Gå til innhold

Wellbutrin vs SSRI

Anbefalte innlegg

dead like me
Skrevet

Hei NHD

Hva er din erfaring med bruk av Wellbutrin framfor SSRI ved behandling av depresjon?

Har brukt Zoloft tidligere men gikk opp ca 10 kg som jeg ikke har klart å gå ned uansett hva jeg gjør.

Leser at Wellbutrin ikke skal gi vektøkning og derfor lurer jeg på om det kunne være et alternativ. Ønsker ikke å gå mer opp i vekt!

Jeg har gjentatte depresjoner, lite angst men i perioder tvangstanker (groteske bilder).

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Wellbutrin er et meget godt alternativ til SSRI ved behandling av depresjon og samtidig angst. Selv ville jeg forsøkt Wellbutrin før SSRI.

Om det du beskriver som tvangstanker virkelig er ledd i OCD, kan du ikke forvente samme gode virkning av Wellbutrin, da virkningen på OCD i hovedsak går via serotonin.

Gjest wellbutrin
Skrevet

Wellbutrin er et meget godt alternativ til SSRI ved behandling av depresjon og samtidig angst. Selv ville jeg forsøkt Wellbutrin før SSRI.

Om det du beskriver som tvangstanker virkelig er ledd i OCD, kan du ikke forvente samme gode virkning av Wellbutrin, da virkningen på OCD i hovedsak går via serotonin.

Da jeg begynte med wellbutrin var det litt frem og tilbake. Fastlegen kjente ikke til wellbutrin i det hele tatt. Men han leste seg opp og kontaktet psykiater for veiledning i fht interaksjoner og diverse.

Fastlegen fortalte meg at psykiateren hadde sagt at kriterie for å få refusjon på wellbutrin var at man hadde prøvd andre typer uten å oppnå ønsket effekt. Husker ikke om han sa at man måtte ha forsøkt både SSRI og SNRI, eller om det holdt med en av dem.

Stemmer dette?

Har forøvrig veldig god effekt av wellbutrin. Ved bruk av andre AD har jeg ikke merket noe særlig, verken SSRI eller SNRI.. Og jeg har vært gjennom listen :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da jeg begynte med wellbutrin var det litt frem og tilbake. Fastlegen kjente ikke til wellbutrin i det hele tatt. Men han leste seg opp og kontaktet psykiater for veiledning i fht interaksjoner og diverse.

Fastlegen fortalte meg at psykiateren hadde sagt at kriterie for å få refusjon på wellbutrin var at man hadde prøvd andre typer uten å oppnå ønsket effekt. Husker ikke om han sa at man måtte ha forsøkt både SSRI og SNRI, eller om det holdt med en av dem.

Stemmer dette?

Har forøvrig veldig god effekt av wellbutrin. Ved bruk av andre AD har jeg ikke merket noe særlig, verken SSRI eller SNRI.. Og jeg har vært gjennom listen :o)

''Fastlegen fortalte meg at psykiateren hadde sagt at kriterie for å få refusjon på wellbutrin var at man hadde prøvd andre typer uten å oppnå ønsket effekt. Husker ikke om han sa at man måtte ha forsøkt både SSRI og SNRI, eller om det holdt med en av dem.

Stemmer dette?''

S: Det holder med en av dem. Årsaken til bytte kan i tillegg til dårlig effekt også være bivirkninger, som f.eks. vektøkning slik trådstarter opplever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...