Gå til innhold

Sunn livsstil - i sommervarmen

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Sommeren er en deilig tid, omsider. For første gang nyter jeg å være ute i solen, jeg er ikke så skamfull over kroppen min at jeg kler meg for vinteren selv på de varmeste sommerdagene. Den store forandringen er ikke kroppen i seg selv, jeg har mer enn nok grunner til å skamme meg over den. Forandringen ligger mer i innstillingen, uansett størrelse har jeg fortjent å nyte solen og sommeren.

I det siste har vekten gått sakte, men sikkert nedover med omtrent en halv kilo i uken. Og det synes jeg er helt greit, da er det rom for noen utskeielser i form av is og (usunn) grillmat. Men den sunne livsstilen min har gjort at jeg setter større pris på og utforsker andre smaker enn bare den sukkersøte. Og det er utrolig hvor mye bedre frukt og grønnsaker smaker i sesongen. Jeg koser meg virkelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke til videre!
Skrevet

Så flott at du koser deg i sola. Hvis du har mulighet der du bor bør du ta deg noen bad også hvis du ikke allerede gjør det:-) Det er så deilig!

1/2 kg i uka er veldig bra. Det er mye!!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Veldig hyggelig og inspirerende lesning.

Du har vært så flink og standhaftig i ditt valg mht livsstil i både gode og onde dager. Det er så utrolig inspirerende!

Det høres ut som du gjør alt rett. :-) Og det høres ut som du stortrives med din nye livsstil, og dermed er havnet i en god sirkel. (du spiser sunt/trimmer, du kommer i form, du går ned i vekt eller holder vekta, du fortsetter spise sunt/trimmer osv osv)

Skrevet

Så bra :-)

Jeg har også klart ca en halv kg i uka, og syns det er helt passe. Da kan jeg si at jeg ikke slanker meg, men har endret litt på kostholdet og mosjonerer mer, og så blir vektnedgangen en hyggelig bieffekt ;o) Da er det ikke noe stort nederlag å ta en is eller en sjokoladebit en dag, (så lenge det ikke blir hver dag) fordi jeg dermed ikke har brutt noen "avtale" med meg selv, og dermed heller ikke trenger å "skamme meg". Mye mer konstruktivt.

Lykke til videre :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Trivelig lesing.

Kom på nå i helga at jeg skulle spørre deg om hvordan det går med syklingen? Du kom jo raskt opp i ganske intensive 45 minutter.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Så flott at du koser deg i sola. Hvis du har mulighet der du bor bør du ta deg noen bad også hvis du ikke allerede gjør det:-) Det er så deilig!

1/2 kg i uka er veldig bra. Det er mye!!

Jeg har fått et mye mer avslappet forhold til kroppen min, men det er et godt stykke igjen til jeg viser meg offentlig i badedrakt. Men jeg har vært og vasset en del ganger, og vannet er deilig og jeg kjenner jeg lengter etter å bade igjen.

Om en halv kilo i uka er mye eller ikke kommer jo også an på hvor mye ekstra man har. Jeg har en del, og kunne sikkert fint gått ned mer, noe jeg gjorde i starten. Nå i sommervarmen er prioriteringene litt annerledes, og jeg orker ikke trene like intenst som vanlig. Men det er mitt valg, for første gang har jeg klart å regulere litt selv hvor mye jeg går ned. Tidligere har det vært enten streng diett eller ikke noe fokus på kosthold.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har fått et mye mer avslappet forhold til kroppen min, men det er et godt stykke igjen til jeg viser meg offentlig i badedrakt. Men jeg har vært og vasset en del ganger, og vannet er deilig og jeg kjenner jeg lengter etter å bade igjen.

Om en halv kilo i uka er mye eller ikke kommer jo også an på hvor mye ekstra man har. Jeg har en del, og kunne sikkert fint gått ned mer, noe jeg gjorde i starten. Nå i sommervarmen er prioriteringene litt annerledes, og jeg orker ikke trene like intenst som vanlig. Men det er mitt valg, for første gang har jeg klart å regulere litt selv hvor mye jeg går ned. Tidligere har det vært enten streng diett eller ikke noe fokus på kosthold.

