Gå til innhold

NHD: Hvilken diagnose vil du gi religiøse?

Anbefalte innlegg

Gjest Akrabadaba
Skrevet

En personlighetsforstyrrelse kanskje?

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Går det virkelig an å si noe slikt....:(

Ærlig talt:(((

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Man får jo diagnoser for det meste i dag, så hvorfor ikke?

hidi, the scorpion
Skrevet

Gidder ikke å kangle eller diskutere med deg.

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Gidder ikke å kangle eller diskutere med deg.

Så bra! :)

Skrevet

Støtter deg, Hidi!

De aller fleste er religiøse i en eller annen form, "vi andre" har antakelig andre kjepphester.

Uansett er det ingen grunn til at ei "gruppe" er meir belasta for psykisk sjukdom enn ei anna "gruppe". Vi er da enkeltindivider og skal behandles deretter!

Skrevet

Er det virkelig mulig å stille et slikt idiotisk spørsmål?? Hvorfor skal religiøse ha en diagnose?? La de ha sin tro og ferdig med det!!

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Er det virkelig mulig å stille et slikt idiotisk spørsmål?? Hvorfor skal religiøse ha en diagnose?? La de ha sin tro og ferdig med det!!

Det er nok et følsomt tema. Religiøse ser på seg selv som de perfekte mennesker.

Skrevet

Det er nok et følsomt tema. Religiøse ser på seg selv som de perfekte mennesker.

Har du belegg for denne generaliseringa?

Gjest Dalmeny
Skrevet

jeg lurer på hvorfor det har blitt så immari akseptabelt å kritisere alle som tror på noe? De som mener bastant at de ikke tror, det er vel en tro det også?

Men som sagt, det er jo hvordan troen påvirker en i hverdagen som avgjør om en bør bli medisinert eller ikke. Jeg tror på Gud og jeg tror også på Snåsamannen. Hvilken medisinering vil du foreslå for meg?

hidi, the scorpion
Skrevet

Støtter deg, Hidi!

De aller fleste er religiøse i en eller annen form, "vi andre" har antakelig andre kjepphester.

Uansett er det ingen grunn til at ei "gruppe" er meir belasta for psykisk sjukdom enn ei anna "gruppe". Vi er da enkeltindivider og skal behandles deretter!

Enig;)

Føler meg ikke så veldig provosert heller, fordi jeg har det så fint;)

Skrevet

Å være religiøs er da ingen sykdom? Da blir sykdomsbegrepet alt for vidt, snart er det vel ingen som er friske lenger.

Skrevet

Jeg kjenner en del religiøse, men ingen av dem ser på seg selv som perfekte. Om noe har de strengere krav til seg selv enn mange andre.

Skrevet

Enig;)

Føler meg ikke så veldig provosert heller, fordi jeg har det så fint;)

Det er kjempebra!!

Blir bare sååå provosert på dine og andres vegne, huff:-((

Skrevet

Kanskje du først og fremst tenker på religiøse som oppfører seg merkelig, som de er bare i sin egen verden, mennesker som heier å skriker og digger seg selv på en måte ? Kanskje du også tenker på hysteri ?

Forstår deg i tilfelle der, når ikke folk kan oppføre seg som siviliserte mennesker. Men visst vi snakker om mennesker som har en sterk tro, så har ikke det å gjøre med å oppføre seg som gale i tilfelle.

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvilken sykdom personen har, om h*n har noen? Religiøse mennesker er like forskjellige som f.eks. mennesker med brunt hår.

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvilken sykdom personen har, om h*n har noen? Religiøse mennesker er like forskjellige som f.eks. mennesker med brunt hår.

Ja, det er mange mulige diagnoser. Kanskje lungebetennelse eller leddgikt? En sjelden stoffskiftesykdom? Uhelbredelig kreft har også gjort enkelte religiøse. Og vi kan jo heller ikke se bort i fra at en og annen med en psykisk lidelse i tillegg er religiøs.

Skrevet

Ja, det er mange mulige diagnoser. Kanskje lungebetennelse eller leddgikt? En sjelden stoffskiftesykdom? Uhelbredelig kreft har også gjort enkelte religiøse. Og vi kan jo heller ikke se bort i fra at en og annen med en psykisk lidelse i tillegg er religiøs.

Men det er noe merkelig ved det faktum at veldig mange narkomane blir "frelst", og dermed slutter med narkotika. Er det da en sykdom som flytter seg til en annen, eller hva er det som skjer? Jeg vet ikke...

Skrevet

Men det er noe merkelig ved det faktum at veldig mange narkomane blir "frelst", og dermed slutter med narkotika. Er det da en sykdom som flytter seg til en annen, eller hva er det som skjer? Jeg vet ikke...

Jeg tror de rett og slett får noe å støtte seg til.

Skrevet

Jeg tror de rett og slett får noe å støtte seg til.

Eller bytter ut den ene avhengigheten med den andre? Jeg har sett flere eksempler på at mennesker som har vokst opp i religiøse hjem, har forertrukket rus i stedet for religion når de blir voksne. Som om de er avhengige av noe å støtte seg til, som ikke helt tilhører den vanlige hverdag.

Jeg hadde senest i dag en bekjent innom på jobben, som er rusmisbruker. Jeg spurte han om hvordan det sto til med "den og den" fra hans rusmiljø. Og han svarte da, at jo, det var var bra, men at de "selvfølgelig" hadde blitt "frelst"....og dermed klarte å holde seg rusfrie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...