Gå til innhold

Glimtipper


Gjest anonym nå på lørdagen

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå på lørdagen

Du skriver alltid gode svar, og jeg har fått med meg at du bor i Storbritannia og nettopp har fått barn. Våger meg derfor frempå med et spørsmål :)

Jeg skal flytte til England og er nettopp blitt gravid - med et komplisert svangerskap bak meg. Kommer til å forbli medlem i Folketrygden.

Med tidligere komplikasjoner friskt i mente er jeg litt nervøs for å måtte sette meg inn i et helt nytt helsesystem, og håper du kan ha noen tips. Bør jeg kontakte offentlig eller privat helsevesen? Lege eller jordmor? Hvilken oppfølging får man underveis, og dersom dette skulle gå bra - skiller prosessen med å finne fødeplass seg fra den norske?

Det er selvfølgelig helt frivillig å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg skal svare så godt jeg kan.

Helsesystemet i Norge fungerer omtrent som i Norge. Når du ankommer England, så finner du nærmeste legekontor (eller et legekontor med spesielt godt rykte) og registrerer deg. Du må nok komme innom for å hente papirene. Samtidig som du fyller inn informasjon for legekontoret, fyller du inn informasjon til NHS (national health service). Legekontoret vil sende dette inn for deg. Du vil få et NHS nummer i posten etter en stund.

Samtidig som du registrerer deg ved legekontoret du valgte, så kan du bestille første time. Det er mest sannsynlig en jordmor knyttet til legekontoret som du bestiller time hos.

Oppfølgingen i løpet av svangerskapet er svært lik den man får i Norge. Jeg gikk hver sjette uke, deretter hver fjerde, så annenhver og til slutt hver.

Den store fordelen ved svangerskapsoppfølging i England er at man får to ultralyder (uke tolv og uke tyve), de nøler ikke med å henvise deg til sykehuset om de er usikre på noe og du kan få hjemmebesøk av jordmor om du har behov for det. Jeg fikk to hjemmebesøk, ett en søndag kveld jeg hadde symptomer på svangerskapsforgiftning (toppers å slippe en tur til sykehuset) og en vanlig oppfølgingstime på overtid, også dette på en søndag. Jeg ble da strippet og fødte samme natt :)

Skulle du gå på overtid, så er du bedre stilt i England. For det første regner de at et svangerskap varer i 40 uker, ikke 40 + 2 som i Norge. I tillegg får du time for igangsettelse 12-14 dager over. Om de har kapasitet vil du garantert bli satt i gang på datoen for overtidstimen, de venter ikke og ser i all evighet (som i Norge).

Jeg vet ikke hva dine komplikasjoner innebærer, men hjemmefødsel er en reell mulighet for de fleste i England. Det er heller ikke uvanlig at man bare stikker innom sykehuset for å føde, for å deretter dra rett hjem et par timer senere.

Keisersnitt på grunn av komplikasjoner av diverse slag er mer vanlig i England, men keisersnitt på grunn av fødselsangst er sjeldent.

Hvis det var noe mer spesifikt du lurte på, så må du bare spørre mer. Jeg kan ikke så mye, men er (som du hører) fornøyd med oppfølgingen jeg fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg skal svare så godt jeg kan.

Helsesystemet i Norge fungerer omtrent som i Norge. Når du ankommer England, så finner du nærmeste legekontor (eller et legekontor med spesielt godt rykte) og registrerer deg. Du må nok komme innom for å hente papirene. Samtidig som du fyller inn informasjon for legekontoret, fyller du inn informasjon til NHS (national health service). Legekontoret vil sende dette inn for deg. Du vil få et NHS nummer i posten etter en stund.

Samtidig som du registrerer deg ved legekontoret du valgte, så kan du bestille første time. Det er mest sannsynlig en jordmor knyttet til legekontoret som du bestiller time hos.

Oppfølgingen i løpet av svangerskapet er svært lik den man får i Norge. Jeg gikk hver sjette uke, deretter hver fjerde, så annenhver og til slutt hver.

Den store fordelen ved svangerskapsoppfølging i England er at man får to ultralyder (uke tolv og uke tyve), de nøler ikke med å henvise deg til sykehuset om de er usikre på noe og du kan få hjemmebesøk av jordmor om du har behov for det. Jeg fikk to hjemmebesøk, ett en søndag kveld jeg hadde symptomer på svangerskapsforgiftning (toppers å slippe en tur til sykehuset) og en vanlig oppfølgingstime på overtid, også dette på en søndag. Jeg ble da strippet og fødte samme natt :)

Skulle du gå på overtid, så er du bedre stilt i England. For det første regner de at et svangerskap varer i 40 uker, ikke 40 + 2 som i Norge. I tillegg får du time for igangsettelse 12-14 dager over. Om de har kapasitet vil du garantert bli satt i gang på datoen for overtidstimen, de venter ikke og ser i all evighet (som i Norge).

