Gå til innhold

Enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynnern
Skrevet

Jeg har planer om å starte opp et lite foretak hvor jeg skal ta på meg ulike typer småjobber, men er usikker på hvordan dette gjøres regnskapsmessig. De jobbene det er snakk om vil sikkert ikke generere mer enn 20 - 40 i året(brutto).

Er det noen som vet om man må føre regnskap for slike småjobber - holder det f.eks at man fører dem inn i selvangivelsen?

En av de jobbene skal utføres for en annen som driver selvstendig, men han hevder at jeg må ha minst to ulike inntektskilder på foretaket mitt for at han skal slippe å "ansette" meg - noen som vet om dette stemmer?

Gjest høstløv
Skrevet

''Jeg har planer om å starte opp et lite foretak hvor jeg skal ta på meg ulike typer småjobber, men er usikker på hvordan dette gjøres regnskapsmessig. De jobbene det er snakk om vil sikkert ikke generere mer enn 20 - 40 i året(brutto). Er det noen som vet om man må føre regnskap for slike småjobber - holder det f.eks at man fører dem inn i selvangivelsen?''

Iflg. bokføringsloven må du føre regnskap over inntekter og kostnader.

Du kan ha næringsinntekt på inntil kr 50.00 uten å måtte utfylle næringsoppgave som vedlegg til selvangivelsen, du må bare føre opp driftsinntekter og driftskostnader. Du må ikke ha regnskapsplikt eller være registrert etter merverdiavgiftsloven og eieren må være skattemessig bosatt i Norge.

''En av de jobbene skal utføres for en annen som driver selvstendig, men han hevder at jeg må ha minst to ulike inntektskilder på foretaket mitt for at han skal slippe å "ansette" meg - noen som vet om dette stemmer?''

Ja, det stemmer.

Gjest nybegynnern
Skrevet

''Jeg har planer om å starte opp et lite foretak hvor jeg skal ta på meg ulike typer småjobber, men er usikker på hvordan dette gjøres regnskapsmessig. De jobbene det er snakk om vil sikkert ikke generere mer enn 20 - 40 i året(brutto). Er det noen som vet om man må føre regnskap for slike småjobber - holder det f.eks at man fører dem inn i selvangivelsen?''

Iflg. bokføringsloven må du føre regnskap over inntekter og kostnader.

Du kan ha næringsinntekt på inntil kr 50.00 uten å måtte utfylle næringsoppgave som vedlegg til selvangivelsen, du må bare føre opp driftsinntekter og driftskostnader. Du må ikke ha regnskapsplikt eller være registrert etter merverdiavgiftsloven og eieren må være skattemessig bosatt i Norge.

''En av de jobbene skal utføres for en annen som driver selvstendig, men han hevder at jeg må ha minst to ulike inntektskilder på foretaket mitt for at han skal slippe å "ansette" meg - noen som vet om dette stemmer?''

Ja, det stemmer.

Takk for svar, begge to :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...