Gå til innhold

skyting og diagnose.

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det var det jeg ville ha svar på som dere misforstod, men jeg ordlegger meg ofte litt feil, begynner i feil ende eller noe sånt, det er alltid slik, jeg blir misforstått.

Det er det saken gjelder IKKE penger og økonomi, det er det at min mann ikke syns at mennesker med asperger syndrom skal drive med skyting! Det er det som er det irriterende, derfor vil han ikke betale regningen. Jeg prøvde bare å forklare raskt hele situasjonen og det var der det ble forvirring. Jeg beklager. Men min mann er også passisfist, det er jeg også, og da mener han man ikke kan like skyting, saken er at skyting i mitt hodet mer er en sport, faktisk litt som tennis, det er presisjon, konsentrasjon osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I likhet med din mann liker jeg heller ikke skyting, men har forståelse for at det er en sport mange trives med.

Men diagnosen din har da ikke noe med dette å gjøre!

Kanskje det var en uheldig uttalelse som følge av irritasjon eller manglende argumenter?

Madelenemie
Skrevet

I likhet med din mann liker jeg heller ikke skyting, men har forståelse for at det er en sport mange trives med.

Kanskje det var en uheldig uttalelse som følge av irritasjon eller manglende argumenter?

Hei!

Ja så fint å høre det, det er poenget mitt, at han kan ikke trekke inne en diagnose sånn, han mangler muligens argumenter som du sier.

Jeg er selv passifist, men akkurat skyting er bare så gøy, og det er jo på en måte litt dumt når man er gift med noen som hater våpen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg forsto godt at det var det du ville frem til, men siden du starter med aa si at han betaler alt for deg, blir det en problemstilling som andre blir mer opptatt av.

Jeg tror de fleste som har svart deg ikke har noen forutsetning for aa vite noe om asperger og pistolskyting hoerer sammen. Det kan Nhd svare best paa.

Madelenemie
Skrevet

Jeg forsto godt at det var det du ville frem til, men siden du starter med aa si at han betaler alt for deg, blir det en problemstilling som andre blir mer opptatt av.

Jeg tror de fleste som har svart deg ikke har noen forutsetning for aa vite noe om asperger og pistolskyting hoerer sammen. Det kan Nhd svare best paa.

Hei!

Ja jeg skjønner det, jeg rotet det til med innledningen min.

Jeg kan se utover dagen da om nhd svarer, nå ble vel overskriften bedre også, litt mer det det gjelder. Jeg mente ikke å være krass eller ufin når jeg sa dere misforstod, jeg skjønner ofte veldig godt at det ikke er så lett for andre å forstå meg, derfor skriver jeg flere uker/dager i forveien det jeg skal si på et møte eller en time slik at det blir mer riktig/presist. Takk

Skrevet

Jeg har svart deg på dette spørsmålet i den andre tråden.

Gjest Gatesleng
Skrevet

Har du vært innlagt? Hvis så kan du ikke bedrive med skyting.

Madelenemie
Skrevet

Har du vært innlagt? Hvis så kan du ikke bedrive med skyting.

Hei!

Jeg har bare asperger syndrom. Jeg har aldri vært innlagt og kommer ikke til å bli det heller, jeg er langt fra gal, det sier min psykiater, jeg er fornuftig og ikke en psykisk syk person. Men hvis jeg ikke hadde fått hjelp ville jeg nok med tiden fått noen problemer for jeg begynte å bli ganske så sliten av å misforstå og bli misforstått, men nå vet jeg hvorfor og da er det greit. Jeg fikk diagnosen svært fort på Ullevåll sykehus, det var 2 psykiatere og de var enige, men jeg syns det er rart at de så det så fort for jeg er helt upåfallende på alle måter, ikke det man tenker seg når man tenker asperger syndrom. Men jeg hadde skrevet et brev til dem hver så jeg tror det var på grunnlag av mine beskrivelser at de satte diagnosen.

Madelenemie
Skrevet

Jeg har svart deg på dette spørsmålet i den andre tråden.

takk

Gjest Gatesleng
Skrevet

Hei!

Jeg har bare asperger syndrom. Jeg har aldri vært innlagt og kommer ikke til å bli det heller, jeg er langt fra gal, det sier min psykiater, jeg er fornuftig og ikke en psykisk syk person. Men hvis jeg ikke hadde fått hjelp ville jeg nok med tiden fått noen problemer for jeg begynte å bli ganske så sliten av å misforstå og bli misforstått, men nå vet jeg hvorfor og da er det greit. Jeg fikk diagnosen svært fort på Ullevåll sykehus, det var 2 psykiatere og de var enige, men jeg syns det er rart at de så det så fort for jeg er helt upåfallende på alle måter, ikke det man tenker seg når man tenker asperger syndrom. Men jeg hadde skrevet et brev til dem hver så jeg tror det var på grunnlag av mine beskrivelser at de satte diagnosen.

Så lenge du ikke har vært så syk er det ikke noe i veien for at du kan bedrive litt skyting her og der, bare ikke sikt på meg! :)

Skrevet

''Men diagnosen din har da ikke noe med dette å gjøre!

