Gå til innhold

Kjøre Fredrikstad - Gøteborg -Ålborg uten ferge?

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Min mann og jeg fikk en ide om å kjøre denne strekningen i går, ser på kartet at det ikke skal være så altfor langt å kjøre i ren distanse. Noen som har prøvd dette?

Vi tenkte videre å prøve å komme oss over til Kr.sand med ferge fra ColorLine, slik at vi kommer oss tilbake til Norge uten unødvendig kjøring. Er dette helt tullete - eller en helt Ok og overkommelig reiserute? Vi har 6 dager på oss.

Tips til ting å finne på underveis? Vi har barn på 8 og 3 år, samt en baby på 6 mnd.

Supertakknemlig for tips!

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen tips til selve reiseruten, men venter spent på svar da vi selv har vurdert å kjøre denne strekningen i motsatt rekkefølge. Jeg ville bare tipse om en campingplass: Dafto.se rett utenfor strømstad. Kanskje litt nær Fredrikstad, men en flott campingplass med masse tilbud til barna.

Gjest - Ingoen -

Jeg har ikke noen tips til selve reiseruten, men venter spent på svar da vi selv har vurdert å kjøre denne strekningen i motsatt rekkefølge. Jeg ville bare tipse om en campingplass: Dafto.se rett utenfor strømstad. Kanskje litt nær Fredrikstad, men en flott campingplass med masse tilbud til barna.

Så gøy! Vi får dele tips med hverandre da, etterhvert som vi finner ut morsomme ting nå i planleggingsfasen;-)

Skal sjekke denne campen på nettet.. tusen takk!

Så gøy! Vi får dele tips med hverandre da, etterhvert som vi finner ut morsomme ting nå i planleggingsfasen;-)

Skal sjekke denne campen på nettet.. tusen takk!

Vi bodde på Daftø med bobil for noen uker siden og var skikkelig imponert over plassen. Den var skikkelig ren og pen og har alt, ser det ut til. Inkl. hundevaskerom og bilvaskeplass som så helt proff utstyrt ut på avstand(jeg vasker ikke bilen i hytt og gevær hahaha) - men man betaler jo for det... Hvis andre har plasser på ruten som de kan anbefale på det varmeste, håper jeg de tipser om det nå :)

Gjest Tatjana

Jeg ble litt usikker på hva du mener. Skal dere ta ferge fra Göteborg til Fredrikshavn og så kjøre til Ålborg? Eller skal dere kjøre Øresundbroen? I så fall må dere helt ned til Malmö, men det er fine veier så det går greit. Har akkurat kjørt der selv.

Da vi var i Danmark nylig tok vi båt fra Hirtshals til Kristiansand. Vi kjørte med FjordLine, og det tok 2 t 15 min. Det var en veldig grei tur, med havblikk.

Gjest prust

Vi var også på Daftö for noen år siden, og hadde bare bestilt én natt :-( Angret på det, da vi hadde et stramt opplegg videre.

Kan anbefale plassen!

Har fått tips om en annen fin campingplass i Sverige, ved Uddevalla: http://www.hafsten.se/

Der skal vi ha ei natt i august. Noen venner av oss skal dit nå neste uke, og de har vært der før :-)

Annonse

Vi var også på Daftö for noen år siden, og hadde bare bestilt én natt :-( Angret på det, da vi hadde et stramt opplegg videre.

Kan anbefale plassen!

Har fått tips om en annen fin campingplass i Sverige, ved Uddevalla: http://www.hafsten.se/

Der skal vi ha ei natt i august. Noen venner av oss skal dit nå neste uke, og de har vært der før :-)

Vi hadde også bare en natt og det var alt for lite for denne plassen! Vi skulle hatt en dag til å utforske den på. -men vi vet hvor den er og kommer helt sikkert tilbake dit :)

Gjest høstløv

Kjører du på motorveien hele veien og tar broen Malmø/København så tipper jeg at hele turen fra Fredrikstad til Hirtshals kan unnagjøres på 13 - 15 timer i ren kjøring.

Motorveiene i Sverige og Danmark er dønn kjedelige å kjøre, men man kommer fort frem.

Kraks ruteplanligger sier at man kan kjøre strekningen på 10 - 11 timer. Avstanden er ca 110 mil.

http://map.krak.dk/ruteplan/

Gjest - Ingoen -

Jeg ble litt usikker på hva du mener. Skal dere ta ferge fra Göteborg til Fredrikshavn og så kjøre til Ålborg? Eller skal dere kjøre Øresundbroen? I så fall må dere helt ned til Malmö, men det er fine veier så det går greit. Har akkurat kjørt der selv.

