Gå til innhold

Leie til en utlending

Anbefalte innlegg

Nordmenn skrives med D, ikke "normenn".

Folk med norsk statsborgerskap ER nordmenn. Punktum. Hva de kaller seg selv er en helt annen sak - poenget her er at ingen har rett til å påstå at de ikke er 100% nordmenn, bare fordi de ikke snakker norsk, osv.

Jeg tar meg friheten til å mene det i et fritt land.

Fortsetter under...

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• Maximia

25

• Colette

20

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke sagt at du har stilt det kravet.

Poenget er at det verken er krav om språkferdighet, skigåing eller geitostspising for å være norsk.

Men jeg mener at det burde ha vært et krav til norsk statsborgerskap at du kan snakke norsk, men vet at det ikke er et krav som stilles. Jeg har en demokratisk rett til å mene dette likevel.

Jeg tar meg friheten til å mene det i et fritt land.

Joda, du kan selvsagt mene det, på samme måte som det er fritt til å mene at epler faller oppover fra trærne, eller at jorden er flat, men poenget er at alle norske statsborgere faktisk er nordmenn - enten du liker det eller ei. Sånn er det bare.

(Du står likeledes fritt til å mene at kvinner ikke kan stemme, at jorden er flat og at epler faller oppover! ;-) )

Men jeg mener at det burde ha vært et krav til norsk statsborgerskap at du kan snakke norsk, men vet at det ikke er et krav som stilles. Jeg har en demokratisk rett til å mene dette likevel.

Som påpekt ovenfor: du har en demokratisk (?) rett til å mene at jorden er flat.

Det betyr ikke at den er det.

Joda, du kan selvsagt mene det, på samme måte som det er fritt til å mene at epler faller oppover fra trærne, eller at jorden er flat, men poenget er at alle norske statsborgere faktisk er nordmenn - enten du liker det eller ei. Sånn er det bare.

(Du står likeledes fritt til å mene at kvinner ikke kan stemme, at jorden er flat og at epler faller oppover! ;-) )

Det har rett og slett noe med å gjøre at fakta ikke kan diskuteres, eller ha meninger om. Fakta er fakta, og i dette tilfellet iht norsk lov.

For og si det litt tydeligere enn deg...

Annonse

Joda, men jeg kan være uenig i politikken i Norge og mene at det skulle ha vært annerledes.

Joda, men jeg kan være uenig i politikken i Norge og mene at det skulle ha vært annerledes.

Det kan du selvsagt, men det er ikke slik nå, og det du foreslår er rimelig hinsidiges all fornuft.

Ironisk nok, du som snakker om "demokrati" og ytringsfrihet: "de" har jo lov til å bruke ytringsfriheten til bare å snakke et annet språk, hvis de ønsker det. Det er da dager da jeg ikke snakker norsk, selv om jeg er født og oppvokst i Norge.

Vel, man kan *mene* at Jorden er flat, men man tar feil.

:-)

Det er i mitt hode ikke en mening, men en benektelse av et faktum:-) Jeg kan "mene" at jeg er en mann, men den meningen vil allikevel overstyres av det faktum at jeg er en kvinne:-) Det finnes ikke rom for og diskutere fakta.

Gjest Nickløsheletia

Jeg mente jeg leste det i en bok om historien om Norge. Ok. da tok jeg feil.

Jeg mener at jeg kunne dette etter aa ha lest Karsten Alnes. Iflg han kom de foerste jegerne til Norge 10.000 f.Kr. Altsaa for 12.000 aar siden.Samene er etterkommere etter finner som kom foerst 2000 aar f.Kr. Slik jeg tolker det da, maa sammene vaere en blanding mellom finner og de som allerede befant seg her.

Etter aa ha googlet litt naa, blir jeg litt usikker. Skumleste litt paa google bare, men maa lese mer om temaet:)

Annonse

Det er i mitt hode ikke en mening, men en benektelse av et faktum:-) Jeg kan "mene" at jeg er en mann, men den meningen vil allikevel overstyres av det faktum at jeg er en kvinne:-) Det finnes ikke rom for og diskutere fakta.

Vel, man kan diskutere hva som faktisk ER fakta. Eller man kan bestride hva som er akseptert som fakta.

Hva som er fakta endrer seg også etter hvert som man får tilgang til mer informasjon. Ting endrer seg.

Som påpekt ovenfor: du har en demokratisk (?) rett til å mene at jorden er flat.

Det betyr ikke at den er det.

Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta. Jeg mener likevel at det burde ha vært stilt krav til norsk kunnskaper for å kunne få norsk statsborgerskap, selv om det ikke er et krav i dag.

Vel, man kan diskutere hva som faktisk ER fakta. Eller man kan bestride hva som er akseptert som fakta.

Hva som er fakta endrer seg også etter hvert som man får tilgang til mer informasjon. Ting endrer seg.

Men hvis man slår opp i et leksikon/wikipedia, så finner man en definisjon, som er opplest og vedtatt som et faktum, på slike ting som dette. Hvordan defineres "utlending?, f.eks. Og man får et klart og tydelig svar på det. Det er ingen tvil om hva en "utlending" er, og skal man bruke denne betegnelsen, så bør man bruke den korrekt. Mener jeg da.

Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta. Jeg mener likevel at det burde ha vært stilt krav til norsk kunnskaper for å kunne få norsk statsborgerskap, selv om det ikke er et krav i dag.

''Alle mennesker med norsk statsborgerskap er nordmenn, det er fakta.''

Takk.

===

Det stilles også krav om å delta på kurs. Det betyr ikke at alle er i stand til å tilegne seg informasjon, akkurat som mange i Norge faktisk ikke kan engelsk.

De aller, aller fleste innvandrere i Norge snakker helt grei norsk. De få som ikke gjør det har vanligvis enten lærevansker, eller andre gode grunner. Noen få lever i et lite eget "samfunn" og trenger det vel ikke. Synd, men slik er det. Det er deres rett i den norske Grunnloven.

Det er jo en helt annen, og mye mer innviklet diskusjon...

Jeg mener at jeg kunne dette etter aa ha lest Karsten Alnes. Iflg han kom de foerste jegerne til Norge 10.000 f.Kr. Altsaa for 12.000 aar siden.Samene er etterkommere etter finner som kom foerst 2000 aar f.Kr. Slik jeg tolker det da, maa sammene vaere en blanding mellom finner og de som allerede befant seg her.

Etter aa ha googlet litt naa, blir jeg litt usikker. Skumleste litt paa google bare, men maa lese mer om temaet:)

Kvenene har finsk avstamning, kan de være de som var omtalt i tillegg til samene.

Men hvis man slår opp i et leksikon/wikipedia, så finner man en definisjon, som er opplest og vedtatt som et faktum, på slike ting som dette. Hvordan defineres "utlending?, f.eks. Og man får et klart og tydelig svar på det. Det er ingen tvil om hva en "utlending" er, og skal man bruke denne betegnelsen, så bør man bruke den korrekt. Mener jeg da.

Det er jeg helt enig med deg i, men poenget er at det ikke alltid er så klart hva som er fakta.

For eksempel: er en person med norsk OG fransk pass "utlending"? Norsk? Begge deler?

Har man da individer som er både nordmenn og utlendinger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...