Gå til innhold

FU: Hadde dere sagt noe?

Gjest samvittigheten gnager litt

Anbefalte innlegg

Gjest samvittigheten gnager litt
Skrevet

Dersom dere kjøper 4 stk av en vare til 110 kr sammen med mye annet, og bare en av de 4 varene blir slått inn - hadde dere sagt i fra da?

Ville det utgjort noen forskjell om dere oppdaget det ved kassa eller om dere oppdaget det etterat dere hadde forlatt butikken?

Ville dere hatt dårlig samvittighet for de 330 kr dere hadde "spart" på å ikke si i fra hvis dere ikke sa i fra?

Gjest Dodraugene
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg sagt i fra. Lignende har skjedd meg tidligere, og da har jeg sagt i fra. Jeg vil ikke havne i helvete!

mariaflyfly
Skrevet

Hadde jeg oppdaga det i kassa eller rett uttafor butikken, hadde jeg sagt ifra. Hadde jeg ikke oppdaga det før jeg kom hjem, tror jeg neppe jeg hadde giddi å gå tilbake til butikken.

Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg sagt i fra. Lignende har skjedd meg tidligere, og da har jeg sagt i fra. Jeg vil ikke havne i helvete!

Er det ikke mer riktig å si fra fordi du vil være en ærlig person (etikk/moral), enn at du vil si fra fordi du ikke vil havne i helvete? Mulig dette bare var din måte å ordlegge deg på, men synes det var en snodig begrunnelse.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg ville fått dårlig samvittighet. Men hadde jeg kommet hjem så hadde jeg ikke giddet å dra tilbake til butikken for å betale tilbake der og da. Da hadde jeg tatt med meg kvitteringen og ordet opp nesten gang jeg handlet.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg hadde sagt i fra om jeg hadde oppdaget det ved kassa, men jeg hadde ikke reist tilbake til butikken om jeg allerede hadde kommet hjem.

Skrevet

Hadde nok sagt i fra om jeg så det i kassa. Hadde jeg kommet meg hjem, hadde jeg prøvd å ikke få dårlig samvittighet, og kost meg med de 330,- jeg hadde "tjent".

Mary Poppins
Skrevet

Hadde jeg oppdaga det i kassa eller rett uttafor butikken, hadde jeg sagt ifra. Hadde jeg ikke oppdaga det før jeg kom hjem, tror jeg neppe jeg hadde giddi å gå tilbake til butikken.

Enig

Gjest Dalmeny
Skrevet

Hadde nok sagt i fra om jeg så det i kassa. Hadde jeg kommet meg hjem, hadde jeg prøvd å ikke få dårlig samvittighet, og kost meg med de 330,- jeg hadde "tjent".

Hva om dette var en liten butikk som slet med å overleve økonomisk?. Hadde det hatt noen betydning for deg om det var en stor butikk eller en liten kolonial?

Skrevet

Jeg hadde sagt i fra uansett når jeg oppdaget det, med mindre det var til stor ulempe for meg å komme meg tilbake til butikken. Jeg hadde sikkert ventet til neste dag, riktignok.

Flimmer1365381250
Skrevet

Jeg hadde neppe giddet å si ifra. Jeg har blitt "lurt" andre veien også av feilprisede varer, uten at jeg tror at kassapersonalet eller konsernledelsen ligger våken om natta på grunn av det... Og 330 kroner spart hadde gitt dagen min (om ikke hele uka) et stort løft i disse økonomiske krisetider ;)

Skrevet

Jeg sier fra før jeg har tenkt meg om i slike tilfeller. Hadde jeg oppdaget det da jeg kom hjem, kommer det helt an på om det var en butikk i nærheten eller ikke.

Gjest Dodraugene
Skrevet

Er det ikke mer riktig å si fra fordi du vil være en ærlig person (etikk/moral), enn at du vil si fra fordi du ikke vil havne i helvete? Mulig dette bare var din måte å ordlegge deg på, men synes det var en snodig begrunnelse.

Jeg er en ærlig person fordi jeg ikke vil havne i helvete, jeg er vil ikke havne i helvete, derfor er jeg ærlig. Er det ikke det en god grunn for å være ærlig?

Skrevet

Jeg er en ærlig person fordi jeg ikke vil havne i helvete, jeg er vil ikke havne i helvete, derfor er jeg ærlig. Er det ikke det en god grunn for å være ærlig?

''Jeg er en ærlig person fordi jeg ikke vil havne i helvete, jeg er vil ikke havne i helvete, derfor er jeg ærlig.''

Er ikke det to sider av samme sak, evt samme sak?

''Er det ikke det en god grunn for å være ærlig?''

Nei, det syns jeg er på grensa til egoistisk! Moralske og etiske verdier og hensynet til dine medmennesker bør være avgjørende.

brilleslangen
Skrevet

Hadde jeg oppdaget det ved kassa hadde jeg sagt ifra.. Hadde jeg kommet hjem hadde jeg nok ikke gjort noe mer med det...

I litt mindre format... For ei uke siden kom jeg hjem fra butikken med en tyggispakke mer i bæreposen enn jeg betalte for... Den tyggispakken endte etter et par dager med å bli spist... På lik linje med at i de fleste tilfeller der jeg har glemt igjen en vare...(skjer ikke så ofte) så blir jeg nødt til å kjøpe ny neste gang jeg skal på butikken...

Skrevet

Jeg hadde sagt fra ved kassen om jeg hadde oppdaget det da. Haddde jeg oppdaget det senere, hadde jeg sagt fra neste gang jeg var i butikken. Ellers hadde jeg fått dårlig samvittighet.

Når jeg var yngre, kunne jeg si fra im at "jeg fikk med meg en pakke tyggis i går som jeg ikke betalte for". Sa også fra om en femmer, den gang 5 kr var mye mer verdt enn nå.

Skrevet

hmmm, jeg hadde nok ikke sagt ifra.. Ikke min feil at de er uoppmerksomme :P =)

Skrevet

Havner da ikke i helvete for det... Det finnes værre ting man kan gjøre, tenker nå jeg...

Skrevet

Jeg hadde sagt i fra i/vedbutikken, men neppe giddet å dra tilbake etter at jeg først har kommet hjem. Jeg drar heller ikke tilbake og klager over at de har slått inn for mye, med mindre det er en veldig dyr ting. Tid er også penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...