Gå til innhold

Bortførte barn

Gjest heldigvis gift med en snill nordmann

Anbefalte innlegg

Gjest heldigvis gift med en snill nordmann
Skrevet

Rett som det er, så dreier nyhetene seg om bortførte barn. Da tenker jeg på barn som er bortført av en av foreldrene, etter at familielykken har raknet.

Alle disse sakene har et fellestrekk: den ene forelderen kommer fra en annen kultur. Såkalt ikke-vestlig.

Alt er selvsagt idyll i starten, så da, ettersom årene går, hender det at det blir et helvete. Ungene kidnappes av den utenlandske forelderen, og føres tilbake til dennes hjemland.

Varsellampene bør blinke lenge før barn kommer på tale. Jeg synes folk er ufattelig naive, når de søker seg til fremmede kulturer for å formere seg. Det er rett og slett et høyrisikospill med barna som innsats.

Og det sier jeg, som også er barn av foreldre med forskjellige nasjonaliteter. Heldigvis for meg, så er begge mine foreldre vokst opp i Europa/Norden, slik at det ikke er _kulturforskjeller_.

Jeg ville nok holdt f.eks. min mor for å være passe kort i nepa om fatter'n hadde vært fra bortvekkistan. Jeg er ikke rasist, men mener at flere kulturer i en og samme familie byr på større problemer enn hva som er bra.

Jeg hadde heller avstått fra å få barn, enn å stifte familie med en marrokaner eller usbeker.

Skrevet

Vi hører aldri via media om de mixkulturelle familiene i Norge det faktisk går bra med. Disse har funnet en enighet om hvordan ting skal gjøres i sin familie. Det kreves at man ikke ser på norsk kultur som det eneste rette, men finner ut sammen hvordan ting skal gjøres. Når det er sagt, så bør man ha funnet ut på forhånd før barna produseres hvordan ting skal gjøres og hvilken holdninger man har til oppdragelse og verdisyn, men dette syndes med både hos norske par og mixkulturelle par. Men folk lager barn før man er blitt ordentlig kjent med hverandre og uenigheter rundt familien velter hele forholdet.

Skrevet

Sør får ikke lov til å poste, så give it a break.

Skrevet

Hehe, men hvor er alle de som bebattete mot han og klaga på spamming?

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Ikke snakk om brukere som ikke kan forsvare seg, so give it a break!

Skrevet

Makan til skriveleif; skulle stå DEBATTERTE, da :-/

Skrevet

Det er jo ikke noe vits i å diskutere det. Vi vet at det kan skje dersom man er gift med en statsborger fra et annet land og det har jo også skjedd når to nordmenn er gift.

Og jeg husker da godt en sak hvor en amerikansk far var her i landet for hans norske exkone hadde kidnappet barna til Norge og han var tilkjent omsorgen.

En norsk far kidnappet datteren og dro rundt med båt i Asia.

En amerikansk venninne av meg opplevde at faren tok ut skilsmisse mens hun lå på sykehuset etter en bilulykke og stakk av med ungene og hun brukte mange mnd på å få se barna etter skilsmissen og de endte med delt omsorg.

En av naboene mine hadde en datter han tok med til Marokko og giftet henne bort mot hennes og morens vilje og hun kom tilbake etter noen år.

De fleste tror jo at det aldri vil skje dem, men det kan skje den beste

Skrevet

Det er jo ikke noe vits i å diskutere det. Vi vet at det kan skje dersom man er gift med en statsborger fra et annet land og det har jo også skjedd når to nordmenn er gift.

Og jeg husker da godt en sak hvor en amerikansk far var her i landet for hans norske exkone hadde kidnappet barna til Norge og han var tilkjent omsorgen.

En norsk far kidnappet datteren og dro rundt med båt i Asia.

En amerikansk venninne av meg opplevde at faren tok ut skilsmisse mens hun lå på sykehuset etter en bilulykke og stakk av med ungene og hun brukte mange mnd på å få se barna etter skilsmissen og de endte med delt omsorg.

