Gå til innhold

Depresjon eller begynnende demens-utrede

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD refererte tidligere i uken til en artikkel om sammenheng mellom demens og depresjon, forsåvidt en grei artikkel. Men når man er i tvil om en person er deprimert eller har begynnende demens, hvor starter man utredningen?

Gjelder mann 53 år, ikke tidligere diagnostisert med depresjon eller andre psykiske sykdommer. Det er ikke kjent Alzheimer i hans familie. Har gjennom det siste året blitt stadig mer glemsk, og spør stadig om det samme.

F. eks får han beskjeden om at sønnen hans er hos kamerat, NN, 5 min etterpå kan han spørre, hvor er sønnen min, har du hørt noe fra ham i dag? Har han bestemt seg for at f.eks sønnen skal komme hjem til middag uten å ha fåt ett klokkeslett å forholde seg til, maser han på meg at jeg må ringe sønnen øyeblikkelig. Gjør jeg ikke det ringer han selv minst to-tre ganger og er lettere opprørt for at gutten ikke står på trappa øyeblikkelig.

Han trekker seg unna sosiale aktiviteter og sammenkomster, vil helst bare sitte hjemme, takler ikke at jeg inviterer folk på besøk uten å drøfte med ham først. Han farer opp og blir urolig fordi jeg har tatt litt initiativ. Det virker som om det er brudd på daglige rutiner som stresser ham. Han kan også prestere å glemme å kjøre av riktig vei for å komme hjem etter turer i nærområdet.

Jeg vet lite om hvordan han funger i jobbsituasjon, men virker veldig demotivert for å gå jobb og ønsker ikke å si noe om hvordan han synes det er.

Begynner å bli bekymret for det er noe som feiler ham.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest boka om Jan Henry T. Olsen, "Skynd deg å elske"?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=584964

Demens kan ramme mye yngre mennesker enn det man vanligvis tror. Begynn hos fastlegen om du mistenker demens.

nei, jeg har bevisst unlatt å lese den hittil,men jeg tror jeg skal manne meg opp til å gjøre det.

Skrevet

Det tror jeg faktisk du har grunn til. Jeg tror du burde ordne med en legetime. Mora mi fikk Alzheimer da hun var på min alder og den gangen var det ikke noe hjelp å få og det ble slitsomt etterhvert. Hun levde i 30 år etter det og jeg skulle ønske at både faren min og jeg var blitt fanget opp av en pårørendegruppe og fått hjelp til å håndtere det på riktig måte.

Skrevet

Noe er det nok. Det kan være depresjon, men det kan også være en tidlig demens. Siden han er såpass ung og ikke har alzheimer i familien ville jeg tippet depresjon. Uansett er fastlegen et bra sted å starte.

Skrevet

Takk til dere som har svart meg.

Så fort jeg nevner at han glemmer mye eller surrer med begreper er alle piggene ute. Han roter ikke, han er bare litt sliten. Lege vil han ikke høre snakk om, det er ingenting som feiler ham!

Jeg får se hvordan det går i ferien og evt prøve å overtale ham til et legebesøk i løpet av august.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...