Gå til innhold

Familiestrid.

Gjest trist og lei og sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første tanke er et ordtak fra nordnorge; "Når han tykjen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt.."

På vanlig "norsk" betyr det at når fanden fant opp fiskeline(snøret med mange kroker som alltid vaser seg fast) og sameie mellom folk. Så hadde han lagt grunnlaget for mye elendighet.

Umulig å si hva som blir rett og hvem som har feil. Jeg ville for min familie valgt enten å be om å få ut min del av verdien. Dersom det er snakk om en arv som skal deles på alle. Og så hadde jeg lagt det i en eget sted som var bare mitt.

Alternativt lånt opp og kjøpt eget.

Eller lagt i penger og sørget for en opprustning av stedet (sammen med de andre?) slik at det ble plass til alle ti mann og hestene deres hele året.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

15

• EnolaGay

5

• frosken

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vanskelig å si hvem som har rett her - sannsynligvis ingen!

Det virker som om søskenets "gjeninntreden" som hyttebruker har skjedd litt sent, etter at du alletrede hadde en avtale eller en forventning om å få benytte hytta som før, og isåfall synes jeg det er feil. Enhver slik endring bør varsles fra om i god tid.

Dernest synes jeg ikke at den som har brukt et rom lengst har førsteretten på dette rommet i all evighet, dersom det er mer praktisk for å endre romfordelingen med endrede behov/ønsker fra alle parter.

Og så synes jeg at det ikke skal bli brukt mot den som har benyttet hytta i alle disse årene, altså deg, at du jo har fått bruke denne hytta såpass fritt, så nå er det søsknenes "tur". Søsknene har jo ikke hatt ønske om/behov for hytta i disse årene, og derfor kan ikke din bruk denne perioden tas til inntekt for at du nå skal komme "dårligere" ut enn en fordeling "fra scratch", hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Min første tanke er et ordtak fra nordnorge; "Når han tykjen fant opp lina og ihopehave, så flirte han godt.."

På vanlig "norsk" betyr det at når fanden fant opp fiskeline(snøret med mange kroker som alltid vaser seg fast) og sameie mellom folk. Så hadde han lagt grunnlaget for mye elendighet.

Umulig å si hva som blir rett og hvem som har feil. Jeg ville for min familie valgt enten å be om å få ut min del av verdien. Dersom det er snakk om en arv som skal deles på alle. Og så hadde jeg lagt det i en eget sted som var bare mitt.

Alternativt lånt opp og kjøpt eget.

Eller lagt i penger og sørget for en opprustning av stedet (sammen med de andre?) slik at det ble plass til alle ti mann og hestene deres hele året.

Nå er det jo generasjonen over som eier dette, så det blir en muligh situasjon senere, når vi søsknene arver dette.

Når sant skal sies, så jobbes det for at det skal kunne være mulig for alle å være der samtidig. Så om ett år eller to er det et nytt anneks på plass, og vi skal få "faste" rom.

Men sånn ellers så har jeg vurdert om jeg skal holde meg borte en stund. Jeg orker ikke sånt styr akkurat nå, har (dessverre) andre ting å tenke på.

Gjest bøddi
Skrevet

Dette høres litt ut som en situajson i min familie der det ene søskenet mitt fikk barn (vi andre har ikke barn) og dermed får fortrinnsrett på alt som er. Det virker som om verdien stiger når man får barn, særlig i situasjoner som du nevner, der et søsken ikke har vist særlig interesse for noe før det plutselig skal bruke/gjøre akkurat den tingen, selv om hn da må brøyte seg vei. Foreldrene er selvsagt da på dette barnets side.

Det var en liten digresjon, men det går på litt av det samme. Det skapes lett sjalusi i sånne situasjoner, fordi foreldrene sansynligvis er veldig glade for at det barnet som har vært "borte" nå er kommet tilbake, og dermed favoriserer.

