Gå til innhold

FU: Hadde dere sagt noe?

Gjest samvittigheten gnager litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om dette var en liten butikk som slet med å overleve økonomisk?. Hadde det hatt noen betydning for deg om det var en stor butikk eller en liten kolonial?

Ja, det tror jeg. Hadde det vært en liten kolonial som slet, og som var i nærområdet mitt, så hadde jeg nok kommet tilbake ved en senere anledning og betalt det jeg skyldte. Hadde det vært en stor kjedebutikk, hadde jeg nok ikke :)

Skrevet

''Jeg er en ærlig person fordi jeg ikke vil havne i helvete, jeg er vil ikke havne i helvete, derfor er jeg ærlig.''

Er ikke det to sider av samme sak, evt samme sak?

''Er det ikke det en god grunn for å være ærlig?''

Nei, det syns jeg er på grensa til egoistisk! Moralske og etiske verdier og hensynet til dine medmennesker bør være avgjørende.

"Nei, det syns jeg er på grensa til egoistisk! Moralske og etiske verdier og hensynet til dine medmennesker bør være avgjørende."

Helt enig.

Skrevet

Jeg er en ærlig person fordi jeg ikke vil havne i helvete, jeg er vil ikke havne i helvete, derfor er jeg ærlig. Er det ikke det en god grunn for å være ærlig?

Nei, jeg synes ikke det når du setter deg selv i fokus for grunnen til å være ærlig.

Skrevet

I den sinnsstemningen jeg er nå ville jeg bare gitt blaffen.

Til vanlig ville jeg sagt ifra, hvis jeg oppdaget det før jeg gikk fra butikken. Jeg ville ikke gått tilbake for å gjøre dem oppmerksom på en feil som går i min favør.

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe hvis dette var i en av de store kjedebutikkene. Så prektig er jeg ikke. når jeg flere ganger har opplevd at de "snyter" meg ved bl.a. å legge ut varer til halv pris som blir slått inn til full pris i kassa. Jeg har også ved et tilfelle oppdaget at en eplepai var merket som bringebærpai til ca. den dobbelte prisen. Og det var den jeg betalte. Og da mister jeg respekten. I tillegg så tenker jeg at det er de butikkansattes plikt og høre etter hva jeg sier, og gjøre jobben sin.

Skrevet

Sier alltid ifra, dette pga medmennesklighet.

Ofte blir det da manko i kassen og betjeningen kan bli beskyldt for å lyve, og kansje til og med miste jobben.

Syntes ikke det er greit at sånne feil skal gå ut over et annet menneske som kansje er på opplæring osv... Og ingen mennesker er feilfrie. men her "skader" du faktisk et annet menneske, og da syntes jeg ikke det er greit!

Skrevet

Ofte blir det da manko i kassen og betjeningen kan bli beskyldt for å lyve, og kansje til og med miste jobben.

Syntes ikke det er greit at sånne feil skal gå ut over et annet menneske som kansje er på opplæring osv... Og ingen mennesker er feilfrie. men her "skader" du faktisk et annet menneske, og da syntes jeg ikke det er greit!

Hvis kassalappene stemmer med det som er innbetalt gjennom kontanter/kort, så vil det ikke bli noen manko i kassa. Butikkene vil da bare få en mindre omsetning enn det de ellers ville ha fått.. Og når de ellers snyter oss så godt de kan, så tror jeg nok at det går opp i opp:-)

Skrevet

Det du beskriver, skjer bare dersom kassepersonalet gjør feil ved veksling / betaling. Det skjer ikke så ofte lenger, siden de ikke bruker sitt eget hode, men får riktig beløp opp på skjermen.

Det som kundene får med seg uten at det blir scannet / slått inn, kan ikke tilbakeføres til noen enkelt ansatt. Det blir svinn.

Skrevet

Men hvis bare en av fire varer blir slått inn vil vel kassen stemme? Det som ikke stemmer er at tre varer er forsvunnet fra butikken uten at det er registrert.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Selvsagt sier man i fra om slikt! Og at det evt er tungvindt fordi man har kommet hjem, er ingen unnskyldning. Det finnes nemlig et godt, forenklende hjelpemiddel som heter "telefon".

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Enig

Trenger jo ikke gå tilbake - en kan jo ringe :-)

Skrevet

Ja, jeg hadde fått dårlig samvittighet, og hadde gått tilbake og fortalt at jeg hadde betalt for lite og så hosta opp pengene jeg skyldte. Noe annet vil være å stjele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...