''

Dette er jeg uenig i. Diagnosen kan påvirke vurderingsevne, og adekvat vurderingsevne er helt avgjørende i omgang med våpen. I dette tilfellet er det også snakk om to ungdommer med Asperger i tillegg.

Hvorvidt mannens vurdering er den rette eller ikke har jeg ingen absolutt formening om, men at han er betenkt mener jeg vitner om ansvarstagen.

Madelenemie
Skrevet

Så lenge du ikke har vært så syk er det ikke noe i veien for at du kan bedrive litt skyting her og der, bare ikke sikt på meg! :)

:) Ja det er det jeg mener også. Jeg dreper sjelden insekter så det er ingen fare for at jeg vil skyte deg. Jeg bærer som regel insektene ut av huset, hvis det ikke er mygg eller bananfluer. Men selv dem sukker jeg for. Asperger syndrom er en mild form for autisme og er så vidt jeg har tenkt det ut ikke en psykisk lidelse, men man kan jo få psykisk lidelse slik normalbefolkningen også kan få. Jeg har etter egen oppfattelse asperger-light og er helt upåfallende. (men dette synet er mitt)

Madelenemie
Skrevet

''

Dette er jeg uenig i. Diagnosen kan påvirke vurderingsevne, og adekvat vurderingsevne er helt avgjørende i omgang med våpen. I dette tilfellet er det også snakk om to ungdommer med Asperger i tillegg.

Hvorvidt mannens vurdering er den rette eller ikke har jeg ingen absolutt formening om, men at han er betenkt mener jeg vitner om ansvarstagen.

Hei!

Mine sønner er ikke ungdommer, den ene er 10 år bare.

Min mann er svært ansvarsfull, så jeg tenker på det han sier, men jeg er likevel sjelden enig før jeg har forstått det selv.

Min psykiater kommer til å dele synet ditt,med stor sannsynlighet, jeg prøver bare å forstå det selv. Da kan jeg slippe å tenke på det mer.

Skrevet

''

Ok, fikk ikke med meg de to ungdommene!

Svarte utfra min erfaring med mennesker med aspererger: fredelige og introverte, ofte med spesielle interesser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her mener jeg å ha dobbelkompetanse.

Det er ingenting i veien for at en velfungerende person med Asperger og uten aggresjonsproblematikk kan bedrive baneskyting med pistol. Jeg tror faktisk dette kan være en meget god kombinasjon.

Når det gjelder guttene, formoder jeg at det er snakk om luftpistolskyting under veiledning av en voksen skyteleder og i regi av en pistolklubb. Det kan jeg ikke se at det finnes noen gode argumenter mot. Aldersgrensen for å skyte med krutt (finpistol) er det året en fyller 13 år.

Madelenemie
Skrevet

Det er ingenting i veien for at en velfungerende person med Asperger og uten aggresjonsproblematikk kan bedrive baneskyting med pistol. Jeg tror faktisk dette kan være en meget god kombinasjon.

Når det gjelder guttene, formoder jeg at det er snakk om luftpistolskyting under veiledning av en voksen skyteleder og i regi av en pistolklubb. Det kan jeg ikke se at det finnes noen gode argumenter mot. Aldersgrensen for å skyte med krutt (finpistol) er det året en fyller 13 år.

Hei!

Tusen takk det var svaret jeg selv følte var riktig.

Det er jo nettopp funksjonsnivå og uten aggresjonsproblematikk jeg også gikk ut i fra.

Jeg skjøt selv en del på bane når jeg var 18 år og jeg fikk god respons fordi jeg fort ble flink. Jeg trivdes også godt i miljøet, det var mest menn i den klubben jeg var med i, og samtalemnene var lite uforutsigbare og enklere for meg. Jeg tenkte derfor dette kunne være en god ting for mine sønner som også er interessert i skyting også fordi man er sammen med andre mennesker på en mindre prolematisk måte, da man mere utelukkende snakker om feks våpen, mesterskap osv...Eller som jeg også fikk en god turkamerat å gå på turer i fjellet med.

Jeg skal vise min mann svaret da, men hvorfor har du dobbel kompetanse plutselig på dette emnet? Takk for svaret:)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja det er i første omgang snakk om det, vi har luftgevær og pistol på hytten, men siden disse er gamle ville jeg kjøpe noe bedre. Jeg ville derfor ta opp igjen sporten, ta nytt sikkerhetskurs osv meldte meg på i den gamle klubben, men så stopper alt fordi min mann nekter å betale regnigen fordi dette liker han ikke at guttene og jeg skal drive med.

