Gå til innhold

NHD/andre:Kjærlighetssorg/sjalusi og angst/depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Tar visst aldri slutt
Skrevet

Hei! Kjæresten min gjennom 7 år gjorde det slutt med meg for 1,5 år siden. Det var et stygt brudd og jeg har nesten ikke hatt kontakt med han siden. Etter bruddet var jeg helt ødelagt av kjærlighetssorg i et år etterpå, samtidig som angsten/depresjonen min ble verre! Jeg har i det siste klart å koomme meg litt ovenpå igjen! Nå fikk jeg derimt vite at eksen har fått ny kjæreste og jeg ble igjen helt knust!:( Jeg trodde jeg var kommet lenger enn dette. Hva kan jeg gjøre? Jeg føler angsten /depresjonen kommer sigende igjen! Bruker 75 mg efexor og 300 mg Wellbutrin

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ikke noe legemiddel som har god effekt på kjærlighetssorg.

På depresjonen vil det muligens hjelpe om du øker Efexor til 150 mg.

Skrevet

Du kommer nok helt sikkert over det engang! Men du må nok fortsette å ta den berømte tiden til hjelp.

1,5 år virker kanskje lenge. Men er egentlig ikke så veldig mye i den store sammenheng.

Han var jo en del av livet ditt i mange år. Og hvis bruddet i tillegg var stygt, og kanskje uønsket fra din side, så tar det naturlig nok lang tid å fordøye det som er skjedd og forsone seg med at tilværelsen og fremtiden blir annerledes enn du hadde trodd og håpet.

Det sies at den beste medisin mot kjærlighetssorg er å finne en ny kjærlighet. Men dette er jo ikke noe man nødvendigvis bare kan bestemme seg for - det må jo tas som det kommer.

Du sier jo selv at du har merket bedring de siste månedene, og at du er på vei til å begynne "å leve" igjen. Det betyr at du allerede har tilbakelagt mye av prossessen ved å sørge og forsone deg med bruddet.

Selvom du fikk en liten knekk da du fikk vite om hans nye kjæreste, så betyr nok ikke dette at du er tilbake på "scratch."

Du trenger sikkert litt tid til å fordøye nyheten. Men siden dette egentlig ikke innebærer noen forandring for tilværelsen din, så vil du nok raskt oppdage at livet ditt fortsetter som før tiltross for vissheten om at eksen har ny dame.

Så jeg tror du ganske raskt vil være tilbake på "rett spor."

Nå er det også sommer og lyse dager! Så alt ligger tilrette for å finne noe positivt i tilværelsen og nyte livet.

Ønsker deg en fortsatt god sommer, og lykke til videre!

Gjest Tar visst aldri slutt
Skrevet

Du kommer nok helt sikkert over det engang! Men du må nok fortsette å ta den berømte tiden til hjelp.

1,5 år virker kanskje lenge. Men er egentlig ikke så veldig mye i den store sammenheng.

Han var jo en del av livet ditt i mange år. Og hvis bruddet i tillegg var stygt, og kanskje uønsket fra din side, så tar det naturlig nok lang tid å fordøye det som er skjedd og forsone seg med at tilværelsen og fremtiden blir annerledes enn du hadde trodd og håpet.

Det sies at den beste medisin mot kjærlighetssorg er å finne en ny kjærlighet. Men dette er jo ikke noe man nødvendigvis bare kan bestemme seg for - det må jo tas som det kommer.

Du sier jo selv at du har merket bedring de siste månedene, og at du er på vei til å begynne "å leve" igjen. Det betyr at du allerede har tilbakelagt mye av prossessen ved å sørge og forsone deg med bruddet.

Selvom du fikk en liten knekk da du fikk vite om hans nye kjæreste, så betyr nok ikke dette at du er tilbake på "scratch."

Du trenger sikkert litt tid til å fordøye nyheten. Men siden dette egentlig ikke innebærer noen forandring for tilværelsen din, så vil du nok raskt oppdage at livet ditt fortsetter som før tiltross for vissheten om at eksen har ny dame.

Så jeg tror du ganske raskt vil være tilbake på "rett spor."

Nå er det også sommer og lyse dager! Så alt ligger tilrette for å finne noe positivt i tilværelsen og nyte livet.

Ønsker deg en fortsatt god sommer, og lykke til videre!

Tusen takk for svar! Det setter jeg veldig pris på!

Hun nye kjæresten til eksen min har en del felles venner med meg selv så jeg

er redd for å treffe de/høre om hvor fantastisk de har det:( kjenner også

et enormt hat mot henne, så jeg nesten blir skremt. Er dette normalt?

Jeg er redd jeg aldri kommer over han!

Jeg har prøvd å deitte andre, men deet ender alltid opp med at ejg sammenlginer

med eksen, eller at jeg tenker at jeg ikke fortjener noen/ingen vil ha meg, pga jeg sliter med psykisk sykdom og det kompliserte/ødela det forrige forholdet mitt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...