En av naboene mine hadde en datter han tok med til Marokko og giftet henne bort mot hennes og morens vilje og hun kom tilbake etter noen år.

De fleste tror jo at det aldri vil skje dem, men det kan skje den beste

Klokt innlegg, Dorthe!

Av samme grunn som du nevner, gidder jeg ikke diskutere i denne tråden.

Sjøl er jeg "lykkelig skilt" fra en sør-amerikaner. Vi samarbeider fortsatt godt om de to barna 15 år etter, og han er "reservepappa" for de yngste som mista faren sin for et par år siden.

Naboen min opplevde at eksmannen kidnappa ungene, og de etniske nordmenn begge to. (Men det blei selvfølgelig ingen avisoppslag i denne saken).

Skrevet

Ikke snakk om brukere som ikke kan forsvare seg, so give it a break!

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Skulle innlegget mitt trigge noe forsvarsbehov hos noen?

Skrevet

Det er jo ikke noe rart at bortføringssakene dreier seg om barn med foreldre fra forskjellige land, fortrinnsvis såpass langt borte at sakene blir kompliserte juridisk og med hensyn til utleveringsavtaler. Alle de bitre barnefordelingssakene der begge foreldrene er norske, foregår jo uten akkurat bortføringer til utlandet.

Jeg er enig med deg i at enkelte kulturforskjeller i parforhold er risikofylte. Jeg ville f.eks. ikke hoppe i taket av begeistring hvis datteren min skulle få svigerforeldre som mener at unge kvinner bør pakkes inn i tekstiler, holde seg innendørs og være gravide mesteparten av tiden. Men det blir litt søkt å bruke bortføringssakene som "bevis" på at alle ikke-vestlige har holdninger fra middelalderen.

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Skulle innlegget mitt trigge noe forsvarsbehov hos noen?

Nei, men slutt å snakke om brukere som er utestengt!

hidi, the scorpion
Skrevet

''bebattete''

Litt fort i svingene, kanksje;)))

Skrevet

''bebattete''

Litt fort i svingene, kanksje;)))

Ja, er det mulig, hihi!?!?

Kommenterte det sjøl i en tråd under her rett etterpå, puh, får skylde på varmen ;-))

Skrevet

Nei, men slutt å snakke om brukere som er utestengt!

Hvorfor det?

Gjest Akrabadaba
Skrevet

Hvorfor det?

Ville du ha likt at andre hadde snakket om deg om du var utestengt?

Skrevet

Ville du ha likt at andre hadde snakket om deg om du var utestengt?

Det hadde jeg gitt fullstendig faen i. Jeg snakker ikke OM sør, jeg bare påpekta at et innlegg som bærer alle kjennetegn på å være (nok et) innlegg som er myntet på å provosere han, ikke har noe for seg siden han ikke har lov til å svare.

Skrevet

Det hadde jeg gitt fullstendig faen i. Jeg snakker ikke OM sør, jeg bare påpekta at et innlegg som bærer alle kjennetegn på å være (nok et) innlegg som er myntet på å provosere han, ikke har noe for seg siden han ikke har lov til å svare.

Og nå har vi tidligere nabo som er ute etter å provosere, nei, nå tror jeg at jeg skal slutte å svare ukjente nick. Det er kjedelig å svare seriøst og så prøver noen å provosere

Gjest Moderator
Skrevet

Og nå har vi tidligere nabo som er ute etter å provosere, nei, nå tror jeg at jeg skal slutte å svare ukjente nick. Det er kjedelig å svare seriøst og så prøver noen å provosere

Du ser sannsynligvis spøkelser på høylys dag nå. Begge de trådene du henviser til er startet av seriøse brukere og ikke av en av våre provokatører.

Skrevet

Det skjer ganske mye rart i barnefordelingssaker der begge foreldre er etnisk norske også...Og sånn totalt sett så er vel sjansen for at man klarer å samarbeide langt større enn sjansen for at barnet kidappes...

Men klart det er mange utfordringer i en flerkulturell familie....som det er i livet generellt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...