I deres tilfelle bør dere nesten avtale hvem som skal få bruke hytta i hvilke uker, hvis det blir så mye misstemning av dette. Jeg syns det blir upraktisk å holde på med rombytte midt i en ferie, men jeg syns også det er å ta seg til rette når man forventer å bruke hytten i 8 uker uten å avtale dette med annen familie som man vet bruker hytten jevnlig. Ut over det er jeg enig med morsan i at det ikke kan brukes mot deg at du har benyttet hytten mer enn de andre og derfør bør vike.

Skrevet

Det er vanskelig å si hvem som har rett her - sannsynligvis ingen!

Det virker som om søskenets "gjeninntreden" som hyttebruker har skjedd litt sent, etter at du alletrede hadde en avtale eller en forventning om å få benytte hytta som før, og isåfall synes jeg det er feil. Enhver slik endring bør varsles fra om i god tid.

Dernest synes jeg ikke at den som har brukt et rom lengst har førsteretten på dette rommet i all evighet, dersom det er mer praktisk for å endre romfordelingen med endrede behov/ønsker fra alle parter.

Og så synes jeg at det ikke skal bli brukt mot den som har benyttet hytta i alle disse årene, altså deg, at du jo har fått bruke denne hytta såpass fritt, så nå er det søsknenes "tur". Søsknene har jo ikke hatt ønske om/behov for hytta i disse årene, og derfor kan ikke din bruk denne perioden tas til inntekt for at du nå skal komme "dårligere" ut enn en fordeling "fra scratch", hvis du skjønner hva jeg mener.

Takker for innspill, veldig nyttige tanker der.

Skrevet

Dette høres litt ut som en situajson i min familie der det ene søskenet mitt fikk barn (vi andre har ikke barn) og dermed får fortrinnsrett på alt som er. Det virker som om verdien stiger når man får barn, særlig i situasjoner som du nevner, der et søsken ikke har vist særlig interesse for noe før det plutselig skal bruke/gjøre akkurat den tingen, selv om hn da må brøyte seg vei. Foreldrene er selvsagt da på dette barnets side.

Det var en liten digresjon, men det går på litt av det samme. Det skapes lett sjalusi i sånne situasjoner, fordi foreldrene sansynligvis er veldig glade for at det barnet som har vært "borte" nå er kommet tilbake, og dermed favoriserer.

I deres tilfelle bør dere nesten avtale hvem som skal få bruke hytta i hvilke uker, hvis det blir så mye misstemning av dette. Jeg syns det blir upraktisk å holde på med rombytte midt i en ferie, men jeg syns også det er å ta seg til rette når man forventer å bruke hytten i 8 uker uten å avtale dette med annen familie som man vet bruker hytten jevnlig. Ut over det er jeg enig med morsan i at det ikke kan brukes mot deg at du har benyttet hytten mer enn de andre og derfør bør vike.

Dette her handler ikke om å favorisere et av barna sine, men ønske det aller beste for sitt BARNEBARN.

Og at de andre voksne barna blir sure og sjalu for det er pinlig.

Gjest bøddi
Skrevet

Dette her handler ikke om å favorisere et av barna sine, men ønske det aller beste for sitt BARNEBARN.

Jeg kan ikke skjønne at det er så bra for barnebarn at det er familiekrangler pga den minste lille ting, men det er nå så. Greia er at foreldrene overser de barna som ikke har barn. Det kan være i en helt normal samtale, barnet uten barn blir totalt oversett fordi det barnet som har barn er tilstede. Jeg har forståelse for at man omprioriterer ting pga barnebarn, men når det i sin tur fører til en følelse av at foreldrene bare har ett barn er det noe som er feil. Man har jo følelser selv om man blir voksen.

Det barnet som har barn har aldri vist interesse for diverse ting før det selv fikk barn. Da blir det litt trist for det barnet som f.eks har et lidenskapelig forhold til noe å bli avfeid.

Skrevet

Jeg synes du er urimelig, beklager.

At du har brukt hytta mer enn søsknene er, som du sier, fordi du er mye eldre. Nå har søsknene dine "kommet etter" i alder, ergo er det helt rimelig at du viker.