Jeg vet ikke hva dine komplikasjoner innebærer, men hjemmefødsel er en reell mulighet for de fleste i England. Det er heller ikke uvanlig at man bare stikker innom sykehuset for å føde, for å deretter dra rett hjem et par timer senere.

Keisersnitt på grunn av komplikasjoner av diverse slag er mer vanlig i England, men keisersnitt på grunn av fødselsangst er sjeldent.

Hvis det var noe mer spesifikt du lurte på, så må du bare spørre mer. Jeg kan ikke så mye, men er (som du hører) fornøyd med oppfølgingen jeg fikk :)

Helsesystemet i ENGLAND fungerer omtrent som i Norge, mente jeg naturligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All oppfølging i svangerskapet er gratis i England, som i Norge. I tillegg kan du få gratis tannbehandling i svangerskapet og ett år etter (om du registrerer deg hos en NHS tannlege).

Du spør ang. privat helsetjeneste: Det er mest sannsynlig unødvendig, med mindre du opplever noe ekstremt negativt i forhold til den offentlige. Private leger og sykehus finnes, men prisene er veldig høye. Jeg tror også det vil være vanskelig å finne et privat sykehus rett i nærheten som tar i mot fødende (med mindre du bor veldig sentralt).

3D ultralyd kan jeg der i mot anbefale her i England som i Norge. Det koster ca. 100 pund (900-1000 kroner) og er en flott opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå på lørdagen

Hei :)

Jeg skal svare så godt jeg kan.

Helsesystemet i Norge fungerer omtrent som i Norge. Når du ankommer England, så finner du nærmeste legekontor (eller et legekontor med spesielt godt rykte) og registrerer deg. Du må nok komme innom for å hente papirene. Samtidig som du fyller inn informasjon for legekontoret, fyller du inn informasjon til NHS (national health service). Legekontoret vil sende dette inn for deg. Du vil få et NHS nummer i posten etter en stund.

Samtidig som du registrerer deg ved legekontoret du valgte, så kan du bestille første time. Det er mest sannsynlig en jordmor knyttet til legekontoret som du bestiller time hos.

Oppfølgingen i løpet av svangerskapet er svært lik den man får i Norge. Jeg gikk hver sjette uke, deretter hver fjerde, så annenhver og til slutt hver.

Den store fordelen ved svangerskapsoppfølging i England er at man får to ultralyder (uke tolv og uke tyve), de nøler ikke med å henvise deg til sykehuset om de er usikre på noe og du kan få hjemmebesøk av jordmor om du har behov for det. Jeg fikk to hjemmebesøk, ett en søndag kveld jeg hadde symptomer på svangerskapsforgiftning (toppers å slippe en tur til sykehuset) og en vanlig oppfølgingstime på overtid, også dette på en søndag. Jeg ble da strippet og fødte samme natt :)

Skulle du gå på overtid, så er du bedre stilt i England. For det første regner de at et svangerskap varer i 40 uker, ikke 40 + 2 som i Norge. I tillegg får du time for igangsettelse 12-14 dager over. Om de har kapasitet vil du garantert bli satt i gang på datoen for overtidstimen, de venter ikke og ser i all evighet (som i Norge).

Jeg vet ikke hva dine komplikasjoner innebærer, men hjemmefødsel er en reell mulighet for de fleste i England. Det er heller ikke uvanlig at man bare stikker innom sykehuset for å føde, for å deretter dra rett hjem et par timer senere.

Keisersnitt på grunn av komplikasjoner av diverse slag er mer vanlig i England, men keisersnitt på grunn av fødselsangst er sjeldent.

Hvis det var noe mer spesifikt du lurte på, så må du bare spørre mer. Jeg kan ikke så mye, men er (som du hører) fornøyd med oppfølgingen jeg fikk :)

Tusen takk for godt og utfyllende svar :) Setter pris på at du tok deg tid til å svare. Håper forøvrig alt går bra med deg og den lille, og godt å høre at du har positive erfaringer med engelsk helsevesen.

Jeg skal tygge litt på det og finne ut om det er noe mer jeg lurer på. Betryggende å høre at jeg mest sannsynlig ikke trenger å benytte meg av private helsetjenester - jeg har ikke budsjettert med høye beløp til dette.

Jeg har av forskjellige grunner økt risiko for (sen) spontanabort, så jeg håper å finne en jordmor som kan ha en beroligende virkning på meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå på lørdagen

Helsesystemet i ENGLAND fungerer omtrent som i Norge, mente jeg naturligvis :)

Hehe ... jeg la ikke engang merke til det før du kommenterte det selv. Men det er jo betryggende å høre at vi har et konsistent helsevesen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...