Gå til innhold

Blir de fleste begravet eller kremert i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Små kirkegårder har ikke nødvendigvis noen spesielle urnegravlunder. Det går f.eks. an å sette ned urner i en grav som har vært brukt som kistegrav.

Også på små steder blir det oppfordret til at flest mulig blir kremert . I enkelte kommuner dekkes alle kostnader til kremasjon - nettopp for å få antaller kremasjonet opp.

Det er stor forskjell på prisen på kremasjon, noen kommuner gjør det gratis, en annen kommune tar kr 3.500 og i en tredje kommune koster kremasjon kr 12.500.

Gjest begravelse
Skrevet

''Min bestemor ble kremert. Etter bisettelsen så ble kisten kjørt bort, til krematoriet, og vi hadde urnenedsettelse noen dager senere.. Er det en vanlig fremgangsmåte?''

Meiner dette er vanlig framgangsmåte, ja.

''kan personen allerede ha blitt kremert før bisettelsen? At det ikke er noen kiste der men bare en urne?''

Det har jeg aldri hørt om, men er ingen ekspert..

Om du skal i begravelse eller bisettelse bør ikke ha noe å si for en arbeidsgiver!

Om du skal i begravelse eller bisettelse bør ikke ha noe å si for en arbeidsgiver''

Det var mest språkbruken jeg tenkte på. Har aldri hørt noen si at de skal i en bisettelse. Tror alle sier begravelse, selv om det er bisettelse. Eller kanskje jeg hører feil?

Gjest begravelse
Skrevet

Det er stor forskjell på prisen på kremasjon, noen kommuner gjør det gratis, en annen kommune tar kr 3.500 og i en tredje kommune koster kremasjon kr 12.500.

kan man også gjøre det selv?

;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Jeg vet at folk har blitt begravet på Grefsen og på Grorud, men de store kirkegårdene er bare for urner. Ellers så må man omtrent ut av byen og det er nesten ingen ledige plasser verken for urner eller kister. De har til og med gått ned til 10 år for å bruke samme grav mens det før var 25 år. Men de fleste som er fra Oslo har som regel allerede en plass de betaler for. Nesten litt groteskt å betale for sin egen gravplass lenge før man har tenkt tanken på at man skal dø.

På Alfaset Gravlund i Oslo er det plass til tre kister i en kistegrav, dvs at tre familiemedlemmer kan bli begravet i samme grav.

Det var 15 års fri festetid for en kistegrav og ellers betaler vi festeavgift for 5 år om gangen. Vi har inntil nå betalt for 30 år tilsammen.

Gjest høstløv
Skrevet

kan man også gjøre det selv?

;-)

Hvis du har konsesjon og stor nok ovn, kan du sikkert få lov, hvis du har veldig lyst og spør pent.

:-)

Gjest begravelse
Skrevet

Hvis du har konsesjon og stor nok ovn, kan du sikkert få lov, hvis du har veldig lyst og spør pent.

:-)

`kan i det minste spare litt penger ;-)

Gjest høstløv
Skrevet

`kan i det minste spare litt penger ;-)

Jeg tror at en så stor ovn koster litt mer enn prisen på en kremasjon.

Det billigste er å bo i en kommune, hvor kremasjon er gratis.

Skrevet

På Alfaset Gravlund i Oslo er det plass til tre kister i en kistegrav, dvs at tre familiemedlemmer kan bli begravet i samme grav.

Det var 15 års fri festetid for en kistegrav og ellers betaler vi festeavgift for 5 år om gangen. Vi har inntil nå betalt for 30 år tilsammen.

Jeg betaler for 10 år av gangen på østre og det er for seks plasser hvor to av plassene er brukt for over 70 år siden slik at de kan brukes omigjen. Jeg hadde tenkt å si dem opp men så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe ledig i byen, det nærmeste var Alfaset og så fikk dattera mi hetta, hun skulle ikke på Alfaset og ikke jeg heller og det er jo ikke dyrt men koster litt å ha stell på graven.

Og det er stein der også.

Ellers så har jeg familie som ligger på Vår Frelser og der er det også ledig plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...