Hadde jeg vært din far, ville jeg ha satt opp turnusordning sommeren gjennom (kanskje hele året gjennom hvis det er aktuelt å bruke hytta mer enn om sommeren) i forhold til soverommet du mener er ditt.

Siden dere er 3 søsken, ville jeg ha lagt opp et system der dere disponerte soverommet i 2 uker, så neste søsken i 2 uker, så neste i 2 uker osv. Dersom søskenet med soveromsdisposisjon ikke ønsker å benytte seg av sine 2 uker, så kan vedkommende fritt gi det videre. Ønsker et søsken å være på hytta mer enn sine 2 uker med soverom, må vedkommende sove i annekset.

Det er eieren av hytta som bestemmer, så enkelt er det.

Skrevet

Jeg forstår at du blir skuffet når du har avtalt og planlagt å være der i to uker og ikke blitt informert om at din søster også skal være der da. Men når gjort er gjort må man gjøre det beste ut av det. Hva om du hadde foreslått at dere sammen vasket og ordnet i annekset slik at det ble hyggeligere der og så kunne dere byttet på å bo der?

I tillegg må dere bli enige om hvordan senere ferier der skal organiseres. Vi har også en familiehytte som vi deler på og vi har avtalt at vi deler juli i to og så er vi søsken der i hver vår del og bytter hvert år på å være først og sist. For øvrig avtaler vi i god til før sommerferien og holder oss til avtalen.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er så bra for barnebarn at det er familiekrangler pga den minste lille ting, men det er nå så. Greia er at foreldrene overser de barna som ikke har barn. Det kan være i en helt normal samtale, barnet uten barn blir totalt oversett fordi det barnet som har barn er tilstede. Jeg har forståelse for at man omprioriterer ting pga barnebarn, men når det i sin tur fører til en følelse av at foreldrene bare har ett barn er det noe som er feil. Man har jo følelser selv om man blir voksen.

Det barnet som har barn har aldri vist interesse for diverse ting før det selv fikk barn. Da blir det litt trist for det barnet som f.eks har et lidenskapelig forhold til noe å bli avfeid.

Jeg skjønner absolutt hva du sier. Og jeg er helt enig prinsippielt sett. Men så vet jeg hva barn gjør med folk, og hva barnebarn gjør med folk... sjaaaaangseløst å komme med logikk og "hadde skulle ville burde kunne"..

Så for å spare seg irritasjon og sjalusi er det et valg å ta å godta at slik er det. I det minste til det blir fler/mange barnebarn og alt får gått seg til. Eller til barna får vokst litt.

Og blir det umulig å leve med det så må man ta det opp i forsamlingen kort og godt.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg syns det er feil at du blir avfeid som urimelig og beskyldt for å lage dårlig stemning og ødelegge, som jeg ser lenger ned i tråden. Jeg forstår at du reagerer, basert på at du hadde en avtale med din forelder om at du kunne være på hytta i de ukene, og at du såpass sent som dagen før får beskjed fra et søsken om å vike.

Jeg mener også det er feil at det skal "avregnes" at du har brukt hytta mer i tidligere år enn dine søsken - da valgte de noe annet og det blir feil at du skal "straffes" for dette nå.

Ettersom det er din forelder som eier hytta og bestemmer, er det opp til h*n å bestemme og lage avtaler. Og det høres ut som det trengs noen kjøreregler her. Dessverre får jeg inntrykk av at forelderen din er noe uklar her - basert på at du skriver at du har avtalt at du og din familie skulle være to uker på hytta, men at h*n etter en uke gir deg beskjed om at du må flytte ut. Dette er virkelig egnet til å skape strid og mistemning mellom søsken, og her må h*n ta seg sammen mener jeg.

Her er det en forelder som har ansvaret for å legge til rette, og h*n kan velge mellom å lage noen enkle kjøreregler, eller å vingle rundt og skape misstemning og konflikt. Ettersom det er h*n som eier hytta, må det være h*ns ansvar å ta tak i dette.

Kan du prate med din forelder om dette når stemningen er rolig, på en ikke-anklagende måte, og få frem hvordan dette blir et problem søsknene i mellom?

