Gå til innhold

Leie til en utlending

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

De pleier å rote med papira på sossen,

eksen min hadde ikke betalt strømregninger og hadde avtale med sossen om at de skulle betale for han, dvs d var hans trygd, men det gikk et visst beløp til sossen og de skulle sørge for at alle kreditorer fikk penger før han brukte dem opp på tull. Så fikk han bare et minimalt beløp av trygda si til å leve for ellers.

Det var slutt med meg og min eks, men ved en feil stod jeg fortsatt som medeier på strømmåleren og fikk varsel om inkasso! jeg trodde jo han hadde betalt regningene jeg pga ordningen hos sossen, dessuten trodde jeg at jeg var ute av den avtalen, han skulle ordne alt... jeg har jo ikke peil åssen formaliteter som må til.

Måtte visst fylle ut et skjema og strømmåleren og så måtte jeg betale en sluttsum for å komme ut av avtalen med strømselskapet? Jeg ble jo ganske forbannet, visste jo ikke det var så mye styr, dette var 4 år etter at jeg hadde flytta fra han!

Ringte også sossen ang regningene og da viste det seg at det hadde vært noe tull med papirene, men at de nå skulle få ordnet det så de skulle betale strømregningen.

NÅ har jeg ikke hørt mer, så regner med saken er i boks. Så får han bare styre selv.

Vær glad du er kvitt gutten;)

Ikke vær godtroende en annen gang;)

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• Maximia

25

• Colette

20

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Jeg leide hos en mann som var svært opptatt av at han skulle ha husleia kontant. Jeg nektet plent og ville betale på konto. Det er sikkert flere som gjerne vil ha husleia svart, da trenger man ikke verken personnr. eller kontonr.

Ikke ulovlig å forlange leie kontant, så lenge man leier en leilighet som er under den lovlige grensen, for da er husleien ikke skattepliktig;)

Gjest heldig som får leie gratis men

Om det er slik kan jeg ikke si noe om, men du har sikkert rett i det. Vi har ihvertfall verdens hyggeligste leieboer i kjellerleiligheten. Han er muslim fra Palestina. Aldri noe tull med han. Stille og rolig og sikker betaler. Av og til kan jeg hoere naar han ber om natta.

En annen gang leide vi ut 1 etasje (foer vi selv begynte aa ta i bruk begge etasjene) til en familie fra Iran. Ikke noe tull med dem heller annet enn at mannen var litt paranoid, noe som kan ha med at han jobbet i ambasaden aa gjoere. Jeg vet ikke.

Det var litt liv om natta der nede under fastetiden, men ellers rolig.

Jeg kjenner ei dame som leier ut til noen østeuropeere, usikker på hvilket land, men det spiller vel ingen rolle.

Det som er saken er at hun leide ut til to personer,

men nå har de plutselig tatt inn flere venner, så de er nå seks personer som bor der, og dette står det ikke noe om i avtalen!

Og flere folk=mer bråk.

De fester masse og bråker,

de er sene med betalingen, ligger faktisk et par tre husleier bak,

og er frekke mot henne om hun maser om betalingen.

de har sendt klage til dem, men dette driter de i og nå truer de jo med utkastelse, men de nekter å flytte.

Selvsagt kan slike situasjoner også oppstå med nordmenn...

hidi, the scorpion

Jeg kjenner ei dame som leier ut til noen østeuropeere, usikker på hvilket land, men det spiller vel ingen rolle.

men nå har de plutselig tatt inn flere venner, så de er nå seks personer som bor der, og dette står det ikke noe om i avtalen!

Og flere folk=mer bråk.

de har sendt klage til dem, men dette driter de i og nå truer de jo med utkastelse, men de nekter å flytte.

Da henvender hun seg til politiet!

Gjest Nickløsheletia

Og flere folk=mer bråk.

Ja, slik situasjoner oppstaar ogsaa med nordmenn.

Annonse

Vel, jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan generalisere over hele gruppen "utlendinger" (alle fra svensker til ghanesere), eller hvordan denne gruppen skal være forskjellig fra norske statsborgere?

Med vennlig hilsen

Folk fra Norden er ikke utlendinger. Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer. Jeg snakker ikke om religion og utøvelse av den, det er noe annet.

