Gå til innhold

Dette må du vite om drukning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om drukning - i disse ferietider:

Det er ikke slik vi ser det på film, at man roper og veiver med armene.

Sitat:

"Når noen drukner, får de ikke luft, og dermed kan de heller ikke skrike. Lyd er annenprioritet for ånderettsystemet vårt. Oksygeninntak er førsteprioritet. Hvis vi ikke får puste, kan vi dermed heller ikke lage lyd."

Man kan faktisk stå og se på at noen drukner uten å forstå at det skjer.

Se etter dette:

-Hodet lavt i vannet, munnet på vannnivå

-Hodet vippet tilbake med munnen vidåpen

-Øynene glassaktige og ute av fokus

-Øynene igjen

-Håret foran ansiktet

-Bruker ikke bena og ligger vertikalt i vannet

-Hyperventilerer eller gisper

-Prøver å svømme, men kommer seg ikke av flekken

-Prøver å rulle bakover på ryggen

Les mer her:

http://www.virrvarr.net/blog/2010/07/03/obs-det-du-ma-vite-om-drukning/

Gjest prust
Skrevet

Dette var viktig informasjon!

Vi var jo vitne til drukning i svømmehall i fjor, og vi var mellom 10 og 20 personer i vannet da det skjedde. Jeg la ikke merke til noe kaving og ropi, nei.

Begge jentene mine har en gang kommet litt lenger ut på stranda enn de skulle, og de bare forsvant under vannet, uten noe mer lyd eller kaving. Jeg var jo bare få meter fra dem, og fikk dem opp i løpet av noen sekunder.

Skrevet

Dette var viktig informasjon!

Vi var jo vitne til drukning i svømmehall i fjor, og vi var mellom 10 og 20 personer i vannet da det skjedde. Jeg la ikke merke til noe kaving og ropi, nei.

Begge jentene mine har en gang kommet litt lenger ut på stranda enn de skulle, og de bare forsvant under vannet, uten noe mer lyd eller kaving. Jeg var jo bare få meter fra dem, og fikk dem opp i løpet av noen sekunder.

''Begge jentene mine har en gang kommet litt lenger ut på stranda enn de skulle, og de bare forsvant under vannet, uten noe mer lyd eller kaving. Jeg var jo bare få meter fra dem, og fikk dem opp i løpet av noen sekunder.''

Huff. Dette skjedde gutten min også. På svømmekurs faktisk..

Han hadde gruet seg på forhånd og var ikke trygg i vannet, derfor fulgte jeg litt ekstra med. Spesielt da jeg så at instruktørene var 16-17 år gamle.

Han gikk utover mot dypet, og munnen og nesa forsvant under vannet.

Dette skjedde bak ryggen på instruktøren hans, hun var opptatt med noen andre. Da jeg så det hadde jeg en dårlig følelse, men sa først til meg selv at jeg ville se det i form av veiving med armer e.l. Allikevel gikk det snart opp for meg at han hadde problemer.

Idet jeg skulle til å rope til instruktøren snudde hun seg og fikk øye på ham. Hun var veldig rask med å hale ham opp da.

Disse drukningstegnene burde man jo lære på svømmekurs med skolen. Jeg regner meg som ganske opplyst, men ante ikke at ved drukning vil armene instinktivt trykkes nedover, og stemmen ikke virke.

Gjest prust
Skrevet

''Begge jentene mine har en gang kommet litt lenger ut på stranda enn de skulle, og de bare forsvant under vannet, uten noe mer lyd eller kaving. Jeg var jo bare få meter fra dem, og fikk dem opp i løpet av noen sekunder.''

Huff. Dette skjedde gutten min også. På svømmekurs faktisk..

Han hadde gruet seg på forhånd og var ikke trygg i vannet, derfor fulgte jeg litt ekstra med. Spesielt da jeg så at instruktørene var 16-17 år gamle.

Han gikk utover mot dypet, og munnen og nesa forsvant under vannet.

Dette skjedde bak ryggen på instruktøren hans, hun var opptatt med noen andre. Da jeg så det hadde jeg en dårlig følelse, men sa først til meg selv at jeg ville se det i form av veiving med armer e.l. Allikevel gikk det snart opp for meg at han hadde problemer.

Idet jeg skulle til å rope til instruktøren snudde hun seg og fikk øye på ham. Hun var veldig rask med å hale ham opp da.

Disse drukningstegnene burde man jo lære på svømmekurs med skolen. Jeg regner meg som ganske opplyst, men ante ikke at ved drukning vil armene instinktivt trykkes nedover, og stemmen ikke virke.

Slike opplevelser husker en godt ja...

Hvordan gikk det med gutten din etter det som skjedde? Klarte han å få et godt forhold til vann likevel?

Min far datt i vannet da han var liten, og han fikk vannskrekk, og har vel aldri badet, det jeg har sett. Mamma sier hun har sett ham bade én gang.

Mannen min hadde vonde opplevelser med svømmeundervisningen da han var gutt, og fikk aldri til svømmingen skikkelig. Heller ikke han liker å bade.

Jeg var veldig bestemt på å gjøre det jeg kunne for at ikke ungene mine skulle være redde for vann, og at de skulle lære seg å bli trygge i vannet. Selv om ikke jentene er 100% svømmedyktige ennå, så har jeg i alle fall lyktes i å gjøre dem glade i bading og forholdsvis trygge i vann.

Den drukningsulykken i fjor gjorde dem nok også mer bevisste på at det faktisk kan være farlig å bade dersom noen ikke passer på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...