Det er også en annen fordel ved at guttene skyter, det ene er at de kommer inn i et hyggelig og inkluderende og godt miljø jeg tror vil passe for dem. Det er lite jåleri og hyggelige mennesker, ofte frilutsinteressert også. Det andre er at jeg blir glad når jeg som mor kan ha en felles interesse med barna. Du forstår sikkert at siden jeg har asperger er jeg litt i min egen verden, noe jeg strever med, ikke mestrer å komme ut av. Aktivitet, og felles fokus er derfor et redskap for meg for å være med i mine barns liv, en måte å vær sammen på. Når jeg ikke skravler så mye så er det fint å gjøre en aktivitet sammen. Det har vært fnt å sitte på PC og se på ulike våpen med min eldste sønn. Han liksom gløder, våkner litt, jeg og han får fin kontakt, kontakt jeg virkelig lengter etter, kanskje han også. Men så er det min mann da som med en gang tenker mord, drap, og ting han har lest og hørt, han tenker ikke pappskiver og seriøs idrett, jeg tror han skulle vært med en dag i klubben for da hadde han sikkert forandret oppfatning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Ja det er i første omgang snakk om det, vi har luftgevær og pistol på hytten, men siden disse er gamle ville jeg kjøpe noe bedre. Jeg ville derfor ta opp igjen sporten, ta nytt sikkerhetskurs osv meldte meg på i den gamle klubben, men så stopper alt fordi min mann nekter å betale regnigen fordi dette liker han ikke at guttene og jeg skal drive med.

Det er også en annen fordel ved at guttene skyter, det ene er at de kommer inn i et hyggelig og inkluderende og godt miljø jeg tror vil passe for dem. Det er lite jåleri og hyggelige mennesker, ofte frilutsinteressert også. Det andre er at jeg blir glad når jeg som mor kan ha en felles interesse med barna. Du forstår sikkert at siden jeg har asperger er jeg litt i min egen verden, noe jeg strever med, ikke mestrer å komme ut av. Aktivitet, og felles fokus er derfor et redskap for meg for å være med i mine barns liv, en måte å vær sammen på. Når jeg ikke skravler så mye så er det fint å gjøre en aktivitet sammen. Det har vært fnt å sitte på PC og se på ulike våpen med min eldste sønn. Han liksom gløder, våkner litt, jeg og han får fin kontakt, kontakt jeg virkelig lengter etter, kanskje han også. Men så er det min mann da som med en gang tenker mord, drap, og ting han har lest og hørt, han tenker ikke pappskiver og seriøs idrett, jeg tror han skulle vært med en dag i klubben for da hadde han sikkert forandret oppfatning.

Du har beskrevet din mann som snill og klok. Siden han er slik, vil han sikkert skaffe seg bedre informasjon som grunnlag for egne meninger. Derfor er det en meget godt ide å invitere han med på en treningskveld i pistolklubben. Forbinder han også skiskyting med drap og krig?

At personer med Asperger vil finne seg bedre til rette i et typisk mannsmiljø, er jeg sikker på er riktig. Det at du og barna kan ha en felles fritidsinteresse, er sikkert meget viktig.

Madelenemie
Skrevet

Du har beskrevet din mann som snill og klok. Siden han er slik, vil han sikkert skaffe seg bedre informasjon som grunnlag for egne meninger. Derfor er det en meget godt ide å invitere han med på en treningskveld i pistolklubben. Forbinder han også skiskyting med drap og krig?

At personer med Asperger vil finne seg bedre til rette i et typisk mannsmiljø, er jeg sikker på er riktig. Det at du og barna kan ha en felles fritidsinteresse, er sikkert meget viktig.

Hei!

:) Nei min mann elsker skiskyting mer enn meg for han har mer konkurranseinstinkt. (Det tenkte jeg ikke på, det skal jeg si til han, jeg skal vise ditt svar også) Jeg gjør ting fordi de er gøy, for min egen del, jeg er ikke så opptatt av konkurranser, de har en tendens til å stresse meg. Jeg vil bli bedre målt mot meg selv. Tennis er litt anderledes, men med en gang min mann sier, bra nå vinner du settet så blir jeg stresset og ukonsentrert og taper. Det var snakk om dette som fikk meg bort fra pistolklubben. Alle guttene der (følte jeg)var ganske utpreget glad i å konkurrere, det er kanskje en gutteting, de ville ha meg med i en konkurranse. Men ja jeg har få eller lite problemer i mannsmiljøer til tross for at jeg ikke er noen guttejente. Slik at der er du helt på tankelinje med min psykiater for min psykiater sier det er mye lettere for aspergere i typiske mannsmiljøer.

Jeg er glad jeg har fremstilt min mann riktig for han er ikke en typisisk norsk mann i følge min psykiater, de gjør nemmelig aldri mer enn sin halvdel av jobben i en familie. Jeg er nok veldig heldig som ble gift med en sånn mann.

Takk for svarene og tipsene, nå skal jeg se om jeg kan overtale han til å betale regningen på sikt. Det er pinlig for jeg måtte skrive mail til klubben å si jeg ikke hadde penger å betale med, det var riktig ydmykende, men sant, men jeg sa ikke at min mann nektet å betale regningen, han som ellers betaler de regninger jeg gir han, alle.

Jeg vil du skal vite at jeg er glad for ditt svar, tusen takk.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hva mente du med at du har dobbelkompetanse på dette emnet? Skyter du selv siden du vet om grensene for skyting med krutt? Det tror jeg nå kan være dobbelkompetansen din, men jeg er ikke sikker. Kanskje er det bare kompetanse på asperger og voldsproblematikk, men asperger tror jeg ikke du vet så mye om, men jeg kan igjen ta feil. Takk for svarene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...