Gå til innhold

Bortførte barn

Gjest heldigvis gift med en snill nordmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke noe rart at bortføringssakene dreier seg om barn med foreldre fra forskjellige land, fortrinnsvis såpass langt borte at sakene blir kompliserte juridisk og med hensyn til utleveringsavtaler. Alle de bitre barnefordelingssakene der begge foreldrene er norske, foregår jo uten akkurat bortføringer til utlandet.

Jeg er enig med deg i at enkelte kulturforskjeller i parforhold er risikofylte. Jeg ville f.eks. ikke hoppe i taket av begeistring hvis datteren min skulle få svigerforeldre som mener at unge kvinner bør pakkes inn i tekstiler, holde seg innendørs og være gravide mesteparten av tiden. Men det blir litt søkt å bruke bortføringssakene som "bevis" på at alle ikke-vestlige har holdninger fra middelalderen.

'' Men det blir litt søkt å bruke bortføringssakene som "bevis" på at alle ikke-vestlige har holdninger fra middelalderen.''

Har jeg gjort det? Jeg skrev "det hender at det blir et helvete".

Skrevet

Faren som har foreldreretten til barna i Slovakia, må betale barnebidrag og mor får barnetrygd fra Norge, tross at faren har foreldreretten til guttene.

Det er helt borti hur og heim. Det skulle vært en smal sak å få stoppa dette, men ikke i norsk byråkrati :-(

Skrevet

Sør får ikke lov til å poste, så give it a break.

Hvem er Sør?

Jeg tar opp tema som er i nyhetsbildet, selv om noen er på ferie.

Skrevet

Det skjer ganske mye rart i barnefordelingssaker der begge foreldre er etnisk norske også...Og sånn totalt sett så er vel sjansen for at man klarer å samarbeide langt større enn sjansen for at barnet kidappes...

Men klart det er mange utfordringer i en flerkulturell familie....som det er i livet generellt..

Det går heldigvis an å bruke innsiden av hodet i 2010, og avstå fra de verst tenkelige av potensielle folk å avle på. Det handler om å unngå æresproblemer i ettertid av lykken som er i starten.

Skrevet

Vi hører aldri via media om de mixkulturelle familiene i Norge det faktisk går bra med. Disse har funnet en enighet om hvordan ting skal gjøres i sin familie. Det kreves at man ikke ser på norsk kultur som det eneste rette, men finner ut sammen hvordan ting skal gjøres. Når det er sagt, så bør man ha funnet ut på forhånd før barna produseres hvordan ting skal gjøres og hvilken holdninger man har til oppdragelse og verdisyn, men dette syndes med både hos norske par og mixkulturelle par. Men folk lager barn før man er blitt ordentlig kjent med hverandre og uenigheter rundt familien velter hele forholdet.

Det som er interessant, er at vi aldri hører noe om mixkulturelle EKS-par m/barn. Det er å be om et helvete. Dessverre.

Skrevet

Det som er interessant, er at vi aldri hører noe om mixkulturelle EKS-par m/barn. Det er å be om et helvete. Dessverre.

Det fleste barn med foreldre fra ulike kulturer skjer det aldri noe med. Det blir feil for meg å fremstille de som opplever dette om idioter som selvfølgelig burde forstått og visst bedre. Hun blir også stigmatisert som litt desperat kvinne som ikke får tak i noe annet og må ta til takke med en ikke etnisk-norsk mann. Jeg var kjæreste med en kurdisk mann for noen år siden og opplevde at folk trodde jeg løy når jeg avkreftet at han slo meg. Det er mye fordommer som får leve i samfunnet vårt.

Skrevet

Det går heldigvis an å bruke innsiden av hodet i 2010, og avstå fra de verst tenkelige av potensielle folk å avle på. Det handler om å unngå æresproblemer i ettertid av lykken som er i starten.

''Det går heldigvis an å bruke innsiden av hodet i 2010, og avstå fra de verst tenkelige av potensielle folk å avle på.''

Med unntak av "folk" høres det ut som om du snakker om dyrevern :-(

''Det handler om å unngå æresproblemer i ettertid av lykken som er i starten.''

Vi leser bare om de få som havner i denne situasjonen, ikke om alle de andre. Ei heller om kidnappinger, samværsboikott og intriger blant etniske nordmenn.

Skrevet

Det er feil, jfr nyhetsbildet. Mine private og jobbmessige erfaringer tilsier det samme.

Gjest Tidligere nabo
Skrevet

Og nå har vi tidligere nabo som er ute etter å provosere, nei, nå tror jeg at jeg skal slutte å svare ukjente nick. Det er kjedelig å svare seriøst og så prøver noen å provosere

Du, hvordan greier du å tolke mine innlegg som provokative og useriøse, da?

Skrevet

'' Men det blir litt søkt å bruke bortføringssakene som "bevis" på at alle ikke-vestlige har holdninger fra middelalderen.''

Har jeg gjort det? Jeg skrev "det hender at det blir et helvete".

Neida, du skrev ikke det direkte. Det var følgende jeg syntes ble litt vel kategorisk:

''Alle disse sakene har et fellestrekk: den ene forelderen kommer fra en annen kultur.''

Det blir jo ikke slike bortføringssaker dersom det ikke er landegrenser med i bildet.

Verden blir stadig mindre, og det er på mange måter en fordel. Jeg vet om ekteskap mellom norske og vest-Europeere som gikk dårlig, og ekteskap mellom norske og svært fremmedkulturelle som går kjempebra. Men jeg er enig med deg i at man bør tenke seg nøye om før man gifter seg inn i noe som sitter fast i f.eks. kjønnsroller vi regner oss som ferdige med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...