Gå til innhold

Flygrädsla

Anbefalte innlegg

Gjest sandra7
Skrevet

Hej! Min sambo är extremt flygrädd finns det några receptfria mediciner man kan ta mot detta? Eller hur går jag till väga???

Videoannonse
Annonse
Gjest kaptein hook
Skrevet

Hei!

Jeg tror noen flyselskaper holder flyskrekk-kurs. Sjekk med et av de større flyselskapene så kanskje du finner noe. Det kan også hjelpe å lese fakta om fly og flygninger. Å reise med fly er f.eks en av de tryggeste måtene å reise på. Jeg vet ikke eksakt navn på medisiner, men jeg tror noen tar beroligende før de skal ut og fly. Jeg har nylig fått litt flyskrekk selv, men valgte bevisst å reise med fly på ferie. Heldigvis gikk flygningen kjempefint!

Gjest Observatøren
Skrevet

Er mange som tar seg en drink eller to...

Gjest i infidel
Skrevet

finnes ingen reseptfrie. Men de fleste leger er villig til å skrive ut en minstepakning vival eller sobril for flyskrekk.

Gjest Nerda
Skrevet

Hei!

Jeg tror noen flyselskaper holder flyskrekk-kurs. Sjekk med et av de større flyselskapene så kanskje du finner noe. Det kan også hjelpe å lese fakta om fly og flygninger. Å reise med fly er f.eks en av de tryggeste måtene å reise på. Jeg vet ikke eksakt navn på medisiner, men jeg tror noen tar beroligende før de skal ut og fly. Jeg har nylig fått litt flyskrekk selv, men valgte bevisst å reise med fly på ferie. Heldigvis gikk flygningen kjempefint!

Jeg har selv hatt skikkelig flyskrekk, men rett og slett kommet over den ved å fly tilstrekkelig mange ganger. En periode i livet mitt haddde jeg et verv som innebar en del farting med fly. Et par pils drukket litt fort kunne hjelpe, men det kan fort straffe seg om man feilvurderer effektiv alkoholdose. Spesielt sunt er det jo heller ikke ;). En periode brukte jeg beroligende medisin, og hadde aldri det ringeste problem med å få det hos fastlegen jeg hadde da - eller andre leger jeg har hatt seinere. Nå flyr jeg uten noe beroligende, for detter man ned så overlever man ikke fordi man har en Vival innabords... Flåsete sagt, men det var nå sånn jeg lærte meg til at det gikk helt fint å reise med fly i det norske drittværet. Jeg ble kvitt angsten, og føler ikke behov for ekstra beroligende før flyturer nå. Jeg er ikke avslappet når jeg går ombord, men det hjelper å fokusere på noe helt annet enn flyet. Drit i sikerhetsplansjen hvis du vet hva som står på den. Leser jeg den unødvendig, blir jeg bare minnet på den lille risken for at noe kan skje - og da blir det e stor risk inni hodet mitt. Jeg vil jo selvsagt ikke si at man ikke skal sette seg inn i sikkerhetsrutinen om man reiser med en ukjent flytype f.eks.Og for all del: IKKE se programmer som "Flyhavarikommisjonen" før flyturen! Det er noe av det dummeste man gjør. Ulykker skjer veldig skjeldent - faktisk er kjangsen for å dø i en flystyrt mindre enn 1:1 000 000 !! Altså mindre enn den lille kjangsen for å vinne en million i lotto! Og de ulykkene som har hendt i fortida - de har man tatt lærdom av og gort grep for å forhindre at samme sak skjer igjen.

Beroligende tabletter er helt ok det om man flyr litt nå og da. Er man tvunget på vingene i noe særlig større grad enn ferieturer er flyskrekk-kurs en investering man kan vurdere. Det koster noen tusen, men mitt inntrykk er at de om har gått sånne kurs har profittert veldig på det.

Blant de mest farlige tingene vi gjør finner vi bilkjøring, rusmisbruk og røyking.

Jeg håper at det ordner seg med noe beroligende fra legen i deres tilfelle, og at flytruen blir komfortabel. Da jeg var på mitt verste brukte jeg 10mg Vivl/tilsvarende, eventuelt 25mg Sobril. Husker første gang jeg fikk Vival, så hadde NHD anbefalt meg 5-10mg for en tur til Praha. Legen min skrev ut en minstepakke, og rådet meg til å bbare teste en tablett en dag jeg kune se an hvordan jeg reagerte, slik at jeg bedre kunne vite hva som ville skje den dagen jeg skulle fly.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...