Skrevet

Eehh....? Det er vel ikke (antall) barnebarn som skal være avgjørende for hvem som får bruke hytta?

Jeg har også barn, bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg synes du er urimelig, beklager.

At du har brukt hytta mer enn søsknene er, som du sier, fordi du er mye eldre. Nå har søsknene dine "kommet etter" i alder, ergo er det helt rimelig at du viker.

Hadde jeg vært din far, ville jeg ha satt opp turnusordning sommeren gjennom (kanskje hele året gjennom hvis det er aktuelt å bruke hytta mer enn om sommeren) i forhold til soverommet du mener er ditt.

Siden dere er 3 søsken, ville jeg ha lagt opp et system der dere disponerte soverommet i 2 uker, så neste søsken i 2 uker, så neste i 2 uker osv. Dersom søskenet med soveromsdisposisjon ikke ønsker å benytte seg av sine 2 uker, så kan vedkommende fritt gi det videre. Ønsker et søsken å være på hytta mer enn sine 2 uker med soverom, må vedkommende sove i annekset.

Det er eieren av hytta som bestemmer, så enkelt er det.

"At du har brukt hytta mer enn søsknene er, som du sier, fordi du er mye eldre. Nå har søsknene dine "kommet etter" i alder, ergo er det helt rimelig at du viker."

Det er vel mest rimelig at hyttebruken blir fordelt på antall interessenter, dvs. foreldre og søsken?

"Hadde jeg vært din far, ville jeg ha satt opp turnusordning sommeren gjennom (kanskje hele året gjennom hvis det er aktuelt å bruke hytta mer enn om sommeren) i forhold til soverommet du mener er ditt."

Det er jeg helt enig i :)

"Det er eieren av hytta som bestemmer, så enkelt er det."

Ja, det er jeg klar over. Jeg har heller ikke problemer med å forholde meg til fordelinger av ferie, ingåtte avtaler osv. Men akkurat i år - i denne settingen jeg har beskrevet - synes jeg det ble veldig urettferdig.

Skrevet

Jeg forstår at du blir skuffet når du har avtalt og planlagt å være der i to uker og ikke blitt informert om at din søster også skal være der da. Men når gjort er gjort må man gjøre det beste ut av det. Hva om du hadde foreslått at dere sammen vasket og ordnet i annekset slik at det ble hyggeligere der og så kunne dere byttet på å bo der?

I tillegg må dere bli enige om hvordan senere ferier der skal organiseres. Vi har også en familiehytte som vi deler på og vi har avtalt at vi deler juli i to og så er vi søsken der i hver vår del og bytter hvert år på å være først og sist. For øvrig avtaler vi i god til før sommerferien og holder oss til avtalen.

"Jeg forstår at du blir skuffet når du har avtalt og planlagt å være der i to uker og ikke blitt informert om at din søster også skal være der da. Men når gjort er gjort må man gjøre det beste ut av det. Hva om du hadde foreslått at dere sammen vasket og ordnet i annekset slik at det ble hyggeligere der og så kunne dere byttet på å bo der?"

Jo, jeg er enig i at vi kunne ha gjort det hvis vi skulle ha brukt hytta hele sommeren begge to. Men sånn som det er nå, når mitt ene søsken skal bruke hytta hele sommeren, så mener jeg at så lenge jeg skal være der i mindre av halvparten av tiden, at det er rimelig at jeg bruker det ene soverommet i hovedhytta.

For ordens skyld: Jeg har ikke noe i mot at andre er i det andre soverommet og/eller i stua samtidig heller. Vi er vanligvis vant til at alle rom brukes til overnatting hvis det er behov.

"I tillegg må dere bli enige om hvordan senere ferier der skal organiseres. Vi har også en familiehytte som vi deler på og vi har avtalt at vi deler juli i to og så er vi søsken der i hver vår del og bytter hvert år på å være først og sist. For øvrig avtaler vi i god til før sommerferien og holder oss til avtalen."

Helt enig.

