Gå til innhold

Fins medisiner mot forvirring?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg kommer lett i en følelse av forvirring når jeg har fri og tenker på vanskelige spørsmål. Siden min psykiater også har ferie er det ingen til å oppklare disse tankene mine.

Finnes det noen medisiner man kan ta når man er forvirret? Feks kan det hjelpe å ta et glass vin, men det kan man ikke ta før etter kl 19.00 og da ett glass, ikke mye mer, toppen 2 glass. Kvinner tåler mindre alkohol enn menn og skal kun vistnok ha en enhet alkohol pr dag. I følge fedon Lindberg er det sunt med et glass vin hver dag. Men det er lenge å vente helt til kvelden, og i helgene er det slett ikke morsomt for omgivelsene hvis jeg grubler for mye, jeg blir taus og innesluttet, går runder og er lite effektiv, da jeg jo helst vil ha svar på noen spørsmål, mer enn å luke i hagen eller dra på tur. Min mann sier ofte, det er da ikke noe å tenke på, for han kan slett ikke være helt sikker på alt og forstå eller greie å svare på alt. Jeg tenker ofte at det ville jammen vært fint å være gift med en psykiater, da hadde jeg nok alltid fått svar. Hadde jeg ikke vært gift nå og hatt barn ville jeg nok satset på å finne en psykiater og giftet meg med han. Siden min mann er teolog (men jobber ikke som prest lenger pga av meg vistnok) skulle man tro han var en flink sjelesørger, men det er han ikke, han liker ikke sjelsorg sier han, han liker historie, gresk, teologi osv...men snill er han, alltid mot meg, enestående sier min psykiater. Han eslker meg høyt og jeg elsker han. Min mann liker å gi meg vin og jeg tror det har å gjøre med at det merkes at jeg roer meg ned og grubler mindre. han syns jeg blir mer avslappet og det føler jeg selv, men jeg blir syk av bare litt for mye alkohol, det er en hårfin balanse for jeg liker IKKE å miste kontroll.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Mye kan nok løses terapeutisk, men nyere antipsykotika er det mest brukte. Tror Seroquel er det som har best rykte mot angst/forvirring/tankekjør.

Madelenemie
Skrevet

Mye kan nok løses terapeutisk, men nyere antipsykotika er det mest brukte. Tror Seroquel er det som har best rykte mot angst/forvirring/tankekjør.

Hei!

Antipsykotika? Jeg har da ingen psykose problemer? Min psykiater har aldri nevnt sånne medisiner før? En gang fikk jeg tilbud om SSRI fordi jeg vistnok kanskje hadde litt tvang, men så sa jeg at min mann sier jeg ikke har tvang og da sa min psykiater, "Okey, du har nok ikke det". Det var alt, jeg vil dessuten ikke gå på faste medisiner, mere ha en tabl å ta når kriser oppstår, som ferier uten struktur. Litt som Ibux ved hodepine. Jeg skal notere meg det og spørre om jeg burde ta dette i sommerferien hvor det går lenge mellom timene jeg har.

Gjest Nerda
Skrevet

Hei!

Antipsykotika? Jeg har da ingen psykose problemer? Min psykiater har aldri nevnt sånne medisiner før? En gang fikk jeg tilbud om SSRI fordi jeg vistnok kanskje hadde litt tvang, men så sa jeg at min mann sier jeg ikke har tvang og da sa min psykiater, "Okey, du har nok ikke det". Det var alt, jeg vil dessuten ikke gå på faste medisiner, mere ha en tabl å ta når kriser oppstår, som ferier uten struktur. Litt som Ibux ved hodepine. Jeg skal notere meg det og spørre om jeg burde ta dette i sommerferien hvor det går lenge mellom timene jeg har.

Det høres drastisk ut med antipsykose, men man må ikke være eller ha vært psykotisk for å bruke dette. Den typiske tingen er at man produserer et medikament som plutselig viser seg å virke mot flere ting enn antatt. F.eks. er Lamictal en epilepsimedisin de fant ut at hjalp ved bipolar lidelse.

