Gå til innhold

Jeg må treffe en psykiater før 4 august!

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Kan jeg ta med listene mine over spørsmål, dra ned på legevakten og få hjelp med tankene der? Min fastlege vil jeg skal komme til han, men jeg vil ikke for han sa en gang, "Jeg vet ingenting som asperger syndrom så du må lære meg". Jeg kan ikke selv nok til å klare å lære opp han, jeg er dessuten IKKE flink muntlig, jeg roter med hvilket ord som kommer hvor i en setning og meg og deg, personer og mennesker, begynnelser og avslutninger. Han er muntlig, prater i vei, vet akkurat når han skal si hva, men sånn er ikke jeg. Derfor trenger jeg å snakke med noen som forstår meg, ikke noen jeg må først lære opp. Jeg blir så sliten når spørsmålene hoper seg opp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Ja, du kan forsøke legevakta. Imidlertid vil de nok si at de helst ser at du snakker med fastlegen din.

Men går du på en psykiatrisk poliklinikk? Der skal det alltid være en lege (psykiater) til stede. Sjekk ut dette :)

Madelenemie
Skrevet

Ja, du kan forsøke legevakta. Imidlertid vil de nok si at de helst ser at du snakker med fastlegen din.

Men går du på en psykiatrisk poliklinikk? Der skal det alltid være en lege (psykiater) til stede. Sjekk ut dette :)

Hei!

Nei jeg går ikke på en poliklinikk. Jeg går på en voksenhabilitering på sykehuset og de har absolutt ferie nå. Og jeg føler ikke at jeg vil forstyrre min psykiater midt i ferien for jeg har ikke ett spørsmål, men svært mange,

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Gå til fastlegen din, du. Selv om han ikke jan noe om asperger, så kjenner han deg. Han kan høre på spørsmålene dine og hjelpe deg å sortere tankene dine. Jeg tror ikke at han mente det bokstavelig, at du skal lære ham opp. Det var nok bare en måte å unskylde at han ikke er en ekspert på området, men han vil gjøre så godt han kan. Er det noe han lurer på underveis, så får han selv ta jobben med å undersøke hva som er typisk for folk med asperger.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror du bør lese mindre i bøker og på nett. Gjør heller mer praktiske ting. Mal gjerdet hvis du har et? Eller strikk sokker til barna. Kanskje noen av klærne deres trenger å repareres?

Skrevet

Du vil neppe få svar på det du lurer på om du går på legevakta. Gjør som ariadne foreslår; prøv å fokusere på praktiske ting. Forsøk å ikke henge deg opp i at ting er usikkert.

Gjest løpebåd
Skrevet

Det er ikke sikkert at den setningen han sa om at du må lære han opp om Asperger er så ille. En dårlig lege ville ikke brydd seg, men din lege er jo interessert i å lære mer. Han er nok også interessert i å lære mer om deg og hva Asperger gjør med deg. Det arter seg ikke likt for alle. Kanskje du kan skrive ned noe om hvordan det er for deg å leve med den diagnosen og hva du ønsker hjelp til?

Tror forøvrig at legevakten ikke er et riktig sted for deg nå. De har nok ikke tid til å bare snakke med folk som ikke er akutt suicidale eller psykotiske.

Synes du skal skrive ned spørsmål som du kan ta med til behandler 4. august. Skriv det av deg, legg det fra deg og forsøk å nyte sommeren! :)

Madelenemie
Skrevet

Du vil neppe få svar på det du lurer på om du går på legevakta. Gjør som ariadne foreslår; prøv å fokusere på praktiske ting. Forsøk å ikke henge deg opp i at ting er usikkert.

Hei!

Takk, nå har jeg gjort alt jeg skulle, jeg fikk ikke rosene men i morgen skal jeg til det største rosesenteret i Norge, det ligger på Vollen i Asker. Forresten skriver jeg alt jeg skal si før jeg går til min psykiater, jeg møter ALDRI uforberdet, dette fordi jeg ikke er så flink spontant og uten noe skriftlig materiale jeg har tenkt igjennom. Derfor det ikke sikkert jeg overdriver hvis jeg sier at jeg har ca 200 spørsmål igjen på samtalelistene som bare vokser og vokser, men det hender vi tar et spørsmål på en hel klokketime eller mange. Spørsmål av typen, "Lover du aldri å bli sint på meg?" er jo enkle og raske, men drøftespørsmål kan jo ta flere timer. Nå er det en masse små spørsmål, det kan være jeg har glemt en ting i min psykiaters liv og bare må få dette bekreftet, min psykiater er så snill at hun ofte svarer meg utenom timene på mail, generelt må jeg si at mennesker er ganske så snille, det ser jeg også på deres svar, dere er ytterst vennlige , tusen takk for det.

Jeg føler meg litt bedre nå, men det er fordi jeg har funnet ut at jeg nok bør melde meg inn i Norsk roseforening og gå et kurs der, jeg kan ikke nok om klipping av roser for alle skal klippes på en bestemt måte. I sommer har jeg lest to bøker om roser og dermed vet jeg nok til å kjøpe mine første klatreroser, engelske og historiske, samt noen buskroser og muligens noen stilkroser. Jeg har satt meg inn i jordblandinger, drenering, gjødsel, vanning osv osv... det er et stort fag, men heldigvis godt vitenskapelig fundert. Takk for alle snille og velmenende råd. Jeg har skrevet 10 spørsmål til min psykiater nå som ikke stod på noen liste, men jeg føler nok jeg trenger noen svar før 4 august. men jeg kom på at jeg kan gå å skrifte en dag, jeg glemmer ofte at Gud jo er en styrke og at jeg også kan søke Han for noe mere ro. Selv om min psykiater som også er kristen er et redskap for Gud som jo hjelper meg, men man kan være et redskap uten å vite det også uten å være kristen, bare ved å være et menneske som søker å hjelpe sine medmennesker. Jeg er fult klar over at jeg ikke burde glemme Gud, jeg har jo til og med vært novise, men jeg er bare et vanlig menneske, så jeg glemmer Gud ofte i hverdagen.

