker ofte motsatt, at lokket må ordentlig tett på slik at ikke fluene får legge egg i avfallet.

Kanskje dette blir løsningen når marken først er ankommet for fullt? Så får jeg heller vaske skikkelig etter tømming og få en frisk start .

Fuglene spiser marken. Det blir fest for fuglene, og du blir kvitt problemet. :-) (Skikkelig vask er smart etter en slik åpent-lokk-runde, ja.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...