Skrevet

Jeg syns det er feil at du blir avfeid som urimelig og beskyldt for å lage dårlig stemning og ødelegge, som jeg ser lenger ned i tråden. Jeg forstår at du reagerer, basert på at du hadde en avtale med din forelder om at du kunne være på hytta i de ukene, og at du såpass sent som dagen før får beskjed fra et søsken om å vike.

Jeg mener også det er feil at det skal "avregnes" at du har brukt hytta mer i tidligere år enn dine søsken - da valgte de noe annet og det blir feil at du skal "straffes" for dette nå.

Ettersom det er din forelder som eier hytta og bestemmer, er det opp til h*n å bestemme og lage avtaler. Og det høres ut som det trengs noen kjøreregler her. Dessverre får jeg inntrykk av at forelderen din er noe uklar her - basert på at du skriver at du har avtalt at du og din familie skulle være to uker på hytta, men at h*n etter en uke gir deg beskjed om at du må flytte ut. Dette er virkelig egnet til å skape strid og mistemning mellom søsken, og her må h*n ta seg sammen mener jeg.

Her er det en forelder som har ansvaret for å legge til rette, og h*n kan velge mellom å lage noen enkle kjøreregler, eller å vingle rundt og skape misstemning og konflikt. Ettersom det er h*n som eier hytta, må det være h*ns ansvar å ta tak i dette.

Kan du prate med din forelder om dette når stemningen er rolig, på en ikke-anklagende måte, og få frem hvordan dette blir et problem søsknene i mellom?

Her lurer jeg på om noe av essensen er, ja. Jeg tror jeg skal prøve å ta dette opp på et senere tidspunkt med forelderen min. Jeg er dessverre redd for at det jeg sier ikke vil gå inn. Jeg har inntrykk av at h*n syntes det var helt greit at jeg måtte snu om på det som var avtalt når søskenet mitt plutselig ville være der hele sommeren. Men - vi får se :)

Veldig greit å få luftet dette med litt mer nøytrale mennesker (selv om historien min selvfølgelig er subjektiv)

Skrevet

Ja, forelderen min bruker det andre rommet. Søsknene mine har brukt annekset og soverommene litt om hverandre.

Da jeg var barn, brukte jeg dette rommet sammen med bestemoren min. Da jeg var tenåring brukte jeg annekset. Da søsknene mine var barn brukte de dette soverommet (da var jeg i tidlig voksen-periode, og var ikke så interessert i å være på hytta noen år), da de ble tenåringer og fram til i dag - har de brukt annekset. Vi har egentlig ikke vært der så mye samtidig, pga. ulikhetene i alder og livsfase.

Jeg tenker vel ikke at jeg har fortrinnsrett over dette soverommet, men jeg ville gjerne ha analysert denne situasjonen. Pga. følelser ser jeg nok det ikke helt klart selv :).

Søskenet mitt som ønsker å bruke hytta hele sommeren i år, vil bruke hele hytta til sin familie. Det hadde fint vært plass til alle i hovedhytta, men foreldren min vil alså at søskenet mitt skal kunne disponere hele hovedhytta hele sommeren uten at vi er der.

Tidligere praksis har alltid vært at forelderen bestemmer, og dette har jeg alltid innrettet meg etter. Jeg føler ikke at jeg har fått noen spesiell fortrinnsrett, som jeg nå føler at søskenet mitt får. Det har aldri vært kræsj med timingen oss i mellom tidligere.

Jeg har ikke lest gjennom resten av tråden, så kanskje sier jeg nå noe som andre har sagt.

Det du skriver får meg til å tenke at storfamilien er inne i en endringsprosess. En av dine yngre søstre har fått familie, og de vil også etablere seg mer på hytta enn tidligere. De utfordrer din storesøsterposisjon, og blir provosert over at du ikke er villig til å være fleksibel i forhold til deres ønsker. Du virker å være ganske uforstående i forhold til hva som har foregått, så det er kanskje på tide at du og din søster prater om hva dette egentlig handler om.

