Gå til innhold

Hva definerers som alvorlig psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer litt...og litt til...
Skrevet

Når man skal reise til et visumpliktig land?

Er f.eks F 62.0 en alvorlig psykisk lidelse?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I dette tilfellet vil jeg ikke kalle F62.0 for en alvorlig sinnslidelse.

Skrevet

I dette tilfellet vil jeg ikke kalle F62.0 for en alvorlig sinnslidelse.

Kan jeg får spørre om en ting til:

Har lurt på dette i forhold til endel yrker også, i tillegg til reiser mm.

- Om man har en alvorlig sinnslidelse, står dette i noe slags register? At hvis jeg unnlater å fortelle hvilke diagnoser jeg har, så kan ingen vite det ut, utenfor behandler og lege?

- Hva om noen i tollen ser at jeg har med meg litium f.eks? Får jeg da et forklaringsproblem? (Mulig jeg ser spøkelser ved høylys dag :)

Jeg er litt "småparanoid" i forhold til mye :/

Skrevet

Kan jeg får spørre om en ting til:

Har lurt på dette i forhold til endel yrker også, i tillegg til reiser mm.

- Om man har en alvorlig sinnslidelse, står dette i noe slags register? At hvis jeg unnlater å fortelle hvilke diagnoser jeg har, så kan ingen vite det ut, utenfor behandler og lege?

- Hva om noen i tollen ser at jeg har med meg litium f.eks? Får jeg da et forklaringsproblem? (Mulig jeg ser spøkelser ved høylys dag :)

Jeg er litt "småparanoid" i forhold til mye :/

Det finnes ingen slike register. Derfor er kunnskapen begrenset til noen få, pas, lege, andre behandlere, NAV.

Husk imidlertid at i enkelte situasjoner kan du pådra deg et spesielt ansvar evt selv miste rettigheter om det skjer en ulykke som kan tilbakeføres til sykdommen.

Skrevet

Det finnes ingen slike register. Derfor er kunnskapen begrenset til noen få, pas, lege, andre behandlere, NAV.

Husk imidlertid at i enkelte situasjoner kan du pådra deg et spesielt ansvar evt selv miste rettigheter om det skjer en ulykke som kan tilbakeføres til sykdommen.

Vil dette si at det kan være problematisk å kjøre bil i f.eks USA? Om jeg kommer ut for en ulykke, og jeg tar ganske mye medisiner, kan jeg få trøbbel med forsikringen? Det blir vel tatt prøver i forbindelse med ulykker. Da finner de ut at jeg bruker medisiner og da må jeg jo også si hvorfor...?

Skrevet

Vil dette si at det kan være problematisk å kjøre bil i f.eks USA? Om jeg kommer ut for en ulykke, og jeg tar ganske mye medisiner, kan jeg få trøbbel med forsikringen? Det blir vel tatt prøver i forbindelse med ulykker. Da finner de ut at jeg bruker medisiner og da må jeg jo også si hvorfor...?

Nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...