Gå til innhold

hva legger dere i "alvorlig sykdom"?

Anbefalte innlegg

Gjest alvorlig sykdom
Skrevet

Hvis dette begrepet blir brukt når en søker utsettelse på studier eller omsorgpermisjon med det som grunnlag.

Hva skiller alvorlig sykdom fra annen sykdom?

Gjest blant mange andre
Skrevet

Alvorlig sykdom: kreft (veldig alvorlig) med spredning.

Som et eksempel.

Skrevet

Jeg vil si at det er sykdom som gjør at du ikke kan fullføre studiet - dvs. sykdom du nok ville blitt sykemeldt for om du hadde vært i jobb.

Skrevet

En sykdom som setter ned arbeidsevnen over en lang periode vil jeg kalle alvorlig samt en sykdom man kan dø av.

Skrevet

Jeg legger litt ulik betydning i det i de to sammenhengene du skisserer.

I forbindelse med utsettelse av studier, vil jeg anta at enhver sykdom som gjør deg helt ute av stand til å studere vil kunne sies å være alvorlig nok til å gi grunnlag for utsettelse.

Når det gjelder omsorgslønn, så er det jo en annens alvorlige sykdom som evt. kan danne grunnlag for det. I såfall ville jeg nok anta at sykdommen må være enten potensielt dødelig eller svært belastende/invalidiserende for at kriteriet er oppfylt når det gjelder voksne personer, mens det i forhold til egne barn vil være andre kriterier.

Gjest Linnea79
Skrevet

Sykdom du blir kraftig handicapet av, samt sykdom du kan dø av.

Skrevet

"Alvorlig sykdom" ville jeg betegnet som noe som setter deg tilbake fysisk og psykisk over (lang) tid, en sykdom som potensielt gjør deg "handicappet" eller har potensielt dødelig utfall.

En lungebetennelse er ikke en alvorlig sykdom i utgangspunktet.

En bekkenløsning er ikke en alvorlig sykdom sånn jeg ser det, selv om det i værste fall kan gjøre folk svært handicappet.

Kreft, hjertelidelser, "organproblematikk" (nyre, lever...) kan være eksempel på alvorlig sykdom.

Gjest hovedtyper
Skrevet

1) Sykdom man kan dø av.

2) Sykdom som gjør en sterkt begrenset/hemmet over lang tid. Ikke beinbrudd da. Men feks, jeg har ME/CFS, og det regnes som en alvorlig sykdom, selv om den ikke er dødelig.

Skrevet

Jeg tenker at alvorlig sykdom er noe som gir varig nedsatt funksjonalitet, vesentlige plager eller har høy dødelighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...