Gå til innhold

hvor lenge uten ordentlig søvn..

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hvor lenge er det forsvarlig å gå med lite søvn? Snakker 3-5 timer pr natt, sover vanligvis 9 timer.

Er bipolar, men kjenner meg ikke hypoman på vanlig vis, har ikke kjøret i hodet. Jobber ekstremt mye, sover lite og har økt seksualdrift, men ellers.. vel. Kjenner konsentrasjonen er i ferd med å falle helt ut innimellom, regner med det er pga søvnmangelen.

Takknemlig for svar, vil ikke bruke tid på å sette en fremmed lege inn i situasjonen for evt å få ut mer medisiner. fastlege og psykolog har ferie.

Videoannonse
Annonse
tunglettlett
Skrevet

Kjenner meg godt igjen - har selv BP. Min erfaring er at man kan holde det på det nivået faktisk ganske lenge (min lengste omtrent søvnløse periode var på nesten ett år) - likevel tar det før eller senere av og da bryter hypomanien løs for alvor, etterfulgt av en buklanding som ikke er verdt den energiske perioden i det hele tatt (da jeg til slutt kræsja etter min lengste omtrent søvnløse periode, brukte jeg flere år på å komme på beina igjen).

Så mitt råd til deg er at du tar grep med det samme, mens du fremdeles har en viss kontroll - sjansen for å lande mykt er større jo tidligere du kommer i gang med normal søvn. Oppsøk vikaren til fastlegen din og legg saken fram for h*n. Når jeg begynner på den galeien har jeg ikke sjanse til å regulere søvnen uten hjelp av imovane e.l. Kroppen er i et modus hvor den tror den ikke trenger mer søvn - det er en del av sykdomsbildet.

Lykke til!

Gjest Svarttrost
Skrevet

Kjenner meg godt igjen - har selv BP. Min erfaring er at man kan holde det på det nivået faktisk ganske lenge (min lengste omtrent søvnløse periode var på nesten ett år) - likevel tar det før eller senere av og da bryter hypomanien løs for alvor, etterfulgt av en buklanding som ikke er verdt den energiske perioden i det hele tatt (da jeg til slutt kræsja etter min lengste omtrent søvnløse periode, brukte jeg flere år på å komme på beina igjen).

Så mitt råd til deg er at du tar grep med det samme, mens du fremdeles har en viss kontroll - sjansen for å lande mykt er større jo tidligere du kommer i gang med normal søvn. Oppsøk vikaren til fastlegen din og legg saken fram for h*n. Når jeg begynner på den galeien har jeg ikke sjanse til å regulere søvnen uten hjelp av imovane e.l. Kroppen er i et modus hvor den tror den ikke trenger mer søvn - det er en del av sykdomsbildet.

Lykke til!

takk for svar. Kanskje du har rett, og jeg vet at jeg tåler søvnmangel veldig dårlig, er bare ikke sikker på hvor grensen går lenger. Kjenner dessverre på uvilje med tanke på at dette er starten på et nytt sykdoms"utbrudd" sukk...

Må tenke på det, har jo hele natta...

tunglettlett
Skrevet

takk for svar. Kanskje du har rett, og jeg vet at jeg tåler søvnmangel veldig dårlig, er bare ikke sikker på hvor grensen går lenger. Kjenner dessverre på uvilje med tanke på at dette er starten på et nytt sykdoms"utbrudd" sukk...

Må tenke på det, har jo hele natta...

Jeg vil faktisk påstå at når du befinner deg i en fase hvor du ikke lenger er sikker på hvor grensene går, er du allerede godt i gang med å utvikle en katastrofe. En katastrofe du kan unngå om du tar grep i tide. Svekking av dømmekraften er enda et tegn på hypomani. Mener ikke å være ekkel, men jeg har en del år på baken som BP'er, og jeg har gjort meg en del erfaringer, uten at jeg skal påstå at jeg sitter med fasiten.

Men nå er jeg selv laaaangt over sengetid, og skal følge mine egne råd. ;) håper du får noen timer på øret du også.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg vil faktisk påstå at når du befinner deg i en fase hvor du ikke lenger er sikker på hvor grensene går, er du allerede godt i gang med å utvikle en katastrofe. En katastrofe du kan unngå om du tar grep i tide. Svekking av dømmekraften er enda et tegn på hypomani. Mener ikke å være ekkel, men jeg har en del år på baken som BP'er, og jeg har gjort meg en del erfaringer, uten at jeg skal påstå at jeg sitter med fasiten.

Men nå er jeg selv laaaangt over sengetid, og skal følge mine egne råd. ;) håper du får noen timer på øret du også.

eg veit ikkje, veit ikkje. I dag er alt merkeleg. Oppe og nede samstundes.

Tek eg meir med. klarer eg ikkje gå på jobb, MÅ på jobb for å føle meg noko verdt. Kanskje berre putte inpå og ta ein dag fri. Veit ikkje, kjenner meg så forvirra.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Tror det er veldig individuelt hvor lenge man klarer å gå med lite søvn, og også individuelt hva som er lite. Men din problemstilling er jo ganske mye mer enn litt lite søvn og hvor er grensen

Siden du har dårlig erfaring med for lite søvn over tid ville jeg kontaktet fastlegens vikar. Hos meg pleier de som setter opp time spørre hva det gjelder. Da kan du si du er bipolar, sover lite og at det er et faresignal. Du ønsker å stoppe denne utviklingen før du knekker sammen. Eller skriv ned noe å lever til legen. Ofte vanskelig å huske alt når man først er der, og du er sikkert litt ekstra stresset siden det er en du ikke kjenner.

At du er bipolar og det din fastlege har skrevet i journalen har vikaren også tilgang til. Så du trenger ikke fortelle så mye om bakgrunn etc. Bare hold deg til at du må få sove for å forhindre et nytt sykdomsutbrudd.

.

Gjest eswfrw
Skrevet

eg veit ikkje, veit ikkje. I dag er alt merkeleg. Oppe og nede samstundes.

Tek eg meir med. klarer eg ikkje gå på jobb, MÅ på jobb for å føle meg noko verdt. Kanskje berre putte inpå og ta ein dag fri. Veit ikkje, kjenner meg så forvirra.

Jeg har bipolar lidelse selv og jeg hadde tatt kontakt med legevikar og bedt om medisiner om jeg var i en slik situasjon. Hadde bedt om beroligende, antipsykotika og innsovningsmedisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...