Madelenemie
Skrevet

Det er ikke sikkert at den setningen han sa om at du må lære han opp om Asperger er så ille. En dårlig lege ville ikke brydd seg, men din lege er jo interessert i å lære mer. Han er nok også interessert i å lære mer om deg og hva Asperger gjør med deg. Det arter seg ikke likt for alle. Kanskje du kan skrive ned noe om hvordan det er for deg å leve med den diagnosen og hva du ønsker hjelp til?

Tror forøvrig at legevakten ikke er et riktig sted for deg nå. De har nok ikke tid til å bare snakke med folk som ikke er akutt suicidale eller psykotiske.

Synes du skal skrive ned spørsmål som du kan ta med til behandler 4. august. Skriv det av deg, legg det fra deg og forsøk å nyte sommeren! :)

Hei!

Nei min fastlege er en veldig snill mann, jeg vet han mente det positivt, men jeg trodde han mente det han sa, og jeg orker ikke holde kurs for han om asperger, det er ikke helt min hovedinteresse å snakke om det for det er så mange vanskelige begreper for meg, mentalisering mindblindness osv...

Jeg trodde virkelig han ville ha opplæring når han bad om dette.

Uten å vite litt kan han ikke hjelpe meg med mine spørsmål, det er lett og ikke tro det man hører når jeg stiller spørsmål for jeg lurer vist på sånt som ingen andre gjør, har jeg hørt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen grunn til å tro at legevankten kan gi deg bedre hjelp enn fastlegen - heller tvert om.

Legevakten er heller ikke til for å ta seg av slike spørsmål som du nevner. Legevakten er for øyeblikkelig hjelp.

Skrevet

Hei!

Nei jeg går ikke på en poliklinikk. Jeg går på en voksenhabilitering på sykehuset og de har absolutt ferie nå. Og jeg føler ikke at jeg vil forstyrre min psykiater midt i ferien for jeg har ikke ett spørsmål, men svært mange,

Jeg mener du bør finne deg en ny psykiater, en som er dyktig og gjør jobben sin. En dyktig psykiater hjelper deg til selvstendighet.

Det er ikke sunt å hele tiden måtte konferere med sin psykiater for den minste lille ting. Hun har gjort deg ekstremt avhengig av seg, og det blir helt feil. Det merkelige forholdet du har til psykiateren din er verken sunt eller fruktbart.

Skrevet

Hei!

Takk, nå har jeg gjort alt jeg skulle, jeg fikk ikke rosene men i morgen skal jeg til det største rosesenteret i Norge, det ligger på Vollen i Asker. Forresten skriver jeg alt jeg skal si før jeg går til min psykiater, jeg møter ALDRI uforberdet, dette fordi jeg ikke er så flink spontant og uten noe skriftlig materiale jeg har tenkt igjennom. Derfor det ikke sikkert jeg overdriver hvis jeg sier at jeg har ca 200 spørsmål igjen på samtalelistene som bare vokser og vokser, men det hender vi tar et spørsmål på en hel klokketime eller mange. Spørsmål av typen, "Lover du aldri å bli sint på meg?" er jo enkle og raske, men drøftespørsmål kan jo ta flere timer. Nå er det en masse små spørsmål, det kan være jeg har glemt en ting i min psykiaters liv og bare må få dette bekreftet, min psykiater er så snill at hun ofte svarer meg utenom timene på mail, generelt må jeg si at mennesker er ganske så snille, det ser jeg også på deres svar, dere er ytterst vennlige , tusen takk for det.

Jeg føler meg litt bedre nå, men det er fordi jeg har funnet ut at jeg nok bør melde meg inn i Norsk roseforening og gå et kurs der, jeg kan ikke nok om klipping av roser for alle skal klippes på en bestemt måte. I sommer har jeg lest to bøker om roser og dermed vet jeg nok til å kjøpe mine første klatreroser, engelske og historiske, samt noen buskroser og muligens noen stilkroser. Jeg har satt meg inn i jordblandinger, drenering, gjødsel, vanning osv osv... det er et stort fag, men heldigvis godt vitenskapelig fundert. Takk for alle snille og velmenende råd. Jeg har skrevet 10 spørsmål til min psykiater nå som ikke stod på noen liste, men jeg føler nok jeg trenger noen svar før 4 august. men jeg kom på at jeg kan gå å skrifte en dag, jeg glemmer ofte at Gud jo er en styrke og at jeg også kan søke Han for noe mere ro. Selv om min psykiater som også er kristen er et redskap for Gud som jo hjelper meg, men man kan være et redskap uten å vite det også uten å være kristen, bare ved å være et menneske som søker å hjelpe sine medmennesker. Jeg er fult klar over at jeg ikke burde glemme Gud, jeg har jo til og med vært novise, men jeg er bare et vanlig menneske, så jeg glemmer Gud ofte i hverdagen.

Å lære mer om roser, høres ut som en god måte å bruke sommeren på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...