Etter ferien er det kanskje mulig at dere kan snakke litt ut om det som skjedde. Jeg tenker nok at du har vært ganske firkanta siden både faren din og de andre reagerte, og at faren din har hatt sin grunn til å ville markere at det er han som bestemmer. Samtidig er du blitt møtt med lite forståelse i forhold til dine egne synspunkter.

Skrevet

"At du har brukt hytta mer enn søsknene er, som du sier, fordi du er mye eldre. Nå har søsknene dine "kommet etter" i alder, ergo er det helt rimelig at du viker."

Det er vel mest rimelig at hyttebruken blir fordelt på antall interessenter, dvs. foreldre og søsken?

"Hadde jeg vært din far, ville jeg ha satt opp turnusordning sommeren gjennom (kanskje hele året gjennom hvis det er aktuelt å bruke hytta mer enn om sommeren) i forhold til soverommet du mener er ditt."

Det er jeg helt enig i :)

"Det er eieren av hytta som bestemmer, så enkelt er det."

Ja, det er jeg klar over. Jeg har heller ikke problemer med å forholde meg til fordelinger av ferie, ingåtte avtaler osv. Men akkurat i år - i denne settingen jeg har beskrevet - synes jeg det ble veldig urettferdig.

''Det er vel mest rimelig at hyttebruken blir fordelt på antall interessenter, dvs. foreldre og søsken?''

Ja, det var det jeg prøvde å få fram - at det blir laget en turnus på 2 og 2 uker fordelt på dere søsken. Alternativt at forelderen setter av uker til seg selv alene, og fordeler resten av tiden mellom dere. Med samme prinsipp som jeg nevnte tidligere.

''Jeg har heller ikke problemer med å forholde meg til fordelinger av ferie, ingåtte avtaler osv. Men akkurat i år - i denne settingen jeg har beskrevet - synes jeg det ble veldig urettferdig.''

Jeg forsto etterhvert mer av hva problemet for i år gikk ut på - at du var lovd soverom i 3 uker, så kom et søsken inn og forlangte soverommet når h*n skulle være der i 8 uker. Og at din forelder lot søsknet bestemme og beordret deg ut i annekset. Det kan jeg forstå at var en smule urimelig, ja, men jeg lurer jo litt på hvorfor det ble gjort slik? Ble du spurt om å flytte ut, eller ba din forelder deg om å flytte ut? Hvis det siste - hvorfor?

Ut over det vil jeg si meg enig med de andre her som foreslår vask og shining av annekset, slik at det blir trivelig for alle å være der.

Skrevet

Jeg forstår godt at forelderen din skjærer igjennom tvert, når du kommer og lager ufred og dårlig stemning.

''når du kommer og lager ufred og dårlig stemning.''

Ja, det er jo opplagt at det var først når trådstarter ankom hytta at det ble trøbbel - hadde hun ikke dukket opp, hadde søskenet og forelderen vært såre fornøyde.

Men jeg synes det er urettferdig av deg å kun skylde på trådstarter for at det ble en dårlig stemning. Her hadde jo trådsttarter avtalt at hun skulle få være der, da hun kvelden før får beskjed om at søskenet har "flyttet inn "på hytta for de neste 8 ukene.

Skrevet

Eehh....? Det er vel ikke (antall) barnebarn som skal være avgjørende for hvem som får bruke hytta?

Jeg har også barn, bare så det er sagt.

Du tolker alle ord bokstavelig, ja? Jeg sa ikke noe om antall barnebarn. Jeg sa at første gang man blir mor/bestemor er så stort at man ter seg som håpløs. Og at det ofte roer seg ned etterhvert når man blir vant eller får fler. Du har ikke barn..?

Skrevet

Du tolker alle ord bokstavelig, ja? Jeg sa ikke noe om antall barnebarn. Jeg sa at første gang man blir mor/bestemor er så stort at man ter seg som håpløs. Og at det ofte roer seg ned etterhvert når man blir vant eller får fler. Du har ikke barn..?

*Mer kaffe* Joda du har barn...*blings*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...