Gå til innhold

om sex og overgrep

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nå nei
Skrevet

Noen forklaring på hvorfor man som misbrukt og voldtatt fortsetter å oppsøke destruktive situasjoner med sex ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Det kan være mange årsaker for det, men det er nærliggende å tro (i hvert fall for en del) at det:

1) Handler om å tro at "man ikke fortjener bedre"?

2) At man "higer" etter en situasjon som man kjenner (som gir en merkelig form for trygghet), selv om forholdet er negativt.

3) Fordi man har så liten selvtillit at man ikke makter å bryte ut, og kanskje har blitt overbevist om at "det skal være slik" eller "du klarer deg ikke på egen hånd".

For øvrig er det jo mange som gjør akkurat det motsatte - holder seg langt vekke fra "alt og alle".

Hvis spørsmålet ditt gjelder deg, så håper jeg du finner ut av å leve livet ditt slik du ønsker, og på en positiv og god måte for deg. Få hjelp av en behandler hvis du trenger det.

Alt godt,

Gjest lumpza
Skrevet

en teori jeg har er at man liksom vil "banke ut" minnene og tankene om det med hard kost..

Gjest løpebåd
Skrevet

Jeg har selv blitt misbrukt. Tror nok noe av grunnen til slik destruktivitet er at det er en form for selvskading. Noen kutter seg, andre sulter seg og noen straffer seg selv med sex som de ikke har noen glede av.

Mange overgrepsutsatte har en evne til å fjerne seg fra situasjonen ved å kutte kontakten med kroppen sin. Mange kan også dissosiere når de opplever ubehagelige ting og dette kan fungere som en slags flukt.

Det kan nok også være, slik Sør sier, at man tenker at man ikke fortjener noe annet. Andres behov er viktige og grensesetting er vanskelig. Mange har opplevd at det å nekte kan få enda verre konsekvenser enn å bare gi etter.

Jeg tenker at trening i grensesetting og jobbing med å få en høyere selvfølelse er viktig i behandlingen.

Gjest Ikke nå nei
Skrevet

en teori jeg har er at man liksom vil "banke ut" minnene og tankene om det med hard kost..

mm

Banke ut minnene ja... *d som skjer* Eller prøve på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...