Nå er et halvt kilo i uka perfekt. Da er du i en livsstil som kan vare livet ut :-)

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Veldig hyggelig og inspirerende lesning.

Du har vært så flink og standhaftig i ditt valg mht livsstil i både gode og onde dager. Det er så utrolig inspirerende!

Det høres ut som du gjør alt rett. :-) Og det høres ut som du stortrives med din nye livsstil, og dermed er havnet i en god sirkel. (du spiser sunt/trimmer, du kommer i form, du går ned i vekt eller holder vekta, du fortsetter spise sunt/trimmer osv osv)

"I gode og onde dager". Du får meg til å tenke på et ekteskap. I så fall får jeg unngå skilsmisse. ;- )

Jeg trives med den nye livsstilen, jeg liker å trene(!!!) og liker sunn mat. Og jeg liker det livsstilen gjør med meg. Jeg får mer energi og kroppen blir mer "brukervennlig". Og en fordel med feilskjærene som har vært er at jeg har fått tydelig demonstrert at jeg har det mye bedre når jeg lever rimelig sunt.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Så bra :-)

Jeg har også klart ca en halv kg i uka, og syns det er helt passe. Da kan jeg si at jeg ikke slanker meg, men har endret litt på kostholdet og mosjonerer mer, og så blir vektnedgangen en hyggelig bieffekt ;o) Da er det ikke noe stort nederlag å ta en is eller en sjokoladebit en dag, (så lenge det ikke blir hver dag) fordi jeg dermed ikke har brutt noen "avtale" med meg selv, og dermed heller ikke trenger å "skamme meg". Mye mer konstruktivt.

Lykke til videre :o)

Jeg slanker meg ikke, det har jeg sagt til alle som har spurt/kommentert at jeg har gått ned i vekt. Vektnedgangen var uunngåelig da jeg la om livsstilen.

En halv kilo i uka syntes jeg egentlig var litt lite, men det er en avveining: vil jeg gå ned mer må jeg trene hardere og spise mindre. Og i sommer har jeg valgt å være mer i aktivitet utendørs, noe som gjør at treningen ikke blir like intens som den var i vinter. Og jeg vil unne meg litt is, og gjerne litt fløte til jorbærene noen ganger i løpet av sommeren. (Men jordbær er kjempegodt uten fløte også.)

Jeg har flere ganger brutt mine avtaler med meg selv, og hatet meg selv for det og vært nær ved å gi opp. Men denne gangen har jeg klart å hente meg inn igjen med en gang. Når jeg har overspist tidligere har jeg gjerne fortsatt flere dager, kanskje over en uke, etter at det mest akutte behovet har gitt seg. Forskjellen er at jeg nå har greid å hente meg inn igjen med en gang. Jeg tror det er minst like viktig.

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Trivelig lesing.

Kom på nå i helga at jeg skulle spørre deg om hvordan det går med syklingen? Du kom jo raskt opp i ganske intensive 45 minutter.

Syklingen går utmerket. Jeg klarer mye mer nå enn jeg gjorde, det tempoet som i starten nesten tok knekken på meg er saktere enn det jeg nå betegner som en "rolig økt".

I starten syklet jeg fire minutter, for så å ta pause ett minutt. Jeg gjør fortsatt noe av det samme. Det ble for kjedelig og lite utfordrende å bare sykle i jevnt tempo, etter hvert var det ikke noe særlig slitsomt. Det jeg gjorde da var å sykle rolig i fire minutter for så å trå til så hardt som jeg klarte i ett minutt. Tempoet har økt både på de rolige partiene og når jeg tar meg skikkelig ut, denne uka syntes jeg også det ble for lett med bare ett minutt hvor jeg tar meg skikkelig ut, så jeg har gått over til å gjøre det i et og et halvt minutt.

(Og så må jeg tilstå at jeg har "juksa" litt, det skulle jo være trening/gåturer seks ganger i uka. Nå kommer gåturene i tillegg til treningen, og jeg enten trener eller går tur så å si hver dag, "hviledagene" er det slutt på.)

Gjest surikatt
Skrevet

Du er kjempeflink!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...