Da vi var i Danmark nylig tok vi båt fra Hirtshals til Kristiansand. Vi kjørte med FjordLine, og det tok 2 t 15 min. Det var en veldig grei tur, med havblikk.

Du leste nok litt feil i overskriften!

Vi kjører fra FredriksTAD i Norge, over til Sverige, ned til Gøteborg, bro (?) over til Ålborg og så ferge over til Norge, altså til Kr,sand.

Øresundbroen.. - ja, det er vel kanskje det den heter, den som går fra Sverige til Danmark.

Gjest høstløv

Vi kjører fra FredriksTAD i Norge, over til Sverige, ned til Gøteborg, bro (?) over til Ålborg og så ferge over til Norge, altså til Kr,sand.

Øresundbroen.. - ja, det er vel kanskje det den heter, den som går fra Sverige til Danmark.

Det er ikke bro over Kattegat mellom Gøteborg og Ålborg.

Det går ferge fra Gøteborg til Frederikshavn, to forskjellige typer, en hurtigbåt, som bruker to timer på strekningen og en vanlig båt, som bruker ca 3 1/2 time på overfarten.

Eneste broen mellom Sverige og Danmark er Øresundbroen og den går mellom Malmø og København.

Gjest Tatjana

Nei, jeg leste ikke feil. Grunnen til at jeg stusset er fordi, så vidt meg bekjent, går det ingen bro fra Göteborg til Danmark. Derimot går det ferge til Fredrikshavn i Danmark. Broen mellom Sverige og Danmark går fra Malmö i Sverige og den heter Øresundbroen. Ellers går det ferger fra en rekke plasser i Sverige og over til Danmark. Men du skrev UTEN ferge i overskriften.

Vil dere kjøre uten ferge, må dere til Malmö. Der kan dere ta broen over til Danmark. Det er jo atskillig lenger, men det er veldig fine veier. Motorvei og veldig grei transportetappe. Så må dere kjøre opp igjen fra København til Ålborg.

Vil du over til Danmark fra Göteborg må du ta ferge, og den går til Fredrikshavn. Da blir det en liten bit å kjøre sørover til Ålborg.

:-)

Gjest - Ingoen -

Nei, jeg leste ikke feil. Grunnen til at jeg stusset er fordi, så vidt meg bekjent, går det ingen bro fra Göteborg til Danmark. Derimot går det ferge til Fredrikshavn i Danmark. Broen mellom Sverige og Danmark går fra Malmö i Sverige og den heter Øresundbroen. Ellers går det ferger fra en rekke plasser i Sverige og over til Danmark. Men du skrev UTEN ferge i overskriften.

Vil dere kjøre uten ferge, må dere til Malmö. Der kan dere ta broen over til Danmark. Det er jo atskillig lenger, men det er veldig fine veier. Motorvei og veldig grei transportetappe. Så må dere kjøre opp igjen fra København til Ålborg.

Vil du over til Danmark fra Göteborg må du ta ferge, og den går til Fredrikshavn. Da blir det en liten bit å kjøre sørover til Ålborg.

:-)

Ok, da er jeg med! Tusen, tusen takk for svært oppklarende svar! I min atlas så det ut som at det var broforbindelse over, men da var det ferge jeg så. Da er saken grei!

Jeg kommer fra Vestlandet og ferieturene går stort sett til det blide sørland, så alt øst for Telemark er ganske gresk for meg. Har vært i Oslo (foruten Gardermoen) 3 ganger hele mitt liv, for eksempel! Har planlagt å ta en harryhandletur til Svinesund en eller annen gang, bare sånn for å ha gjort det. Men det er jammen langt fra Bergen til Sverige!

Ha en fin kveld videre!

Gjest - Ingoen -

Det er ikke bro over Kattegat mellom Gøteborg og Ålborg.

Det går ferge fra Gøteborg til Frederikshavn, to forskjellige typer, en hurtigbåt, som bruker to timer på strekningen og en vanlig båt, som bruker ca 3 1/2 time på overfarten.

Eneste broen mellom Sverige og Danmark er Øresundbroen og den går mellom Malmø og København.

Tusen takk for kjempegodt svar, høstløv!

I min atlas så det ut som broforbindelse, men da var det fergestreker jeg så.. Den er grei!

Annonse

Gjest høstløv

Tusen takk for kjempegodt svar, høstløv!

I min atlas så det ut som broforbindelse, men da var det fergestreker jeg så.. Den er grei!

Skal du planlegge så lange utenlandsturer, må du kjøpe noen mer nøyaktige og detaljrike kart.

God tur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...