Men hvis du vil ha der og da medisin, kan jeg ikke komme på noe annet enn beroligende som Sobril og Vival. Det er helt ok å bruke, så lenge det ikke stadig er krise (med tanke på avhengighetsfare.) Det finnes noen alternativer som ikke er vanedannende, som Truxal. Akkurat dette må du nok snakke med psykiateren din om. Hvis det er veldig tøft akkurat nå, kan du kontakte fastlegekontoret ditt. Fastlegen skal ha en stedfortreder i ferier. Her burde de kunne skrive ut en minstepakke med noe beroligende til deg mens du venter på psykiateren.

Madelenemie
Skrevet

Det høres drastisk ut med antipsykose, men man må ikke være eller ha vært psykotisk for å bruke dette. Den typiske tingen er at man produserer et medikament som plutselig viser seg å virke mot flere ting enn antatt. F.eks. er Lamictal en epilepsimedisin de fant ut at hjalp ved bipolar lidelse.

Men hvis du vil ha der og da medisin, kan jeg ikke komme på noe annet enn beroligende som Sobril og Vival. Det er helt ok å bruke, så lenge det ikke stadig er krise (med tanke på avhengighetsfare.) Det finnes noen alternativer som ikke er vanedannende, som Truxal. Akkurat dette må du nok snakke med psykiateren din om. Hvis det er veldig tøft akkurat nå, kan du kontakte fastlegekontoret ditt. Fastlegen skal ha en stedfortreder i ferier. Her burde de kunne skrive ut en minstepakke med noe beroligende til deg mens du venter på psykiateren.

Hei!

Ja men de vet ingenting om asperger syndrom forstår du min fastlege, derfor bør jeg snakke med en psykiater. Jeg har veldig mye spørsmål og tanker, men nå må jeg på plantesenteret og senere skal jeg spille tennis kl 20.00, men etter det da får jeg se hva jeg gjør. Jeg vet ikke helt hvordan jeg har det, jeg ser helt vanlig ut, tankene er det jo ingen som ser, men spørsmålene med hvor mange venner jeg har osv osv.. går i et i hodet mitt, det er slike ting jeg trenger å få plassert.

Skrevet

Tror at det kan hjelpe med litt vin, hvis det har med Angst å gjøre, slik at du føler deg litt mer avslappet, men det løser ingen ting på sikt da.

Gjest Nerda
Skrevet

Hei!

Ja men de vet ingenting om asperger syndrom forstår du min fastlege, derfor bør jeg snakke med en psykiater. Jeg har veldig mye spørsmål og tanker, men nå må jeg på plantesenteret og senere skal jeg spille tennis kl 20.00, men etter det da får jeg se hva jeg gjør. Jeg vet ikke helt hvordan jeg har det, jeg ser helt vanlig ut, tankene er det jo ingen som ser, men spørsmålene med hvor mange venner jeg har osv osv.. går i et i hodet mitt, det er slike ting jeg trenger å få plassert.

Høres ikke greit ut.

Ville kontaktet psykiatrisk poliklinikk eller DPS i morgen.

Madelenemie
Skrevet

Høres ikke greit ut.

Ville kontaktet psykiatrisk poliklinikk eller DPS i morgen.

Hei! Jeg tilhører ingen psykiatrisk poliklinikk og jeg går kun på en voksenhabilitering, jeg snakker kun med psykiatere. Jeg har noen dårlige minner som barn med psykologer, de sa ingenting og sa at jeg heller ikke sa noenting, helt absurd situasjon på en måte. Jeg husker jo ikke helt, men jeg syns å erindre noen spesielle mennesker som ikke sa mye. Derfor er min erfaring at kun psykiatere kan hjelpe meg, men selvfølgelig Tony attwood i Australia er en psykolog som har spesialisert seg på autisme. Min man har fått kontakt med han for hans kone Sarah Attwood har vist også asperger syndrom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...