Folk fra Norden er ikke utlendinger. Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer. Jeg snakker ikke om religion og utøvelse av den, det er noe annet.

'' Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer.''

Slike egenkomponerte definisjoner er meningsløse.

Vi har ikke Apartheid i Norge - har du norsk statsborgerskap så er du selvsagt 100% norsk. Noe annet skulle tatt seg ut.

Utlendinger er folk som ikke har norsk statsborgerskap. Enten de er fra Sverige eller Pakistan:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/090312/63-prosent-er-utlendinger

ShitDiddelyDo

''Folk fra Norden er ikke utlendinger. Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer. Jeg snakker ikke om religion og utøvelse av den, det er noe annet.''

Ikke rart det er vanskelig å integrere folk. Ikke ser de på seg selv som Pakistanere lenger, og mange nordmenn ser ikke på dem som nordmenn.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article494969.ece

'' Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer.''

Slike egenkomponerte definisjoner er meningsløse.

Vi har ikke Apartheid i Norge - har du norsk statsborgerskap så er du selvsagt 100% norsk. Noe annet skulle tatt seg ut.

Jeg må få mene at man bør forvente at normenn snakker norsk. Synes ikke det er mye forlangt. Jeg prater med folk som har bodd i Norge i 15 år og kunne bare enkelte ord norsk, det sitter langt inne hos meg å se på han som normann, beklager. Det har ikke noe med apartheid å gjøre, for jeg har ingen problemer med å regne mennesker med annen hudfarge som normenn.

Jeg må få mene at man bør forvente at normenn snakker norsk. Synes ikke det er mye forlangt. Jeg prater med folk som har bodd i Norge i 15 år og kunne bare enkelte ord norsk, det sitter langt inne hos meg å se på han som normann, beklager. Det har ikke noe med apartheid å gjøre, for jeg har ingen problemer med å regne mennesker med annen hudfarge som normenn.

Det har med Apartheid å gjøre fordi du har opprettet to klasser norske statsborgere - de du mener er nordmenn, og de du mener ikke er det.

Noen samer snakker ikke norsk. Er de ikke nordmenn da?

Annonse

Du må få mene hva du vil. Men bruke de riktige betegnelsene. Jeg jobber sammen med en kar som konsekevent kaller alle med mørk hud for "utlendinger", og det er faktisk litt komisk og være vitne til:-)

ShitDiddelyDo

Etter en del år på nettet er det åpenbart at en del etniske nordmenn heller ikke burde kalle seg nordmenn.

Har du sett skriftspråket til enkelte?

Samene har bodd i Norge lenger enn oss.

På individnivå?

Dette du skriver er jo ikke bare selvmotsigende, men tåpelig i tillegg. Du lager tilfeldige og egen-komponerte regler for hvem du tilfeldigvis aksepterer som nordmenn, uten at det har noen basis i lov eller rett.

Du kunne like gjerne påstått at folk fra Telemark ikke er nordmenn.

''Folk fra Norden er ikke utlendinger. Jeg anser ikke alle mennesker med norsk statsborgerskap som normenn, siden det ikke stilles noe annet krav enn at du har hatt lovlig opphold i Norge i 7 år. Normenn er mennesker som snakker flytende norsk og prøver å sette seg inn i samfunnet vårt og hvordan det fungerer. Jeg snakker ikke om religion og utøvelse av den, det er noe annet.''

Ikke rart det er vanskelig å integrere folk. Ikke ser de på seg selv som Pakistanere lenger, og mange nordmenn ser ikke på dem som nordmenn.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article494969.ece

Jeg oppfatter det som at mennesker fra andre steder i verden er stolt av sine aner og ser på seg som f.eks. norsk-pakistaner, men de er normenn.

Jeg oppfatter det som at mennesker fra andre steder i verden er stolt av sine aner og ser på seg som f.eks. norsk-pakistaner, men de er normenn.

Det handler da ikke om hva de er stolte av å være, men at de faktisk ER nordmenn.

Det er faktisk ikke vanskeligere.

Så må man heller akseptere at noen nordmenn snakker og skriver norsk bedre enn andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...